پرده سینما

جشن بزرگ سینمای ایران به مناسبت بازگشایی خانه سینما برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما جشن بزرگ سینمای ایران شب گذشته با حضور بیش از دو هزار نفر از سینماگران در باشگاه دیپلماتیک برگزار شد.

 

جشن بزرگ سینمای ایرانبنا بر این گزارش در این مراسم که پس از آخرین جشن خانه سینمای ایران سینماگران هیچگاه نتوانسته بودند حضوری گرم و شادی بخش را در کنار هم تجربه کنند چهره های شاخص سینمایی زیادی حضور داشتند.

دکتر علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دکتر حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، علیرضا رضاد داد (مشاور ارشد سازمان سینمایی)، محمدرسول صادقی (مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی)، محمدمهدی عسگرپور (مدیر عامل خانه سینما)، فرهاد توحیدی (رئیس هیئت مدیره خانه سینما)، محمدرضا عباسیان (مدیر اسبق موسسه رسانه های تصویری)، سید احمد میرعلایی (مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، جعفر گودرزی (مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی)، شفیع آقا محمدیان (مدیر عامل مرگز گسترش سینمای مستند و تجربی)، هاشم میرزاخانی (مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران) و بسیاری دیگر از جمله مدیرانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

فرشته طائرپور، منیژه حکمت، مرضیه برومند، رخشان بنی اعتماد، هنگامه قاضیانی، پانته آ بهرام، طناز طباطبایی، نیکی کریمی، ماهایا پطروسیان، غزل شاکری، آناهید آباد، پریوش نظریه، فریده سپاه منصور، نازنین مفخم، ژیلا ایپکچی، افسانه چهره آزاد، بهاره رهنما، فلور نظری، اکرم محمدی، فاطمه معتمدآریا، گوهر خیراندیش، مهناز افشار، مهوش شیخ الاسلامی، رعنا آزادی ور، لادن مستوفی، مرجان شیرمحمدی، آهو خردمند، آناهیتا نعمتی، بهمن فرمان آرا، کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری، احمد امینی، علی علایی، کیوان کثیریان، غلامعباس فاضلی، شهرام حقیقت دوست، عبدالرضا اکبری، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، همایون اسعدیان، جابر قاسمعلی، فریدون جیرانی، حسام نواب صفوی، رضا ناجی، هوشنگ توکلی، جهانگیر کوثری، داوود میرباقری، سیدغلامرضا موسوی، علی دهکردی، جهانگیر الماسی، حسن پورشیرازی، علیرضا داوود نژاد، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، حمید فرخ نژاد، علی مصفا، داریوش اسدزاده، امین تارخ، مازیار میری، علی رویین تن، حسینعلی فلاح لیالستانی، علی قوی تن، اکبر عبدی، حسین پاکدل، ناصر رفایی، دکتر محمد سریر، کیهان ملکی، محمد متوسلانی، فریبرز عرب نیا، نادر طریقت، ارشا اقدسی،حمید اعتباریان، سامان مقدم، محمد بزرگ نیا، ناصر چشم آذر، حجت قاسم زاده اصل، ابوالفضل جلیلی، محمدرضا سکوت، محمد جعفری، آذر مهرابی، مرتضی رزاق کریمی، و بزرگان حوزه دوبلاژ منوچهر اسماعیلی، ابوالحسن تهامی، ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده، محمود قنبری، و غیره از جمله هنرمندانی بودند که در این جشن حضور داشتند.

جشن بزرگ سینمای ایراندر این مراسم چند تن از سینماگران سخنرانی کردند.

 

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما فرشته طائرپور تهیه کننده نامدار سینمای ایران در سخنان خود گفت:

سلام بر همه سینمای ایران...

و سلام بر مردانی در عرصه سیاست، که سینمای ملی ایران را از صمیم جان ، دوست می دارند.

سالنمای سینمای ملی ایران یکبار دیگر ورق خورده و سال نوی خود را آغاز کرده است.

دیگر مهم نیست که روز تکریم سینمای ملی، از تقویم ها حذف شده است...

