پرده سینما

پس از ۶۱۸ روز تعطیلی، درهای خانه سینما باز شد

پرده سینما






 

 

 

مراسم بازگشایی خانه سینمای ایران ساعتی قبل با حضور تعداد کثیری از هنرمندان، اصحاب رسانه و مسئولان سینمای ایران برگزار شد.

 -درهای «خانه سینمای ایران» که از روز سیزدهم دی ماه سال هزار وسیصد و نود بسته شده بود، امروز با دستان هنرمندان و دکتر حجت الله ایوبی باز شد.

 

بازگشایی خانه سینمای ایرانبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما از دقایق ابتدایی صبح امروز چهره های شاخص هنر هفتم در خیابان سمنان گردهم آمده بودند تا بتوانند در روز ملی سینما بزرگترین جشن خود را طی سال های گذشته که با جفای مدیران سینمایی قبلی منجر به بستن خانه سینما گشته بود برپا دارند.

بنا بر گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در این مراسم هنرمندانی همچون بهمن فرمان آرا، عزت الله انتظامی، رضا کیانیان، فرشته طائرپور، رضا میرکریمی، رخشان بنی اعتماد، گوهر خیراندیش، کیومرث پوراحمد، رضا ناجی، محسن امیریوسفی، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، مازیار میری، علی علایی، کیوان کثیریان، غلامعباس فاضلی، آنتونیا شرکا، مهدی فخیم زاده، سیروس الوند، سیدغلامرضا موسوی، سیدجمال ساداتیان، بهروز شعیبی، علیرضا خمسه، همایون اسعدیان، آتیلا پسیانی، منوچهر محمدی، علی رویین تن، شایسته ایرانی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، همایون ارشادی، آناهید آباد، داریوش فرهنگ، علیرضا داوود نژاد، محمدعلی سجادی، مهرداد فرید، رابعه مدنی، امیرشهاب رضویان، داریوش اسدزاده، نازنین مفخم، محمد مقدسیان، مهرداد زاهدیان، علی اکبر ثقفی، احمدرضا درویش، محمود گبرلو، افسانه منادی، گلاب آدینه، امین تارخ، محسن علی‌اکبری، محمد اطیابی، عزیز ساعتی، تورج منصوری، جهانگیر کوثری و غیره حضور داشتند.

بنا بر گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما سینماگران و اصحاب رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما حضور یافتند و دکتر ایوبی دقایقی برای هنرمندان حاضر در سالن سخنرانی کرد و در نهایت وعده داد تا در مراسم جمعه شب با هنرمندان بیشتر سخن بگوید و این جلسه را به پاسخ به سوالات خبرنگاران اختصاص دهد.

دکتر ایوبی در حال سخنرانی در مراسم بازگشایی خانه سینمای ایرانایوبی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک به اهالی فرهنگ و هنر ایران گفت: من در این لحظه به شدت احساس شادی می کنم و از اینکه شما این مهمان ناخوانده سینمای ایران را در میان خود پذیرا شده اید بسیار متشکرم.

ایوبی افزود: من اعتقاد دارم مسئولیت در این عرصه بسیار مهم است و فرصتی برایم فراهم شده تا برای اهالی نجیب سینمای ایران خدمت کنم که به این امر افتخار می کنم.

ایوبی با اشاره به سختی ها و مشکلاتی که دولت پیشین بر سر راه سینماگران به وجود آورده بود گفت: زمان در حال گذر است و من می دانم که بر تمامی شما در این دوران سخت و طاقت فرسا چه گذشته است و شما چه روزگار سختی را پشت سر گذاشتید و من امیدوارم که هرآنچه سختی وجود دارد به پایان رسیده باشد و ما زین پس روز سینما را با شادی و همدلی جشن بگیریم.

ایوبی افزود: سینمای ایران سینمایی ملی و پرافتخار است و جهان به سینمای ایران افتخار می کند. من بارها عشق جهانیان را به سینمای ایران دیده ام. اروپاییان سینمای ایران را ناجی سینمای خود می دانند و در جهان اسلام هم کشورهای اسلامی به سینمای ایران مفتخرند. ما باید با این پشتوانه عظیم خانه سینما، با همه سلیقه ها همراه باشیم و این مهمترین حرکت در مدیریت است. اگر سینما در گذشته دچار مشکلاتی شد و شاید مدیریت نیز می توانست بهتر باشد ولی شرایط آن فراهم نشد، به این دلیل بود که اصناف در کنار سینمای ایران نبودند. اما امروز همه این همدلی را پذیرفتند.

