پرده سینما

هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار نیمه شهریور آغاز به‌کار می‌کند

پرده سینما






 

 

 

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی از آغاز فعالیت هیئت داوران نماینده اسکار از نیمه اول شهریور ماه خبر داد.

 

اسکارحسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با مهر با بیان این که هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2014 از نیمه اول شهریور ماه کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت: هیئت داوران برای انتخاب نماینده ایران در اسکار 2014 هنوز مشخص نشده‌اند اما به زودی با انتخاب این هیئت 9 نفره کار بازبینی فیلم‌هایی که طی یک سال گذشته در ایران به نمایش در آمده است، برای حضور در اسکار آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: از مهر ماه سال گذشته تا کنون نزدیک به 60 فیلم سینمایی در کشور اکران شده که از این میان بهترین فیلم برای حضور در اسکار 2014 انتخاب خواهد شد. در حال حاضر در انتظار ارائه لیست فیلم هایی که طی یک سال گذشته در کشور اکران شده از سوی اداره نظارت و ارزشیابی هستیم تا بهترین را برای حضور در اسکار انتخاب کنیم.

نجاریان با اشاره به اینکه سینمای جهان می تواند منتظر بهترین ها از سوی ایران باشد، توضیح داد: نباید فراموش کرد که سینمای ایران هر سال نمی‌تواند فیلم‌هایی چون جدایی نادر از سیمین و بچه های آسمان را به اسکار معرفی کند. اما مسئله مهم این است که سینمای ایران حتی اگر فیلمی در سطح این گروه از فیلم ها نداشته باشد باز هم در اسکار حضور می‌یابد و اعلام موجودیت می‌کند.

وی تاکید کرد: سینمای جهان به خوبی می داند که اتفاقاتی مانند جدایی نادر از سیمین هر چند سال یک بار برای کشورهایی مانند ایران رخ می دهد. در واقع ظرفیت سینمای ایران به گونه ای نیست که هر سال بخواهیم در فستیوالی مانند اسکار برنده شویم و البته برنده نشدن ما نیز به این معنا نیست که کار ما در تولید فیلم در کشور بد بوده است.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه نام سینمای ایران طی 30 سال گذشته تنها 2 بار در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان فستیوال اسکار مطرح شده است، توضیح داد: طی این 30 سال سینمای ایران تنها با دو فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی که کاندید دریافت جایزه اسکار شد و جدایی نادر از سیمین که موفق به دریافت جایزه اسکار شد و این مسئله نشان می دهد که به طور تقریبی سینمای ایران هر 15 سال یک بار فیلمی بی رقیب در سطح اسکار می سازد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اسکار بهترین فیلم در سال 2013 به یک فیلم ضد ایرانی با نام آرگو اهدا شد آیا سیاستی برای انتخاب نماینده‌ای درخور از ایران برای اسکار دنبال خواهد شد؟ گفت: اگر در میان تولیدات سینمای ایران فیلم خوبی ساخته شود که از نظر فنی و ساخت بتواند در عرصه سینما با فیلم هایی از این دست رقابت کند و جواب فیلم آرگو را بدهد، بی شک این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار ارسال می شود، اما اول باید چنین فیلمی ساخته شود تا بتوان آن را به اسکار فرستاد. قرار نیست برای اینکه به یک فیلم جواب بدهیم فیلمی سطح پایین که تنها موضوعی مرتبط دارد به عنوان نماینده اسکار معرفی کنیم.

نجاریان در پایان گفت: پیش از هر چیز سینمای ایران که نشان‌دهنده روح انسانی در جامعه امروز ما است، می تواند بهترین جواب به فیلم‌های ضد ایرانی باشد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.