پرده سینما

سازندکان شش فیلم تحریمی: از حوزه هنری به قوه قضائیه شکایت می‌کنیم

پرده سینما






 

 

 

حوزه هنری با اکران نکردن 6 فیلم، مبلغ 5 میلیارد تومان به صاحبان آنها خسارت زده است و حال صاحبان فیلم‌ها قرار است از حوزه هنری به قوه قضاییه شکایت کنند.

 

شش فیلم تحریمیسال گذشته حوزه هنری ۶ فیلم سینمایی را که مجوز نمایش از ارشاد داشتند اکران نکرد و به نوعی آن‌ها را تحریم کرد. این اقدام باعث خساراتی به صاحبان فیلم‌ها شد. صاحبان این فیلم‌ها از‌‌ همان زمان پیگیر مطالبات خود هستند و در آخرین پیگیری جلسه‌ای را شب گذشته(3 شهریور) برگزار کردند.

سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده فیم برف روی کاج‌ها) در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جلسه شب گذشته گفت: در جلسه شب گذشته مباحث خوبی مطرح شد و جدا از بحث گرفتن خسارت از حوزه هنری درباره وزیر ارشاد دولت جدید و همچنین معاون سینمایی وی بحث و تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون سه نوع سینما در کشور داریم: یک سینمای بدنه و سرگرمی است، دوم سینمای سفارشی که دولتی است، سوم سینمای اجتماعی که مشکلات جامعه را می‌گوید و بخش خصوصی با آن درگیر است. حوزه هنری سال گذشته فیلم‌هایی که مربوط به سینمای اجتماعی بود را تحریم کرد درحالیکه فیلم‌هایی دیگری به نمایش درآمد که بعضاً شاید سطح آن پایین‌تر از این فیلم‌ها بود.

ساداتیان افزود: در این جلسه مرور شد که رفتار حوزه هنری چقدر از سر دلسوزی بوده و چقدر از سر لجبازی. زیرا ما معتقدیم که این رفتار ناگهانی بوده و به نوعی یک رفتار افراطی بوده است.

وی ادامه داد: البته اینکه حوزه هنری به خود اجازه می‌دهد چنین رفتاری با فیلم‌ها بکند به ضعف وزارت ارشاد نیز بازمی‌گردد و باید وزارت ارشاد در قبال این رفتار‌ها بایستد.

ساداتیان افزود: ما حتی در دیداری که با وزیر داشتیم راجع وضعیت سینمای ایران با وی صحبت کردیم و توقع داریم که وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی جلوی فضای مسموم این روزهای سینما را بگیرد و جلوی رانتی که در سینما به وجود آمده، گرفته شود.

وی با اشاره به پیگیری کامل تا حصول نتیجه از حوزه هنری افزود: بعد از آنکه فیلم‌های ما را حوزه هنری اکران نکرد صاحبان این فیلم‌ها دچار خسارت شدند و براساس برآورد بیش از ۵ میلیارد تومان در آن زمان به این فیلم‌ها خسارت وارد شد. به دنبال پیگیری‌های ما یک نامه ۴ بخشی به ارشاد نوشتیم و ارشاد نیز این مسئله را از حوزه هنری پیگیری کرد و حوزه نیز اعلام کرد که حاضر است خسارت را بدهد اما بعد به نظر می‌رسد از این مسئله عدول کرده است.

ساداتیان با تاکید بر اینکه باید این خسارت به صاحبان فیلم‌ها پرداخت شود، افزود: ما از این لحظه مسائل خود را از طریق قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم و با گرفتن یک وکیل قصد داریم تا موضوع را به صورت قضایی پیگیری کنیم هرچند مسائل را به وزیر ارشاد جدید نیز منتقل می‌کنیم و از معاون وی نیز می‌خواهیم که مسئله را جدی پیگیری کند.

وی ادامه داد: در این شکایت خود علاوه بر خواستار دریافت خسارت می‌خواهیم مشخص شود که براساس چه مبنایی حوزه هنری ۸۰ سینمای دولتی را که متعلق به عموم است به صورت یکجانبه از اکران تعدادی از فیلم‌ها منع کرده است.

ساداتیان افزود: یکشنبه هفته آینده نیز یک جلسه عمومی با اهالی رسانه و سینماگران خواهیم داشت و پیرامون این مسئله و کارهایی که تاکنون انجام شده صحبت خواهیم کرد.

در جلسه شب گذشته به جز عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم بی‌خود و بی‌جهت، پیمان معادی، جمال ساداتیان (برف روی کاج‌ها) – مهدی کرم‌پور، علیرضا سرتیپی (پل چوبی) – فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی (من مادر هستم) – مصطفی شایسته، مرتضی شایسته (من همسرش هستم) – عبدالرضا کاهانی (بی‌خودو بی‌جهت) و مانی حقیقی (پذیرایی ساده) حضور داشتند.


 تاريخ ارسال: 1392/6/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.