دیگر مهم نیست که  دکه تفکر و ادبیات آلوده ، در بازار سینمای ایران، در آتشی که خود افروخته، هنوز به تمامی نسوخته است...

دیگر مهم نیست که خزانه سینمای ایران از همه بودجه ها و اندوخته های نقدی و اعتباری، و ریالی و دلاری خود تهی است...

مهم اینست که ما ، خانواده سینمای ملی ایران، به همراه آثارمان و آرمانهایمان ، از تار ترین سالهایی که برایمان رقم زده بودند، عبور کرده ایم و به امروز رسیده ایم...

جشن بزرگ سینمای ایرانمهم اینست که قفل،  از خاطر و خانه مان گشوده شده...

مهم اینست که درخت صبر سینمای ایران، یکبار دیگر شکوفه ظفر داده ...

و مهم اینست که داریم جان گرفتن دوباره این ققنوس پر و بال سوخته را جشن می گیریم...همه با هم.

جای همه آنهایی که حسرت دیدن این روز را با خود به خاک و افلاک بردند، خالیست...

جناب دکتر ایوبی، بگذارید ابتدا با شما سخن بگویم که امشب میزبان ما شده اید تا محرومیتمان را از میزبانی در جشن هرساله خانه سینما در چنین مناسبتی، تسکین دهید:

به قول آن جمله آشنا،

من نوشتم از راست...تو نوشتی از چپ... وسط سطر رسیدیم به هم.

این یک واقعیت متقن و مغتنم است که هر یک از ما از نقطه ای متفاوت، به طرف دیگری حرکت می کنیم.

 ما از سمت سینما می آییم... و شما از سوی سیاست...

 ما  بارمان، بلور بارفَتَن است ... و شما بارتان، فولاد سنگ شکن...

 بارِ  بارفَتَنی ما، از اصابت سنگی، طنین تندری و یا حتی تلنگر سرانگشتی، ترک بر می دارد... و بار فولادی شما، هرچه ضربت ببیند، آبدیده تر میشود.

ما از راست می نویسیم و شما از چپ... یا شاید هم شما از راست و ما از چپ، فرقی نمی کند... مهم اینست که خواسته و ناخواسته، مدام در میانه سطر روزگار،  به هم می رسیم... دقیقا در همان بزنگاهی که میعادگاه هردوی ماست

با ملت ... با ملت و طلبِ ملت... با ملت و عزتِ ملت... و با ملت و قضاوتِ ملت ...

جشن بزرگ سینمای ایرانآیا به ما حق می دهید که در آستانه هر تغییری، این پرسش های تاریخی، از خاطرمان خطور کند که:

نکند باز سیاست، به سینما جفا کند!؟

نکند باز سیاست، وزن پولادین خود را، بر شانه های شکننده سینما بگذارد!؟

نکند باز سیاست به جا نیاورد که قرارست سکوی ایستادگی و سربلندی و جلوه گری فرهنگ و هنر باشد... و این جام بلورین و جهان نما را پیشِ نگاه همه انسانها، اعم از ایرانی و جهانی بر سر دست بگیرد!؟

نکند باز سیاست فراموش کند که سینماگران هرچه آرامتر، آگاه تر ، شاد تر و آزاد تر باشند، هرچه بیشتر نسبت به قدرت ها و هیبت ها و مکنت ها، بی اعتنا و بیادعا باشند و هرچه از حواشی مزاحم در فضای فعالیت شان کاسته شود، در انجام وظایف خود ، موفق تر خواهند بود !؟

نکند باز پستوهای سیاست، پناه و پشتوانه فرصت طلبانی شود که مدام  واویلاهای سیاسی سر می دهند، تا صله های سینمایی بگیرند!؟ ... همانهایی که در این چند سال، توجه مخاطبان  را از فیلم های در حال نمایش گرفتند و به سمت بحران های پشت پرده سینما سوق دادند، تا در گل آلودی این برکه، ماهی های میلیاردی خود را صید کنند.

جناب دکتر ایوبی، با همان کلیدی که در به ناحق بسته "خانه سینما" را گشودید، در دهان بدگویان به سینما را ببندید...چنین جفایی با سلامت و ساحت سینمای ملی ایران سازگار نیست.

