پرده سینما

مراسم تودیع و معارفه معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

مراسم تودیع و معارفه علی مرادخانی و حمید شاه آبادی معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

مراسم تودیع و معارفه معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در این مراسم که با تاخیری نسبتاً طولانی صبح امروز در تالار وحدت تهران انجام پذیرفت بسیاری از چهره های شاخص فرهنگی، هنری، مسئولین و اصحاب رسانه حضور داشتند.

بهروز بقایی، سیدجواد هاشمی، عزت الله مهرآوران، قاسم افشار، ایرج راد، هادی مرزبان، اسماعیل خلج، بهرام کلهرنیا، بهمن عبدی، اتابک نادری، حسن ریاحی، حمید مظفری، صادق هاتفی، فرمان فتحعلیان، داود رشیدی، داریوش اسدزاده، کیوان ساکت، مانی رهنما، شاهین فرهت، مصطفی کمال‌پورتراب، مریم معترف، پری ملکی، علی قمصری، حسین پیرنیا، هنگامه اخوان، هومان اسعدی، امیر تاجیک، علیرضا پاشایی، مجید کیانی،‌علی ترابی، عبدالجبار کاکایی، ایرج محمدی، اصغر همت، حسین دهلوی، انوشیروان ارجمند، مجید جعفری، سیدمحمد میرزمانی، اردشیر صالح‌پور، شکرخدا گودرزی، سیدمحمد صحفی، اسماعیل عالی‌زاد، بابک چمن‌آرا، کوروش زارعی و بسیاری دیگر از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم به دعوت مجری از هریک از طیف های هنرمندان تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی شخصی برای ابراز سخنان طیف خود روی صحنه دعوت شد که در کمال ناباوری دکتر محمود عزیزی به عنوان سخنگوی جامعه تئاتر ایران در این مراسم غایب بود و به همین جهت هیچ یک از هنرمندان تئاتر نتوانستند در این مراسم دیدگاه های خود را بیان کنند.

در ادامه این مراسم کلیپی از فعالیت های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سالیان گذشته پخش گردید که در آن به تفکیک فعالیت های اداره کل هنرهای نمایشی، بنیاد ادبیات نمایشی، دفتر موسیقی، دفتر هنرهای تجسمی، بنیاد ملی مد و لباس، تئاتر تک نفره، تئاتر فجر، تئاتر صاحبدلان، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر آیینی و سنتی، موزه هنرهای معاصر و غیره به نمایش گذاشته شد.

مراسم تودیع و معارفه معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیدر ادامه این مراسم حمید شاه آبادی معاون پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و در جملاتی خطاب به حاضران گفت:

خدا را شاکرم که فرصت شکل گیری برگی از هنر ایران را به من داد.

وی ادامه داد: در کنار آمارهای کمی، یک نظر کیفی و توجه به کیفیت در این حوزه لازم است البته ما می توانیم به برخی از آمارها افتخار کنیم چرا که در طی مدتی که مسئولیت این معاونت با بنده بود بیش از 53 طرح جدید در معاونت هنری کلید خورد که هریک از آن ها از رشد 30 الی 70 درصدی برخوردار شده اند.

شاه آبادی افزود: ظرفیت های کشور در این حوزه بی نظیر است و ما به هنرهای ملی و بومی توجه زیادی نشان داده ایم. عرصه هنر عرصه دست اندازی دشمن است و تنها عرصه ای برای پر کردن اوقات فراغت نیست و این عرصه معرف شخصیت و جایگاه ایران در دنیا است که امیدوارم توجه به این موضوعات در معاونت هنری همچنان ادامه یابد.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما مرادخانی نیز به عنوان معاونت هنری جدید در ادامه این مراسم پشت تریبون رفت و در جملاتی اظهار داشت: خداوند با هنر آغاز کرد. وقتی انسان برای سجده فروافتاد خداوند او را ستاره دانست. هنرمندان ما هرگز از هوای نفس سخن نمی‌گویند چرا که هنر ما توحیدی است و خداوند اینگونه هنرمندان را هدایت کرده است. استحضار دارید معاونت هنری بزرگترین بخش وزارت ارشاد است و به همین دلیل لازم است چند نکته را یادآور شوم. آقای جنتی هرگز از حوزه فرهنگ و هنر دور نبوده و خود می‌داند هنرمندان با چه مشکلاتی روبرو هستند. ایشان به عنوان رفیقی 30 ساله به بنده امر فرمودند و من پذیرفتم. آقای جنتی در دوره فعالیت‌شان در کویت با غرور از ارکستر ملی به سرپرستی استاد فرهاد فخر‌الدینی استقبال کردند و زمینه را برای فعالیت‌شان فراهم آوردند و همواره در این زمینه پیشگام بوده‌اند. این‌ها را می‌گویم تا دوستان هنرمند بدانید فردی جدا از خودتان به وزارت ارشاد نیامده است.

