پرده سینما

چهار کشور دیگر وارد رقابت اسکار شدند

پرده سینما






 

 

 

نمایندگان سوئد، شیلی، ژاپن و گرجستان در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار مشخص شدند.

 

جایزه اسکاربه گزارش خبرآنلاین، سوئد درام تحسین‌شده بخور بخواب بمیر (Eat Sleep Die) به کارگردانی گابریلا پیچلر را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار 2014 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر پارسال در بخش هفته منتقدان شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و جایزه هفته منتقدان بین‌المللی همین طور جایزه فیلم منتخب تماشاگران را برد.

بخور بخواب بمیر بعدا جوایز آکادمی فیلم سوئد (جوایز Guldbagge) را درو کرد و در بخش‌های مختلف مانند بهترین فیلم داستانی، کارگردان، فیلمنامه و بازیگر زن - برای نرمینا لوکاک برای بازی در نقش راسا یک مهاجر 20 ساله - برنده جایزه شد.

این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه فیلم شورای نوردیک است که از آن به عنوان بزرگترین جایزه فیلم اسکاندیناوی یاد می‌شود. بخور بخواب بمیر تاکنون به 36 کشور فروخته شده است.

کمدی درام گلوریا (Gloria) به کارگردانی سباستین للیو نماینده شیلی در بخش فیلم خارجی‌زبان است.

این فیلم را یک هیئت داوری متشکل از 30 نفر از دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینمای شیلی که توسط شورای فرهنگ این کشور انتخاب شده بودند، به عنوان نماینده شیلی انتخاب کردند.

گلوریا که تولید مشترک شیلی و اسپانیاست، اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و پولینا گارسیا برای بازی در نقش یک زن میانسال که در سانتیاگو معاصر به دنبال خوشبختی است، جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد.

خیلی‌ها در برلین چهارمین فیلم للیو را به خاطر صمیمیت روابط آدم‌ها با آثار وودی آلن و بازی گارسیا را با مریل استریپ مقایسه کردند.

گارسیا در فیلم نقش گلوریا یک زن 58 ساله مطلقه را بازی می‌کنند که بچه‌هایش خانه را ترک کرده‌اند. آشنایی او با رودولفو افسر سابق نیروی دریایی که مردی شصت و چند ساله است، حوادثی را موجب می‌شود.

للیو در برلین قهرمان فیلم خود را با شخصیت راکی بالبوا در سری فیلم‌های راکی مقایسه کرد و گفت: «دنیا او را از پا درآورده، اما گلوریا تصمیم می‌گیرد یک بار دیگر بلند شود و به راه خود ادامه بدهد

ژاپن با درام عجیب و غریب گذرگاه بزرگ (The Great Passage) به کارگردانی ایشی یویا در رقابت اسکار شرکت می‌کند.

ماتسودا ریوهی در این فیلم نقش یک خوره کتاب و جوانی خرخون را بازی می‌کند که سخت روی پروژه رویایی خود که تدوین یک دیکشنری است، کار می‌کند و در همین حال به شکلی ناشیانه به نوه صاحبخانه (میازاکی اوی) عشق می‌ورزد.

گذرگاه بزرگ اولین بار در دنیا در جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ کنگ نمایش داده شد و از 13 آوریل در ژاپن روی پرده رفت.

این فیلم که از روی رمان پرفروش شیوون میورا ساخته شده، در ژاپن حدود 10 میلیون دلار فروش داشت.

سینمای ژاپن در جوایز اسکار رکورد خوبی دارد. ژاپنی‌ها سه سال پیاپی (53-1951) برنده جایزه اسکار افتخاری شدند، در سال 2008 با فیلم عزیمت اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کردند و 11 نامزدی ناموفق داشتند. سال 2010 نیز فیلم اعترافات به فهرست کوتاه نامزدهای بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد.

درام با موضوع بلوغ در شکوفایی (In Bloom) به کارگردانی نانا اکتیمیشویلی و سایمن گراس نماینده گرجستان در اسکار است.

داستان فیلم در 1992 در دوران پس از جنگ داخلی در شوروی سابق روی می‌دهد و درباره دو دختر جوان است که با بلوغ و جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

در شکوفایی که تولید مشترک گرجستان و آلمان است، اولین بار در دنیا در جشنواره برلین نمایش داده شد و از آن زمان در جشنواره‌های مختلف جوایز زیادی دریافت کرده است.

لایکا بابلوانی و ماریام بوکریا بازیگران اصلی فیلم هم جوایز زیادی گرفته‌اند. آن‌ها اخیراً ماه پیش در جشنواره فیلم سارایوو جایزه دریافت کردند.

تا روز پنجشنبه 20 کشور نمایندگان خود را در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال معرفی کردند. بجز سوئد، شیلی، ژاپن و گرجستان دیگر کشورهایی که تاکنون وارد رقابت اسکار شده‌اند، اتریش، جمهوری دومینیکن، لوکزامبورگ، مونته‌نگرو، صربستان، سنگاپور، کره جنوبی، ترکیه، ونزوئلا، فنلاند، آلمان، رومانی، مجارستان، یونان و نپال هستند.

مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) است.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس 2014 (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود. اسامی نامزدها پنجشنبه 16 ژانویه (26 دی) اعلام خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.