و جناب وزیر اجازه دهید که با شما نیز سخنی بگویم:

ما، خانواده سینمای ملی ایران، برخاسته از دل نخبگان فرهنگ و هنر این سرزمین، امروز درآستانه سال نوی سینما و با به سر رسیدن زمستان  استخوان-سوزی که بر ما گذشت،  در این جشن مبارک، شهادت می دهیم؛

شهادت می دهیم که بر هیچ الهه ای جز الله، ایمان نیاورده ایم...

شهادت می دهیم که رسول اکرم، آن قسم خورده به قلم  و مبعوث گشته برای اتمام مکارم اخلاق را بعنوان پیامبر خود برگزیده ایم...

شهادت می دهیم که مروت را در هیچ مکتبی، بیش از مکتب مولا علی، نیافته ایم...

شهادت می دهیم که ایران، سرزمین مقدس ماست...و سربلندیم که گِل ما را ازخاک پاک این خطه سرشته اند...

 و شهادت می دهیم که جز در سایه سار درخت  ایران، عزتی برای خود جستجو نمیکنیم... همان درخت افراشته ای که ریشه اش ملیت، ساقه اش فرهنگ، شاخه اش استقامت، برگش بداعت، شکوفه اش عزت و میوه اش درایت و دانایی است.

آری جناب وزیر، ما مسلمانیم و ایرانی... ایرانی ایم و مسلمان... و بیش از سی سال است که با پندارمان، گفتارمان و کردارمان، این شهادت ها را برای همه گوش های شنوا، تکرار کرده ایم... اما همچنان در مواجهه با تردید سیاستمداران و تکفیرِکج فهمان، آسیب دیده و می بینیم.

جناب وزیر، قبله نماز ما، همان کعبه ای است که همه مسلمانان و علمای اعلام،  رو به آن  سجده می  کنند... اما قنوت مان حدیثی دیگر دارد.

جشن بزرگ سینمای ایرانجناب وزیر، پیشانی ما داغِ مُهر ندارد... اما داغ مهرِ مردم و مملکتمان را در سینه داریم...

جناب وزیر ما اینگونه مسلمانیم و اینگونه ایرانی...

گذشته ای داریم سرشار از افتخار... امروزمان، خوب یا بد، گذشتنی است...

حرفه مان ساختن رویا ها و فرداهاست،

اگر می خواهید فردای این سرزمین را، دست در دست اهالی فرهنگ آن بسازید، چاره ای ندارید جز آنکه:

ما را بشناسید... دوست بدارید ...و احترام بگذارید.

 

پرویز پرستویی در سخنانش ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی مجدد خانه سینما گفت: خوشحالم پس از 8 سال توانستم به این جمع راه پیدا کنم. آقای میرکریمی چند وقت قبل می‌گفتند «من چندسالی است که کار نکرده‌ام». من به ایشان گفتم «من چند سال کار کردم اما ای کاش کار نمی‌کردم چون کار کردنم حاصلی جز رنج و توهین و بی‌احترامی نداشت».

وی با اشاره به شایعه کنارگذاشتن بازیگری که مدتی قبل مطرح شده بود، بیان کرد: شایعه شده بود که پرستویی در سکوت خبری بازیگری را کنار گذاشته و در روستایش کشاورزی می‌کند. آن زمان که بیشتر در کوهپیمایی آقای ایوبی را می‌دیدم به ایشان گفتم که من،ابایی ندارم چون کشاورززاده هستم اما من و امثال من حق نداریم که از سینما کنار بکشیم و کار نکنیم چون با هدف دیگری به سینما آمده‌ایم.

 

همایون اسعدیان رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در سخنانی مطرح کرد:ما حالمان بهتر است اما توضیح‌اش کمی سخت است. مگر در این چندروز چه اتفاقی افتاده است؟ سیل مخاطب به سینما هجوم آورده است؟ صندوق بیمه بیکاری افتتاح شد؟ خیر. هیج معجره‌ای اتفاق نیفتاده اما حال ما بهتر است.

