پرده سینما

وزیرفرهنگ وارشاداسلامی با اصحاب فرهنگ وهنر دیدار کرد

پرده سینما






 

 

 

اولین دیدار رسمی و مراسم معارفه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم عصر امروز در تالار وحدت تهران با حضور طیف گسترده ای از تمامی هنرمندان فعال در عرصه های، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و اهالی رسانه و مطبوعات برگزار شد.

 

مراسم دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنربه گزارش خبرنگاران سایت پرده سنیما این مراسم از ابتدا با حواشی بسیار زیادی مواجه بود.

با اینکه بسیاری از اهالی سینمای ایران از جمله: فرشته طائرپور، منیژه حکمت، همایون اسعدیان، نصرت الله وحدت، ناصر تقوایی، علی سرتیپی، سیدغلامرضا موسوی، سیدجمال ساداتیان، سعید پور صمیمی، امین تارخ، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، خسرو امیرصادقی، اسماعیل سلطانیان، کیوان کثیریان، علی علایی، کامران ملکی، سیمون سیمونیان، محمود گبرلو، فریدون جیرانی، ماهایا پطروسیان، بهروز بقایی، بهزاد فراهانی، مهرداد فرید، جابر قاسمعلی، رویا تیموریان، خسرو احمدی، آناهید آباد، ژیلا ایپکچی، داوود رشیدی، فریبا کوثری، امیرحسین شریفی، داریوش فرهنگ، حبیب رضایی، غلامرضا آزادی، انوشیروان ارجمند حسین زندباف، امیر اثباتی، داریوش بابائیان و ده ها تن دیگر در این مراسم حضور داشتند هیچ نماینده ای از سوی سینماگران اجازه سخنرانی در این مراسم را نیافت و این در حالی بود که نماینده های سایر حوزه ها از جمله موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی فرصت آن را یافتند تا با وزیر ارشاد از مشکلاتشان بگویند.  

این بی توجهی به سینماگران در حالی بود که بسیاری از مدیران فعلی و اسبق سینمایی از جمله: سید احمد میرعلایی، محمدرضا عباسیان، هاشم میرزاخانی و همجنین برخی از مدیران حوزه هنری نیز در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما این مهم در حالی انجام می شد که پیش از این شنیده ها از آن حکایت داشت که قرار است در این مراسم محمدمهدی عسگرپور از سوی جامعه سینمای ایران سخنرانی کند اما گویا به دلیل حواشی های پیش آمده بر سر مسائل خانه سینما و نامه گلایه آمیزی که کاسه ساز روز گذشته منتشر ساخته بود مسئولان وزارت ارشاد صلاح را بر آن دیدند تا هیچیک از سینماگران در این مراسم سخنرانی نکنند. به همین جهت بسیاری از سینماگران به نشانه اعتراض سالن مراسم را ترک کردند.

مراسم دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنربنا بر این گزارش همچنین به دلیل آنکه ماموران حراست سالن مانع از نشستن جواد شمقدری بر روی صندلی های ردیف جلوی سن شده بودند وی به اعتراض سالن را ترک کرد. وی در گفتگو با یکی از خبرنگاران برنامه‌های تلویزیونی اعلام کرده بود که به احترام قرائت قرآن تا این لحظه ایستاده‌ام اما به دلیل اینکه جایی برای نشستن نیست سالن را ترک کرده‌ام.

همچنین در این مراسم از سید محمد حسینی وزیر پیشین فرنگ و ارشاد اسلامی هیچ خبری نبود و این مهم در حالی صورت می گرفت که پیش از این عنوان شده بود این مراسم جهت تودیع و معارفه وزرا برگزار می شود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سخنران پایانی این مراسم بود و در جملاتی گفت: یکی از چالش‌های ما در حوزه فرهنگ سیاسی شدن فرهنگ است. سیاست‌زدگی در عصر فرهنگ انتظارات غیرواقعی در هنر را ایجاد کرده بنده بر این باورم که باید انتظاراتمان را از اهالی فرهنگ و هنر معقول ‌تر کنیم و ناکامی‌هایمان را برگردن هنر و هنرمندان نیاندازیم زیرا عرصه هنر عرصه برخوردهای حزبی و گروهی نیست. متاسفانه سیاست زدگی در فرهنگ قدرت پویایی را از مدیران فرهنگی می‌گیرد و به جای پرداختن به مسائل اساسی وارد مسائل حاشیه‌ای می‌شوند. رونق اقتصاد فرهنگ و تقویت توان اقتصادی فرهنگی از اصول سیاست‌های جدید فرهنگی دولت است. در این دوره تلاش می‌شود فرهنگ خرید و فروش آثار هنری رواج پیدا کند و سیاست‌های حمایتی برای خرید آثار و همچنین حمایت از مالکیت معنوی بیشتر شود تا راه برای آفرینش اثر هنری گسترده شود. از هنر اصیل و معنویت گرا دفاع می‌شود و من به شما اعتماد خواهم کرد و یقین دارم از میوه‌های اعتماد، نظام جمهوری اسلامی به خوبی بهره‌مند می‌شود. نیک می‌دانم شما در فضای مناسب بهترین کمک بال برای بالا بردن ارزش‌های ایرانی و دینی خواهید بود.خانه‌های ایرانی و دیوارهای شهر‌ها و اداره‌ها کمتر نشان از هنر ایرانی دارند. دیوارهای ما امروز تشنه خطوط و نقوش زیبای ایرانی هستند و امروز جای شمسه‌ها و تذهیب‌ها در خانه‌ها و کاشانه‌ها خالی است. تلاش خواهیم کرد تا با کمک شما و بهره گیری از تجربه جهانی بازار هنر را رونق بخشیم و از بخش خصوصی حمایت کنیم.

