پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/7

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

جشنواره فیلم کودکعنایت بخشی معتقد است که میزان موفقیت هر جشنواره به مخاطب آن است و جشنواره کودک و نوجوان به خصوص در سال‌های اخیر با استقبال پرشور مخاطب مواجه شد.

به گزارش سایت پرده سینما عنایت بخشی بازیگر قدیمی سینمای ایران در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره وضعیت سینمای کودک گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان یکی از جشنواره‌های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران است. این جشنواره به دلیل حضور فیلم‌های جذاب، برگزاری خوب و حرفه‌ای و حضور کودکان و نوجوانان، با شور و نشاط خوبی برگزار می‌شود و یکی از جشنواره‌های پرمخاطب به حساب می‌آید.

بازیگر مسافران و سگ کشی با تاکید بر نیاز جشنواره‌ها به داشتن مخاطب افزود: میزان موفقیت هر جشنواره‌ای با تعداد مخاطبانش سنجش می‌شود و اگر جشنواره‌ای بدون مخاطب برگزار شود، مشخص می‌شود که در اهداف برگزاریش ناموفق بوده است. جشنواره کودک و نوجوان در دوره‌های برگزاریش به خصوص در سال‌های اخیر با استقبال پرشور مخاطب مواجه شد و کودکان با حضور در سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌ها نشان داده‌اند که به فیلم کودک علاقمند هستند و با حضورشان به جشنواره تخصصی‌شان اعتبار و هویت بخشیده‌اند.

بازیگر گوزنها و شکار با اشاره به لزوم تولیدات فیلم‌های جذاب برای مخاطبان کودک تاکید کرد: کودکان موقعی با فیلمی ارتباط برقرار می‌کنند که فیلم بتواند به زبان ساده ضمن بیان مسائل آموزشی و تربیتی، جذابیت‌های لازم را برای آنها داشته باشند. فیلم‌هایی که سازندگانشان بخواهند حرف‌های فلسفی و بزرگسالانه بزنند و فقط چند کودک در آنها حضور داشته باشند، برای مخاطب کودک جذاب و قابل توجه نیست و در نمایش و اکران شکست می‌خورند.

بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری سیداحمد میرعلایی با گرامیداشت مقام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، در بخش‌های مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلمنامه‌نویسی از 15 تا 19 مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی در اصفهان برگزار خواهد شد.

 

جشنواره فیلم کودکفریبرز لاچینی با اشاره به اینکه به هر موسیقی نمی‌توان برچسب کودک زد و موسیقی کودک با موسیقی فیلم کودک متفاوت است گفت:این روزها واژه‌های بی سر و ته و بهم ریخته‌ای را در کنار هم می‌گذارند و به حساب خودشان ترانه کودک خلق کرده‌اند.

به گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به نقل از فارس، فریبرز لاچینی خالق موسیقی فیلم‌های کودکی همچون گربه آوازه خوان گفت: موسیقی کودک تفاوت بسیاری با دیگر ژانرهای موسیقی دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند باید حتی روانشناسی کودک بدانند. باید بدانیم تا چه میزان می‌تواند کلمات را تشخیص دهد، عموما بچه‌ها نمی‌دانند ترانه‌های که این روزها پخش می‌شوند چه می‌گوید.

او با بیان اینکه ترانه‌هایی را که از رسانه‌های مدرن امروزی پخش می‌کند، کاملاً بی سرو ته می‌داند، تاکید کرد: معتقدم عموم این ترانه و موسیقی‌ها بسیار بدآموزی دارند و برنامه‌های کودک آن‌ها بی‌کیفیت است، ضمن آنکه ویژگی‌ها و خصوصیات فرهنگ ایرانی را ندارند. مثلا شما وقتی موسیقی هندی گوش می‌کنید، فضای ذهنی شما به آن سمت کشیده می‌شود.