شاید دلیل این حس خوب، باز شدن در خانه‌مان باشد اما این هم نیست. آن خانه، فقط نماد همدلی چند هزار نفر سینماگر مظلوم و شریف است. حالمان خوب است چون با ما با احترام برخورد شد. آقای ایوبی وقتی به خانه سینما پا گذاشتید، عصای دست آقای بازیگر شدید اما نه به صورت نمایشی. ما حالمان خوب است چون بعد از این چند سال که با هزار توهین با ما حرف زده شده بود و شمشیر تکفیر را بالای سرمان می‌چرخاندند، شما روبروی سینمای نجیب ایران سر فرود می‌آوردید.

در سال‌هایی که مدعیان فرهنگ، کمر به نابودی سینما بسته بودند، صبورانه تحمل کردیم. در زمانه‌ای که کلمه قانون را به ابتذال کشاندند، کنار هم ماندیم تا آنچه می‌خواستند، نشود.باور کنید که ما هم دغدغه کشورمان را داریم و بدانید که ما هم مثل شما، دغدغه عزت‌مندی نظام جمهوری اسلامی ایران داریم و می‌دانیم این عزت‌مندی، عزت‌مندی ماست.

 

جشن بزرگ سینمای ایرانبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما حجت‌الله ایوبی که میزبان مراسم روز ملی سینما بود، نیز در سخنانی اظهار کرد: امیدوارم این نسیمی که امروز بر گل‌های خانه سینمای ایران وزیدن گرفته است، آغازی بر حرکت به سمت فردای سینمای ایران باشد. امیدوارم دیگر غم در دل هنرمندان ایرانی رخنه نکرده و با این همدلی و شادمانی برای اعتلای سینمای ایران پیش برویم. امیدوارم همه بدانند که سینمای ایران پیشانی پرافتخار فرهنگ این سرزمین است. امیدوارم از این پس هیچ‌گاه نیاز نباشد که هنرمند ما برای اثبات اسلامش، شهادتین بخواند در حالی که همه می‌دانیم که سینمای ایران در سال‌های سخت، خدمات زیادی به این کشور کرده است برخی از دوستان از اینکه من کار را با سختی و تنش آغاز کردم نگران بودند. به آن‌ها نوید می‌دهم که نگران نباشید. ما راهی را که آغاز کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد تا آرامش را به سینمای کشور بازگردانیم. من با عشق و انرژی فراوان به خدمت شما و سینمای ایران آمدم و برای سختی‌هایش هم آماده‌ام.

 

به گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما علی جنتی درمراسم جشن سینمای ایران که جمعه شب درباشگاه دیپلماتیک برگزار شد با تبریک روز ملی سینما افزود: امیدوارم این روز طلیعه همکاری وانسجام وهمدلی بیشتراهالی سینما باشد و از همه سینماگرانی که دراین محفل شرکت کرده اند، صمیمانه قدردانی می کنم.

وی یادآور شد: سینمای ایران یکی ازنقاط برجسته وافتخار آفرین برای ما است و درطول سه دهه گذشته سینما با تولید صدها فیلم وحضور درصدها جشنواره داخلی وبین المللی وکسب جوایز متعدد دررویدادهای داخلی وخارجی توانسته است افتخارات بسیاری را برای کشور به همراه بیاورد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درادامه توضیح داد: وظیفه ما این است که برای تقویت، شکوفایی وبالندگی سینمای ایران تلاش کنیم.

جشن بزرگ سینمای ایرانجنتی به مشکلات سینما اشاره کرد ویادآور شد: به خوبی می دانم که سینمای ایران با چالش های بسیاری روبرو است وتعداد سینماهایی که درایران فعال هستند به تدریج به سمت فرسودگی رفته وسرانه صندلی های سینما هرروز کمتر می شود و مشکلات اقتصادی کشور نیز اثر خود را بر حذف بلیت سینما ازسبد کالای خانوار گذاشته است.

وی ادامه داد:مخاطب سینمای ایران درسال ۹۰ مجموعه ۱۳ میلیون و۴۰۰ هزار نفر بود که این رقم درسال ۹۱ به تعداد ۹ میلیون نفر رسید واین امر جای تاسف دارد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی کمبود اعتبار، ضعف حضور نیروهای متخصص و کارشناسان ماهر درسازمان سینمایی، کمبود تجهیزات داخلی، کمبود امکانات رفاهی وبیمه، ضعف زیرساخت های سینمایی ازجمله سالن های سینمایی وشهرک سینمایی را از جمله مشکلات کنونی سینما دانست.