مراسم تودیع و معارفه معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما مرادخانی در ادامه افزود: مطالبات هنرمندان از دولت زیاد است. انتظار می‌رود دولت در برنامه توسعه متوازن بتواند شرایطی فراهم کند که وضعیت فرهنگ و هنر بهتر شود، چون متاسفانه در این سال‌ها قدری غفلت صورت گرفته و آنچه لازم بوده انجام نشده است و حتی مدیران آن دوره هم از این وضعیت گله‌مند هستند. اگر بتوانیم بودجه 10 درصدی از کل بودجه کشور را به فرهنگ و هنر اختصاص بدهیم، اتفاق خوبی است. خوشبختانه آقای رئیس جمهور به این مطلب توجه ویژه‌ای داشته‌اند اما ترجمه سخن ایشان در نظام بودجه باید اتفاق بیافتد که اگر چنین شود، می‌توانیم منویات ایشان را جامع عمل بپوشانیم. هنر یک وظیفه ذاتی دارد و توقع ایجاد می‌کند و من از آقای جنتی قول گرفته‌ام با اهالی تئاتر، موسیقی و تجسمی دیدارهای جداگانه‌ای داشته باشم، چون باید ایشان را با وضعیت معاونت و گستردگی فعالیت‌های این بخش آشنا کنیم و آقای دکتر را به خودمان بدهکار کنیم.

مرادخانی در ادامه یادآور شد: سال 83 که مرکز موسیقی را تحویل دادیم، بودجه معاونت هنری 18 میلیارد بود. سال 81 بودجه من 600 میلیون تومان و سال 82 ، 900 میلیون تومان بود که سال 83 به آمار جهشی 3 میلیارد تومان در موسیقی دست یافتیم. حالا هم نیازمند همین جهش هستیم و این موضوع برای من بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم در سخنانی اظهار داشت: به اعتراف همه دوستداران هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی با هنر مردم‌پسند آمیخته است و این چنین است که می‌گویند هنر نزد ایرانیان است و بس. اگر امروز از ایرانی و ایران نامی برجاست و جهانیان را به تعظیم وتکریم وا می‌دارد، حاصل ممارست هنرمندانی است که شاهکارهای شگفتی آفریده‌اند و ما به این مفاخر هنری می‌بالیم و سرافراز هستیم. هنرمند ایرانی باید بر تخت عزت و افتخار بنشینند و دغدغه‌های مالی نباید مانع آفرینش‌گری او باشد. هنرمند ما هرگز نباید از لحاظ مادی در عذاب باشد و برای حداقل معیشت خود دغدغه داشته باشد. عیار هنرمند ایرانی چنان است که در صورت فراهم شدن بستر مناسب می‌تواند آثارش را در دورترین نقاط جهان عرضه کند. این بستر هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فراهم است اما به هدایت نیاز دارد.

مراسم تودیع و معارفه معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما جنتی در ادامه سخنانش افزود: حساسیت معاونت هنری و پاسخگویی مطالبات متعدد هنرمندان، کار انتخاب معاون هنری را بسیار دشوار کرده بود. تردیدی نداشتم فردی دردآشنا و البته نام‌آشنا باید در این سمت قرار بگیرد. فردی که مورد اجماع اهل هنر باشد و بتواند در سایه تجربیات و شناخت دقیق این حوزه کاروان هنر ایرانی را به سر منزل مقصود روانه کند. ما گزینه‌های متعددی را بررسی کردیم و در نهایت با توجه به سوابق مدیریتی و اعتماد هنرمندان به نام علی مرادخانی رسیدیم که در سه دهه گذشته همواره در فعالیت‌های مدیریتی هنری سرآمد بوده و جسارتش بر حمایت از هنرمندان شهرت داشته و ایشان علی‌رغم میل باطنی خود این سمت را پذیرفت.

وزیر ارشاد اضافه کرد: تلاش برای افزایش کیفیت جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در حوزه تجسمی، توجه جدی به موسیقی مقامی و نواحی در قالب برنامه‌های بلندمدت، احیاء ارکستر ملی و حمایت از آن به عنوان نماد موسیقی کلاسیک ایرانی از مهمترین تأکیدات وزارت ارشاد در بخش موسیقی است.

در پایان این مراسم هدایایی از طرف اداره کل هنرهای نمایشی، دفتر آموزش، دفتر هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، انجمن موسیقی، موسسه هنرهای معاصر، انجمن نمایش، روابط عمومی معاونت هنری، بنیاد رودکی، بنیاد نیاوران، مشاور اجرایی، موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر، مشاور شهردار تهران، حوزه هنری، اتحادیه کشوری صنف پوشاک و غیره به معاون اسبق اهدا شد.

 

در همین رابطه ببینید:

 

عکس های الهام عبدلی از مراسم تودیع و معارفه معاونین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


 تاريخ ارسال: 1392/6/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.