این هنرمند با تاکید بر لزوم توجه جشنواره فیلم‌های کودکان ونوجوانان به موسیقی فیلم‌های کودک و نوجوان و این که می‌توان درباره موسیقی کودک چندین کتاب نوشت، افزود: به هر موسیقی نمی‌تواند برچسب کودک زد. حتی موسیقی کودک با موسیقی فیلم کودک تفاوت‌هایی دارد و آهنگساز فیلم مانند دیگر عوامل تابع قصه است. این که فیلم کودک برای چه سنی است، برای کودکان چه فرهنگی و یا ساکن کدام منطقه جغرافیایی تولید شده است از موادری است که باید در هنگام ساخت به آن توجه کرد.

لاچینی ادامه داد: این روزها واژه‌های بی سر و ته و بهم ریخته‌ای را در کنار هم می‌گذارند و به حساب خودشان ترانه کودک خلق کرده‌اند در حالی که اصلاً معلوم نیست چه می‌گوید و گمان می‌کند چون رقص و آواز دارد دیگر کافی است.

این هنرمند درباره موسیقی کودکانه موردعلاقه‌اش گفت: آرم برنامه کودک یا تصویر همان پرنده‌ای  که 30 سال تمام پخش شد بهترین موسیقی که من دوست دارم و برایم خاطره انگیز است.

جشنواره فیلم کودکلاچینی با بیان این نکته که انسان قبل از اینکه به دنیا بیاید با موسیقی آشنا می‌شود، توضیح داد: 40 سال پیش گفتم کودک قبل از آنکه به دنیا بیاید با موسیقی آشنا می‌شود اما همه گفتن اشتباه می‌کنم. این روزها ثابت شده است نخستین چیزی که در جنین تکامل پیدا می‌کند گوش است و نخستین صدای که می‌شنوند ضربان قلب مادر است. همه کودکان کره زمین دو ضربی صحبت می‌کنند مانند بابا، مامی، ددی ! به همین دلیل همه موسیقی‌های کودک دو ضربی است و اگر  قرار است چیزی را به کودک آموزش دهند دو ضربی می‌گویند.

آهنگساز فیلم پویانمایی قصه‌های بازار همچین درباره شعر در موسیقی کودک، بیان کرد: برای استفاده از شعر در موسیقی کودک، باید جنبه‌های مختلف لحاظ شود. شعر کودک باید ساده، روشن و روان و در ضمن تابع زبان خاص کودک باشد. سیلاب‌های کوتاه در شعر و تکرار اشعار هم، اهمیت خاص خود را دارد. زبان حیوانات و رنگها نیز در انتقال معنی، اهمیتی بسزا دارد.

او درباره اینکه چرا موسیقی محض در این زمینه کمتر است، اظهارکرد: اولین قدم در ساختن موسیقی محض برای کودک این است که مشخص کنیم برای چه مقطعی می‌خواهیم آهنگ بسازیم. مثلاً برای گروه های 4تا 6سال، این قطعات معمولاً همراه با قصه و عمدتاً از زبان حیوانات است. نکته بعدی این است که در فرهنگ تربیت کودکان  عموماً به کلام اهمیت می‌دهیم؛ در ضمن کودکان در این مقطع سنی با شعر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا با موسیقی بدون کلام.

سازنده موسیقی فیلم‌های کودکانه اتل متل توتوله و طالع سعد در پایان صحبت هایش  گفت: موسیقی کودک هر چند در ظاهر بسیار ساده است، اما کاری بسیار حساس است، متاسفانه امروزه شاهد ساخت مجموعه هایی برای کودکان هستیم که عملاً متناسب با کودکان نیست و بیشتر جنبه تجاری دارد؛ در حالی که در دنیای امروز به این مقوله اهمیت بسیاری داده می‌شود و امیدواریم در ایران هم در این زمینه شاهد موفقیت و پیشرفت‌های قابل توجهی باشیم.


 تاريخ ارسال: 1392/6/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.