پرده سینما

مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان سینمایی برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

مراسم تودیع و معارفه روسای اسبق و فعلی سازمان سینمایی صبح امروز با حضور گسترده اصحاب رسانه، مسئولین و برخی از چهره های شاخص هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

تودیع و معارفه روسای سازمان سینماییبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما جواد شمقدری در این مراسم گفت: دشمنان در همه عرصه‌ ها هستند مانند جشنواره ‌های جهانی که با یک ضدیتی در مقابل ما قرار گرفته‌ اند و بسیاری از آن‌ها آثار کشور ما را نمی‌پذیرند. باید در عرصه سینما از دالان‌های جشنواره‌های سینمایی بگذریم چرا که جوایز لازم را تاکنون کسب کرده‌ایم و شاهد آن‌ها در موزه سینما هستیم. ما باید به دنبال عرصه ‌های دیگر باشیم. در واقع این جشنواره ‌ها مانند بالکن یک خانه هستند که اگر تنها به آن توجه کرد جاهای دیگر از دست خواهد رفت. سینمای ایران امروز از فضای گلخانه‌ای خارج شده و در فضای آزاد قرار گرفته تا رشد را احساس کند. سینمای ایران در حال گذر از دوران بلوغ است و این شرایط متفاوتی را نسبت به دوران کودکی طلب می‌کند، باید با یک تحلیل منطقی برنامه ده سال آینده را ترسیم کرد. باید برای گسترش و ایمن‌سازی در عرصه‌های مختلف اکران، نمایش خانگی و بازار بین‌الملل، تلاش و برنامه‌ریزی کرد. عرصه‌های خارجی همچنان بسته است و بخشی از شرایط نگذاشت به اهدافمان در این حوزه برسیم اما با توجه به سوابق آقای ایوبی در خارج از کشور می‌توان در این حوزه کار کرد.

شمقدری در پایان سخنانش باتشکر از حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همراهی‌هایش طی چهار سال گذشته، خطاب به جنتی وزیر جدید گفت: از صمیم دل از ایشان تشکر می‌کنم که این مسوولیت را از روی دوش من برداشتند. چون اگر خودم بودم به راحتی ول نمی‌کردم و باید یکی من را به زور برمی‌داشت. در واقع در جمهوری اسلامی فرار از مسوولیت معنا ندارد. از دیگران می‌خواهم کاری که با من کردند با مدیر بعدی نکنند. آقای ایوبی انسانی فرهیخته و فرهنگی است و باید عاشقانه به ایشان کمک کنیم. کار در عرصه سینما صبر ایوب می‌خواهد و نام ایشان هم ایوبی است.

تودیع و معارفه روسای سازمان سینماییدر ادامه‌ مراسم تودیع و معارفه‌ ریاست سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی رئیس جدید سازمان سینمایی سخنانش را با تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بابت اعتمادش به او و سپردن این مسئولیت سنگین، آغاز کرد و ادامه داد: با توجه به صحبت‌های آقای شمقدری، قطعاً انگیزه من به اندازه ایشان نبود، اما حالا که آمدم، خدا را شکر می‌کنم و به همه اهالی فرهنگ و هنر اطمینان می‌دهم که قدر این مسئولیت را بدانم و همه توانم را برای خدمت به سینما به کار ببرم. سینمایی که در سخت‌ترین شرایط به داد جمهوری اسلامی رسید، سینمای تفکر و اندیشه و سینمایی که غرب را در دهه 70 از بحران نجات داد. اگر از دهه 70 به عنوان دوران مهدکودک سینمایی ایران یاد می‌شود، ژان کلود کاریر به خود من گفت، ما به تکرار رسیده بودیم و سینمای ایران راه نوعی را به ما نشان داد و در واقع آن‌ها راه مقابله با هالیوود را یاد گرفتند،ما باید قدردان، این سینمای پرمهر باشیم. من از ساعت 10 روز سه‌شنبه که مسوولیت را تحویل گرفتم، شنیدن را خوب آغاز کردم و طی دو روز اول حدود 20 نفر از سینماگران و مدیران را دیدم و این دیدارها همچنان ادامه خواهد داشت. می‌دانم سینمای ایران دچار چه التهابی است و در جایگاهی که در شأن‌اش باشد، نیست. قول می‌دهم با شفافیت، پاسخگویی و تدبیر و استفاده از خرد جمعی، بتوانیم مشکلات این خانواده را حل کنیم که این مهم بدون کمک اهالی سینما امکان‌پذیر نیست.‌ با اعتماد متقابل می‌توانیم، شاهد بروز خلاقیت‌ها و اتفاقات بسیار مهم باشیم. من همه مطالب مرتبطی که طی چند روز گذشته نوشته شده بود را خواندم. سینمای ایران آماده است به وظیفه تاریخی‌اش عمل کند. سینما می‌خواهد به دولت تدبیر و امید کمک کند و سهمش را در روابط خارجی ایفا کند، جهان منتظر دیدن و شنیدن صدای ایران است.