به گفته جنتی، کمبود توانایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در سینما، ضعف بازاریابی وعرضه فیلم های ایرانی درصحنه جهانی ازدیگر معضلاتی است که سینما امروز با آن مواجه است.

وی ادامه داد: ما برغم مشکلات موجود سینما، به آینده این هنر امیدواریم و با همکاری اهالی سینما معضلات پیش رو دراین عرصه برداشته می شود.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تاکید کرد: دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز ضمن اشاره به مشکلات ونارسایی ها همواره ازامیدواری به آینده سخن می گوید ومن نیز امیدوارم با همکاری هنرمندان دربخش های مختلف همچون هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی ودیگر عرصه ها بتوانیم آینده درخشانی را برای فرهنگ وهنر کشور رقم بزنیم.

جنتی گفت : تلاش ما براین است که ازبودجه ای که درسینما داریم به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

وی همچنین ازتلاش برای تصویب لایحه نظام صنفی سینما خبر داد وبرایجاد جلب اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درسینما تاکید کرد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درادامه ازتلاش برای حل مشکلات مالیاتی سینماداران خبر داد ویادآور شد که امیدوارم درسایه تعامل با محافل بین المللی بتوانیم حضور فیلم های ایرانی را در بازارها وشبکه های ماهواره ای بین المللی افزایش دهیم.

جنتی ازحقوق مالکیت معنوی آثار به عنوان یکی ازمشکلات پیش روی سینماگران یاد کرد وافزود که باید با جدیت بیشتری به این مسئله پرداخته شود.

وی همچنین حذف قوانین دست وپا گیر راموجب افزایش مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درسینما وساخت شهرک سینمایی دانست.

جنتی با یادآوری اینکه تلاش می کنیم حقوق همه سینماگران را به عدالت رعایت کنیم ، گفت : وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پای مجوزی که برای ساخت فیلم یا اکران یک اثر صادر می کند می ایستد ومعنا ندارد که گروه های خودسر بخواهند که فیلمی را که مجوز اکران دارد ازنمایش عمومی یک سینما پایین بیاورند و وزارت ارشاد نیز تسلیم این افراد شود.

جشن بزرگ سینمای ایرانوی به جلسه تودیع ومعارفه رییس سازمان سینمایی که چندی پیش در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد اشاره کرد وتوضیح داد: دراین جلسه اشاره کردم که همه سینماگران واهالی سینما برای من عزیز هستند وبرای هیچ فیلمسازی تفاوتی قائل نخواهم بود؛ درصحنه مطبوعات نیز شرایط همینگونه است و وزارت ارشاد ازروزنامه های مخالف دولت، موافق دولت ورسانه های خنثی وبه دور از تنگ نظری وسلایق شخصی با همه گروه ها رفتار خواهد کرد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با ابراز خرسندی ازبازگشایی خانه سینما پس از یک سال ونیم گفت: پنجشنبه روز خوشحال کننده ای برای من بود و حضور همه اهالی سینما در جشن روز ملی سینما نیز جز بهترین لحظات زندگی ام محسوب می شود.

جنتی اظهارامیدواری کرد که صمیمیت وروحیه مثبت ایجاد شده درسینما استمرار یابد وبا پرداخت به مسائل اساسی سینما، آینده روشنی برای این هنر رقم زده شود.

 

 

 

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از جشن بزرگ روز ملی سینما «۱»

عکس های الهام عبدلی از جشن بزرگ روز ملی سینما «۲»


 تاريخ ارسال: 1392/6/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>فروزان:

عکسی که خانم الهام عبدلی از آن امضاها گرفته اند و همینطور عکس استاد کیمیایی و تقوایی بسیار دیدنی است. در گالری عکس ها استاد منوچهر اسماعیلی را دیدم. چه پیر شده! خدا حفظشان کند.

1+0-

شنبه 23 شهريور 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.