ایوبی در پایان سخنانش اظهار داشت: امیدوارم سیمرغ سینمای ایران به پرواز درآید چراکه جهان و مردم ایران منتظر شما هستند، امیدوارم مشکلات این سینما نیز زودتر حل شود. وعده ما برای صحبت کردن در ارتباط با چالش های سینما روزهای دیگر است، امروز این حضور پرنشاط شما بهترین هدیه به شمار می رود من بازگشایی خانه سینما را به اهالی آن تبریک می گویم.

مراسم بازگشایی خانه سینمای ایرانسپس در ادامه مراسم روابط عمومی سازمان سینمایی از همه هنرمندان حاضر درخواست کرد تا سالن را به منظور آغاز کنفرانس خبری دکتر ایوبی با اصحاب رسانه ترک نمایند.

دکتر ایوبی در ادامه این مراسم ضمن تشکر از اهالی رسانه به دلیل همراهی با او، گفت: در این مدت یکی دو هفته‌ای احساس کردم اجماع نانوشته‌ای بین اهالی رسانه شکل گرفته و همه شما تلاش کردید تا در یک فضای آرام، منطقی و قابل قبول این مشکل کوچک آزاردهنده، حل شود. از همه اهالی رسانه درخواست می‌کنم که همین مشی و شیوه بسیار خوب، عاقلانه و معتدل را در هفته‌های آینده هم پی بگیرید تا بتوانیم به کمک هم به سینمای کشور خدمت کنیم. مسئله خانه سینما خار کوچکی بود که هم مانع حرکت سینما شد و هم مانعی برای مدیریت سینمایی بود. از این جهت، خوشحالم که آغاز مسئولیتم با روز ملی سینما مصادف شد و همین امر انگیزه‌ام را مضاعف کرد تا به اجماعی برای حل مسئله برسیم، چرا که معتقدم حل مسئله خانه سینما می‌تواند به مدیریت سینمایی هم کمک کند. همان‌طور که آقای دکتر روحانی در ایام انتخابات بیان کردند، دولت جدید با کمک اصناف مختلف قرار است کشور را اداره کند. کشور ما نظامی مبتنی برمردم سالاری دینی است و همه کشورهای منطقه حسرت این آرامش، ثبات و اقتدار را می‌خورند اما تنها با مشارکت مردم می‌توان این اقتدار را حفظ کرد و طبیعتاً نماد مشارکت مردم، انجمن‌ها، اصناف و گروه‌های سازمان یافته هستند. برای من بسیار راهگشا خواهد بود که از آغاز کارم، یک خانه سینمای قدرتمند وجود داشته باشد و بتواند بازوان اجرایی قدرتمندی برای ما باشد. همان‌طور که همه می‌دانیم دولت باید تصدی‌گری‌اش را به مردم و بخش خصوصی واگذارکند، مخصوصا در عرصه فرهنگ و هنر که به طور طبیعی تولیدکنندگانش خارج از بخش مدیریت هستند. بازگشایی خانه سینما از این جهت می‌تواند بسیار مهم باشد که این مجموعه به عنوان یک مشاور خوب، اصناف مختلف را کنار هم جمع کرده و به مدیریت کمک می‌کنند. اکنون این اعتماد دوباره در حال شکل‌گیری است و برای آنکه پایدار بماند باید مدیریت سینمایی کشور شفاف باشد. مطمئن باشید شما در این مدت شاهد مدیریتی شفاف خواهید بود. من معتقدم سینما سه پایه اصلی دارد که نظام و حاکمیت، سینماگران و مردم آن را تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهیم سینمای قدرتمند داشته باشیم باید اعتماد و همکاری را بین این سه پایه مهم ایجاد کنیم. طبیعتاً مردم و نظام از سینما انتظاراتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد و در مقابل هم سینماگران انتظاراتی مانند شفافیت در مدیریت و امنیت شغلی و روانی که قطعاً مورد توجه مدیران خواهد بود.