در ادامه این مراسم ایوبی اظهار داشت: ‌حضور در جشنواره‌ها حق ما است. سینمایی موفق است که خودش باشد و سینما و فیلمی می‌تواند به همه جا سربزند که خودش باشد. در این حوزه آن‌هایی ماندند که ایرانی و اسلامی بودند و ریشه در خاک ایران داشتند.

تودیع و معارفه روسای سازمان سینماییبه گزارش خبرنگار سایت پرده سنیما ایوبی در ادامه این مراسم اظهار داشت: مسائل سینمای ایران را به سرعت مرور خواهیم کرد. مانند مساله خانه سینما که با درایت وزیر محترم و نظام جمهوری اسلامی به زودی حل خواهد شد. مسئله خانه سینما کوچک است و مانند این می‌ماند که سینمای ایران جوان رشیدی است که می‌خواهد حرکت کند، اما خاری در پا دارد و آن خار، خانه سینماست که مانع حرکت شده و باید مسئله‌اش حل شود تا در چارچوب نظام به راه خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه‌ رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: نگاه ما به همه برابر و اصل برایمان قانون است بنابراین خواهش می‌کنم، هیچ‌کدام ما را به نفع خودشان مصادره نکنند. رسالت ما و همکاران مان در این وزارتخانه بسیار بزرگ و افتخارآمیز است و تنها وظیفه ارتقاء سطح فرهنگ در کشور و تقویت‌ ارزش‌های انقلاب اسلامی بر عهده ما نیست بلکه ده‌ها نهاد عمومی و غیر دولتی هستند که همه به نحوی در این مشارکت سهیم هستند مانند آموزش و پرورش، وزارت نیرو، سازمان تبلیغات و بسیاری از پژوهشکده‌های مختلف که همه در ارتقاء سطح عمومی کشور نقش دارند.

بنابراین گزارش جنتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک وزارتخانه حاکمیتی، نقش بسترسازی مناسب برای این نهادها را دارند و باید از ابزارهایی که در اختیار دارند به نحو مطلوب استفاده کنند.

جنتی در ادامه سخنانش با اشاره به مفاد برنامه هایش که پیش از این آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود و بر اساس آن نمایندگان ملت به وی برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رای اعتماد دادند گفت: این برنامه در حال حاضر روی سایت وزارت ارشاد قرار دارد و در آن بسیاری از ریاست‌ها،‌ راهبردها و برنامه‌های اجرایی در برنامه فرهنگ و ادب تشریح شده‌اند. انتظار دارم جاهای مختلف با مطالعه‌ی این برنامه نقش خود را بیابند. بسیار باعث تأسف است که می‌بینیم بسیاری از ارز‌ش‌ها از بین می‌رود. ما دولتمردان هستیم که باید با صداقت و راستگویی و پاسداری‌ از صیانت‌های انقلاب بتوانیم برای دیگران الگو باشیم و این فرهنگ را با عمل خودمان نشر دهیم.‌ باید امکانات فرهنگی و هنری را که در اختیار داریم، به صورت مساوی برای همه فرهیختگان وادیبان ایجاد کنیم و همه حتی در نقاط دورافتاده هم بتوانند از آن بهره ببرند.باید آنچه را که می‌شود به بخش خصوصی واگذار کرد. این افتخار نیست که منتظر باشیم تا همه به ما رجوع کنند و دائم بخواهیم برایشان مجوز صادر کنیم. 114 بخش در وزارت ارشاد وجود دارد که نیاز به گرفتن مجوز دارند. که باید این‌ها را به حداقل برسانیم و تا جایی که می‌توانیم به دیگران اعتماد کنیم و کار را به آن‌ها بسپاریم.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در ادامه این مراسم جنتی با اشاره به سازمان سینمایی گفت: در همین سازمان که جدیداً تشکیل شده است، حدود سیصد پست وجود دارد و باید دید آیا می‌شود آن‌ها را کم کرد معاونت‌های دیگر هم به همین شکل است. باید آن‌ها کوچک کنیم و با استفاده از نیروهای کارآمد این بار را سبک کنیم. ما باید به دنیا کمک کنیم و از آن‌ها بهره ببریم تا فرهنگ غنی ‌مان به دنیا صادر شود. باید از تمام ابزارهایمان در این راستا کمک بگیریم که یکی از این ابزارها سینما است و همچنین کتاب. هنگامی که در کشورهای عربی بودم شاهد تشنگی آن‌ها در برابر کتاب‌های ما بودم و معتقدم کاری که در حال حاضر انجام می‌شود در حد انتظار نیست. ما باید کمک کنیم آثار سینمایی‌مان را که دارای پیام هستند به دنیا صادر کنیم.