جنتی ادامه داد: آفت دیگر عرصه فرهنگ به برخی مدیران فرهنگی باز می‌گردد مدیرانی که نگاه‌شان تنگ و محدود است. می‌گویم برخی مدیران تا در حق مدیرانی که در فرهنگ اصیل ایرانی تلاش کردند بی‌انصافی نکرده باشم و از جاده انصاف خارج نشده باشم. مدیرانی که فرهنگ و هنر را راهی برای کسب نشان و اقتدار و نان نمی‌دانند. تلاش می‌کنیم مدیرین فرهنگی کشور را به اهلش بسپاریم و در انتخاب مدیران می‌کوشم تا عنصر شایسه سالاری را مد نظر قرار دهم و مدیرانی انتخاب شوند که با پشتوانه علم و تحمل و همچنین کار آزمودگی به فرهنگ وهنر کشور عشق بورزند و آن را رشد دهند. تزلزل مدیریت را نمی‌پسندم زیرا در دهه چهارم انقلاب جایی برای آزمون و خطا نداریم. مدیریت فرهنگی در زمره کارهای پرخطر کشور است زیرا همه نگاه‌ها به می‌ران فرهنگی است بنابراین از همه مدیران می‌خواهم نگرانی‌های دیگران را درنظر بگیرند. باید بکوشیم تا از مسیر اعتدال بیرون نرویم و من با خدای خود پیمان بستم که در خدمت فرهنگ و هنر جز به سربلندی نظام جمهوری اسلامی نیاندیشم. عدالت فرهنگی در شهرستان‌ها و روستا‌ها یعنی بردن برنامه‌های فاخر به دوردست‌ها. در طول تاریخ پر افتخار ایران میلیون‌ها بیت شعر سروده شده اما تنها تعداد اندکی از آن‌ها ماندگار شده است ضمن اینکه راز ماندگار آن‌ها تراوش احساس شاعران است و از بین هزاران شاعر معاصر تنها یکی از آن‌ها قیصر امین‌پور می‌شود. اگر راه را برای تولیدات درجه ۲ و ۳ ببندیم به طور قطع سینما دچار نازایی می‌شود و سینمای ایران روزهای سختی را می‌گذارند هر چند این سینما سال‌ها در اوج بود و بسیاری از فیلم‌های ایران صدر نشین جشنواره‌های و مراسم بودند ودر سخت‌ترین شرایط سیاسی و بین المللی سینماگران ایران پنجره‌ای برای معرفی چهره فرهنگ ایرانی بودند. مشکلات سینما به سرعت قابل حل است و سازمان سینمایی با نگاه برابر می‌کوشد تا همه اعضای این خانواده دور هم جمع شوند برخی از این مشکلات ریشه در مدیریت یک سویه داردزنان سینماگر ایرانی با حضور در جشنواره‌های جهانی جایگاه زن ایرانی را به نمایش گذاشتند. چالش عرصه نشر و مطبوعات بر کسی پوشیده نیست ممیزی بر اساس سلیقه‌های شخصی دست نویسندگان کشور را کرخت کرده است تلاش می‌کنم با مشورت نخبگان راهی عادلانه برای مشکلات حوزه نشر بیابیم. به همکاران توصیه کرده‌ام در هز حوزه اتاق فکر تشکیل شود و از همه اصحاب فرهنگ و هنر انتظار دارم که مدیران فرهنگی را کمک کنند.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما سخنان جنتی در حالی پایان یافت که وی نام هیچیک از معاونان خود را که همگان اعتقاد داشتند در این مراسم اعلام خواهد کرد را به زبان نیاورد.

 

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ و هنر


 تاريخ ارسال: 1392/5/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.