مراسم بازگشایی خانه سینمای ایرانبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما دکتر ایوبی در ادامه این نشست خبری افزود: اعتقاد راسخ دارم که در سینما مدیریت باید در همه حوزه ها حامی فعالیت های مربوطه باشد و سینما هم به همین منوال. به این معنی که اگر مجوزی صادر می شود مدیر سینمایی وظیفه دارد پشت سینماگر خود بایستد و دقت کند تا مجموع فعالیت ها به درستی به انجام برسند. در حال حاضر نمی خواهم اعلام مواضع کنم اما معتقدم همان گونه که پرداخت صرف به سینمای اندیشه مدارانه راه به جایی نمی برد، پرداخت مطلق به سینمای گیشه هم موفق نخواهد بود. درست مثل اینکه اگر همه ادبیات ایران حافظ بود دیگر حافظ معنایی نداشت بنابراین فیلم های مختلف در کنار یکدیگر معنای درستی پیدا می کنند. فیلم های گیشه ای به سینمای ایران کمک بسیاری کرده‌اند که اگر همخوانی اندیشه و گیشه با یکدیگر نباشد باید در سینما را بست، چرا که مخاطب را از دست می دهیم.

برخی سوالات مهم خبرنگاران و پاسخ های ریاست سازمان سینمایی:

 

ایوبی در ادامه نشیت خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه چه کسی مجمع عمومی را برگزار می‌کند و چه کسانی در مجمع عمومی شرکت می‌کنند، گفت: اصنافی که عضو خانه سینما هستند می‌توانند در مجمع عمومی شرکت کنند و ما از روز شنبه جلساتی را با هیئت مدیره برگزار می‌کنیم تا نحوه برگزاری مجمع عمومی تعیین شود البته مجمع عمومی را هیئت مدیره فعلی و با حضور ۳ نفر از ناظران ارشاد برگزار می‌کند و ناظران ارشاد در کنار هیئت مدیره قرار دارند. ما هرگز به دنبال دولتی شده اصناف نیستیم بلکه بین دولتی شدن اصناف و طی کردن روند قانونی تفاوت‌هایی وجود دارد.

دکتر ایوبی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه خانه سینما نیز اظهار داشت: اگر دولت تصمیم گرفته خانه سنیما باز شود قطعا به فکر هزینه‌های آن است اما باید بگویم که ما فقط یک خانه سینما داریم.

مراسم بازگشایی خانه سینماایوبی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون دخالت دولت در ساخت فیلم گفت: با وضعیت بد فروش فیلم ها و نبود گیشه خوب دولت حتماً باید به سینما کمک کند اما بحث این است که این بودجه و کمک چگونه باید باشد. و این بودجه چگونه هزینه شود این که ما با بودجه اندک خود و اینکه می توانیم با 10 میلیارد تومان سالن بسازیم و یا سالن ها را تجهیز کنیم کمبود را به سمت اثری ببریم که 17میلیارد تومان هزینه دارد و نتیجه آن نیز مشخص نیست درست نیست.

ایوبی درباره آینده یسازمان سینمایی و شورای عالی سینما گفت: من با سازمان سینمایی و شورای عالی سینما مخالف نیستم بلکه موافقم اما سازمان سینمایی که بیش از 350 پست مختلف دارد آنقدر سنگین اسنت که قابلیت حرکت ندارد در صورتی که من معتقدم مدیریت باید چابک باشد و نه فربه.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بودجه هایی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و توسط بنیاد سینمایی فارابی برای ساخت فیلم های به اصلاح فاخر توسط دوستان شمقدری هزینه شده بود گفت: من 3 هفته قبل از آمدن به ارشاد مسائل را بررسی کردم. دستگاه های نظارتی که در کشور وجود دارند مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، گزارش هایی را آماده کردند و به ما می دهند البته من خیلی نمی خواهم که این موارد را اعلام کنم اما بدانید که قطعا رسیدگی می شود.

