پرده سینما

کتاب زندگی‌ فلینی در بیستمین سالمرگش منتشر می‌شود

پرده سینما






 

 

 

کتاب زندگی‌نامه فدریکو فلینی به مناسبت بیستمین سالمرگ این کارگردان نامدار سینمای وی منتشر می‌شود.

 

فدریکو فلینیبه گزارش ایسنا، ژولین نوترس، تاریخ‌دان ایتالیایی به مناسبت بزرگداشت بیستمین سالمرگ فلینی در حال نگارش کتابی با نام و فلینی رم را پایه‌گذاری کرد است.

این تاریخدان رسانه و فرهنگ تصویری تحت تأثیر جمله‌ای از فلینی با مضمون «رم من را آفرید و حالا در عوض من رم را می‌آفرینم» قرار گرفته و کتابی با عنوان و فلینی رم را پایه‌گذاری کرد را به مناسبت سالگرد درگذشت وی نوشت.

این کتاب شامل عکس‌هایی از مراحل ساخت و فیلم‌برداری فیلم زندگی زیباست است که در آن چگونگی طراحی صحنه و ساخت دکور این فیلم نشان داده می‌شود.

نویسنده این کتاب درباره آن بیان کرده است: فلینی آزادانه تمام اهالی رم و ایتالیا را گردهم آورد تا ستون‌های یک پایتخت فرهنگی را پایه‌گذاری کند. این کتاب 19 سپتامبر وارد فرانسه می‌شود.

فدریکو فلینی متولد 20 ژانویه 1920 در ریمینی ایتالیا از بزرگ‌ترین و مستعد‌ترین فیلم‌سازان دنیای سینما بود که با فیلم‌های جاده، هشت‌ونیم و زندگی شیرین به اوج شهرت جهانی رسید.

فلینی نخستین‌بار در سال 1951 برای فیلم شیخ سفید پشت صندلی کارگردانی نشست و فیلم‌نامه‌ آن را نیز خودش نوشت. این فیلم در جشنواره‌های کن و ونیز به نمایش درآمد. این کارگردان نامدار در سال 1952 اثر معروف خود جاده را ساخت که قسمتی از فیلم‌نامه‌ آن را خودش نوشت که نامزد جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه شد.

این کارگردان سرشناس در سال‌های 1956 برای جاده، 1957 برای شب‌های کابیریا، 1963 برای هشت‌ونیم و در سال 1974 برای آمارکورد چهار اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای سینمای ایتالیا به‌همراه آورد.

وی در سال 1993 جایزه افتخاری اسکار را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد و دوبار در سال‌های 1953 و 1954 جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را دریافت کرد و در سال 1985 شیر طلای افتخاری این جشنواره به وی اعطا شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.