تودیع و معارفه روسای سازمان سینماییدر ادامه این مراسم جنتی افزود: ما دوران افتخارآمیزی را داشتیم و فیلم‌های بسیاری خوبی هم ساخته شده است، مانند آثار دفاع مقدس ‌مان که جزو افتخاراتمان محسوب می‌شود و همچنین آثاری که باورهای دینی و اخلاقی ما درونش وجود داشته و توانستیم آن‌ها را در داخل و خارج عرضه کنیم. باید سینمایی را که ارز‌ش‌ها را منتقل می‌کند، تقویت کنیم. من هر جا رفتم دیدم که از سینمای ایران به عنوان یک سینمایی ارزشی یاد می‌شود که باید قدر آن را بدانیم. باید با کاهش دادن موانع و دست‌وپاگیر، راه را برای استعدادها به خصوص جوانان باز کنیم. بدیهی است گفتمان اصلی‌ که دکتر روحانی روی آن پافشاری می‌کنند، اعتدال است که این هم قانون‌گرایی و پافشاری بر قانون است و همه ما باید از سطوح مختلف بر قانون پایبندی داشته باشیم و با عقلانیت و تدبیر که جزئی از اعتدال است کارمان را پیش ببریم.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه هر مجوز باید فکر شده صادر شود و با تأکید بر اینکه باید پای مجوز صادر شده بایستیم، ادامه داد:‌ نباید برای یک فیلم سینمایی مجوز داد و بعد با فشار آوردن بر جایی دیگر، آن مجوز را پس گرفت. باید تعدد نگرش‌ها از بین برود تا یک نوع نگاه در سینما وجود داشته باشد. اینگونه نشود در مجوز دادن‌های سینما یک جور نگاه شود و در نمایش خانگی جور دیگر. اگر قرار باشد فیلمی به جامعه لطمه بزند باید نگاه یکسانی به آن داشت. تعداد سینماهای ما کم است و باید بتوانیم زیرساخت ‌ها را تقویت کنیم. کارهای خوبی در گذشته شده و ما هم باید با حداکثر استفاده‌ای که از منابع مالی می‌کنیم، این کار را ادامه دهیم. باید اولویت‌ ها را مشخص کنیم، اعتبارات ما اندک است و همه همکاران توجه کنند، جوری نشود کیسه ‌ای گذاشته‌ باشیم و هر که کمک خواست دست کنیم در آن کیسه و کمکی اختصاص دهیم. در حال حاضر پروژه‌هایی در کشور داریم که با 50 ،60 میلیون شروع می‌شوند و بعد که می‌بینند اعتبارات کم‌ است، متوقف می‌مانند. هزاران پروژه این چنینی در کشور‌ وجود دارد و در سینما هم چنین پروژه‌هایی داشته‌ایم که یا برایش بودجه فراهم می‌کنند و یا آن را نیمه کاره رها می‌کنند.

جنتی در ادامه ضمن تقدیر و سپاس از زحمات دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشین اظهار داشت: متاسفانه شرایط جوری شد که نتوانستیم در جمع کارکنان ارشاد و با ایشان که بیش از بیست سال ارتباط نزدیک داشتیم، تقدیر کنیم. همینطور آقای شمقدری هم تلاش های زیادی کردند و حمایت های زیادی را هم از سینماگران متعهد داشتند در پاسخ به اینکه ایشان فرمودند که به زور ما کنار رفتند باید بگویم که این گونه نبوده است و این برکناری ایشان از این پست در دولت ها طبیعی است.

بنا بر این گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش با اشاره به سوابق حجت الله ایوبی ریاست جدید سازمان سینمایی اظهار داشت: ایشان شخصیتی فرهیخته، دانشور و پرتلاش بوده و هستند و تا کنون در هرکجا که فعالیت می کردند نامی موفق داشته اند و روزی هم که نام ایشان برای ریاست سازمان سینمایی مطرح شد شخصیت های مختلفی به خاطر این انتخاب به من تبریک گفتند. ایشان در میان بسیاری از سینماگران محبوبیت دارند و نگاهشان به همگان یکسان است.

بنا براین گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش درگذشت محمد شریفی بازیگر سریال تلویزیونی امام علی (ع) را به خانواده‌اش تسلیت گفت.

در پایان این مراسم با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعودپور معاون استان‌ها و مجلس این وزارتخانه، حکم ایوبی داده شد و به شمقدری نیز لوح تقدیری به همراه یک جلد کلام‌الله مجید اهدا ش.

 

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان سینمایی


 تاريخ ارسال: 1392/6/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.