ایوبی در پاسخ به این سئوال که آیا شما با وکیلی که شمقدری برای شکایت از فیلم آرگو گرفته است همکاری می کنید یا نه گفت: من این وکیل فرانسوی را خوب می شناسم و از سوابق وی آگاهم. ایشان با ما قراردادی ندارد اما اگر قراردادی هم داشت قطعاً لغو می کردم البته من اینجا نمی خواهم از سوابق ایشان صحبت کنم و ایشان را معرفی کنم اما همین را بگویم گه ایشان به همراه تعداد دیگری از وکلا در اروپا به وکلای شیطان معروف هستند. وکیل فیلم آرگو وکیل شیطان است و در شان جمهوری اسلامی نیست گه با چنین افرادی همکاری گند زیرا این گروه از وکلا بررسی کمی کنند و فقط سراغ کشورهایی می روند که هیچ فردی نمی خواهد وکالت آنها را بپذیرد در ثانی این که ما یک وکیل فرانسوی بگیریم و از یک فیلم آمریکایی در دادگاهی فرانسوی شکایت کنیم و بعد حتی حکم نیز به نفع ما باشد چه سودی عاید ما می شود. اصل راه اندازی این پرونده درست نیست و دستگاه های نظارتی ما نیز با این پرونده مخالف بودند.

ایوبی در پاسخ به سوالی پیرامون استفاده از محمد آفریده و رحمان سیفی آزاد در سازمان سینمایی گفت: من از زمانی که به سازمان سینمایی آمدم با بیش از 50 الی 60 نفر از مدیران سابق و شخصیت های سینمایی دیدار کردم و از همان زمان نیز گمانه زنی های رسانه ها برای این مدیران آغاز شد گه البته حق رسانه ها بود.

 

برخی از حاشیه های مهم این مراسم:

 

هنرمندان در حیاط خانه سینمای ایراندر ابتدای این مراسم حجت الله ایوبی با در دست داشتن کلید، در خانه سینما را باز کرد و عزت الله انتظامی پیشکسوت سینمای ایران به عنوان اولین سینماگر وارد حیاط شد.

 

در اواسط صحبت های رئیس سازمان سینمایی، حبیب الله کاسه‌ساز سالن را ترک کرد و در پایان صحبت وی نیز جمال شورجه نیز سالن را ترک نمود. از سایر دست اندرکاران خانه سینمای شماره 2 از جمله حبیب کاووش و سیدضیاء هاشمی در این مراسم خبری نبود.

 

جعفر صانعی‌ مقدم، سهیل جهان‌ بیگلری، حبیب‌ ایل‌ بیگی،محمد حیدری از دیگران حاضران بودند،ا ین روزها اسامی این مدیران فرهنگی در گمانه‌زنی‌ هایی مبنی بر اینکه مدیریت بخش‌هایی از سازمان سینمایی را برعهده بگیرند،مطرح می‌شود.

 

داد و بیدادهای بی دلیل فرامرز روشنایی بر سر برخی از هنرمندان و اعضای صنوف خانه سینما که می خواستند در کنفرانس خبری دکتر ایوبی حاضر باشند جالب توجه بود و وی اصرار به خروج برخی از این هنرمندان از سالن سیف الله داد بود.

 

هنرمندان در مراسم بازگشایی خانه سینمای ایرانمحمد رسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی هم اجرای جلسه را برعهده داشت.

 

سوال خبرنگار یک خبرگزاری مبنی بر انتصاب مدیران ضد اسلام و ناشایستی هچون محمدآفریده خنده سایر خبرنگاران را به همراه داشت.

 

در اواسط کنفرانس خبری دکتر ایوبی، محمدرسول صادقی اعلام کرد خبرگزاری نسیم که به صورت آن لاین مراسم را پوشش می دهد حرف های را دکتر ایوبی را به صورت کاملاً برعکس در خبرگزاری خود مورد پوشش قرار داده است و به قرائت بخشی از این خبر پرداخت.

 

یکی دیگر از نکات دیدنی این مراسم، دیده بوسی اهالی سینما با یکدیگر بود و همه بازگشایی خانه سینما را به یکدیگر تبریک می گفتند.

 

علیرضا رضاداد مشاور ارشد ایوبی،آرش امینی مدیر امور بین‌الملل سازمان سینمایی هم حجت‌الله ایوبی را همراهی می‌کردند.

 

شاید یکی از خوشحال ترین کارمندان خانه سینما منصوره وافری بود که شادی زائدالوصفش جهت بازگشایی مجدد خانه سینما همگان را به وجد آورده بود.

 

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از مراسم بازگشایی خانه سینما و نشست خبری دکتر حجت الله ایوبی


 تاريخ ارسال: 1392/6/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>یوگی:

زنده باد خانه سینما!

7+0-

جمعه 22 شهريور 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.