پرده سینما

گلدن گلاب به وودی آلن جایزه دستاورد سینمایی می‌دهد

پرده سینما






 

 

 

وودی آلن، کارگردان نامدار سینما جهان با جایزه دستاورد سینمایی سسیل دمیل تقدیر خواهد شد.

 

وودی آلنبه گزارش ایسنا، برگزارکنندگان جوایز گلدن گلاب که ازسوی انجمن مطبوعات خارجی آمریکا اعطا می‌شود، امسال از وودی آلن، کارگردان 77 ساله آمریکایی با اعطای جایزه دستاورد سینمایی سسیل دمیل می‌کنند.

تئو کینگما، رییس جوایز فیلم گلدن گلاب درباره اعطای این جایزه گفت: هیچ کس شایسته‌تر از وودی آلن برای دریافت این جایزه نیست؛ نقش بسزای او در عرصه سینما او را به یک گنجینه بین المللی تبدیل کرده است.

یاسمن آبی جدیدترین ساخته وودی آلن با بازی کیت بلانشت هم اکنون در سینماهای آمریکا روی پرده است.

از دریافت‌کنندگان پیشین جایزه سیسل دمیل می‌توان به جودی فاستر،‌ رابرت دنیرو، استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی اشاره کرد.

وودی آلن متولد اول دسامبر 1935 در نیویورک، از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان معاصر سینمای جهان به‌شمار می‌رود. سرعت بالا در تولید فیلم یکی از ویژگی‌های بارز وودی آلن است که کارنامه‌ سنگینی شامل آثار کمدی و فیلم‌های بلند را برای وی رقم زده است.

آلن که فیلم‌نامه‌ی آثارش را خودش می‌نویسد، از فلسفه، ادبیات و روانشناسی به‌عنوان پایه‌های اصلی ساخت فیلم‌هایش بهره گرفته است.

وی بعد از پایان دوران دبیرستان به دانشگاه نیویورک رفت، اما هرگز نتوانست در رشته‌ فیلم و ارتباطات موفق باشد و سرانجام از آنجا اخراج شد. در 19سالگی شروع به نگارش سناریو برای مجموعه‌های تلویزیونی کرد و تبحرش دراین زمینه درآمد وی را از هفته‌ای 75 دلار به هفته‌ای 1500 دلار رساند.

بعد از سال‌ها نگارش فیلم‌نامه، آثار کمدی و مطالب انیمیشن برای مجلات، وودی آلن در سال 1965 اولین‌بار وارد دنیای سینما شد و فیلم‌نامه‌ تازه چه خبر، پیشی؟ را نوشت، اما به‌عنوان کارگردان در سال 1966 بود که فیلم چه خبر، سوسن ببری را ساخت و یک ‌سال بعد در فیلم کازینو رویال از سری فیلم‌های جاسوسی جیمز باند ایفای نقش داشت.

فیلم‌های پول‌ رو بردار و در رو (1969)، موزها (1971)، عشق و مرگ (1975) و خوابیده (1973) از دیگر تجربیات فیلم‌سازی «وودی آلن» در سال‌های اولیه‌ کارگردانی بودند که بیشتر آنها مضامین کمدی داشتند.

البته در این سال‌ها وی بازیگری را رها نکرد و در آثاری چون دوباره بزنش سام در سال 1972 و جبهه در سال 1976 نقش‌آفرینی داشت.

نقطه اوج شهرت و موفقیت وودی آلن در سال 1977 با فیلم آنی هال رقم خورد فیلمی که جایزه‌ اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای وی به‌همراه آورد و دایانا کیتون را نیز به اسکار بهترین بازیگر زن رساند. این فیلم که پایه‌گذار استاندارد جدیدی برای آثار کمدی رمانتیک مدرن محسوب می‌شود، ازسوی انجمن فیلم آمریکا در رتبه‌ چهارم بهترین آثار کمدی و در رتبه‌ 35 بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است.

وودی آلن دو سال بعد فیلم منهتن را ساخت که نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه شد. این فیلم سیاه و سفید به‌نوعی ابراز احترام او به زادگاهش نیویورک است و هم‌چون دیگر آثار آلن، فرهیختگان طبقه ثروتمند جامعه شخصیت‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

البته نباید فراموش کرد که این کارگردان آمریکایی در فاصله میان ساخت فیلم‌های منهتن و آنی هال، فیلم صحنه‌های داخلی را در سال 1978 ساخت که برای آن بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه شد.

از نقاط درخشان کارنامه سینمایی وودی آلن، عملکرد بی‌نظیر او در جوایز اسکار است. او در مجموع 15بار نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه و هشت‌بار نامزد بهترین کارگردانی شد که در این میان فقط دوبار در بخش بهترین فیلم‌نامه و یک‌بار در بخش بهترین کارگردانی موفق به کسب اسکار شد.

با آغاز دهه‌ 80، فیلم‌های وودی آلن، حتی آثار کمدی او، رنگ و بوی فلسفی گرفتند و آثاری چون سپتامبر و خاطرات اکلیلی به ‌شدت تحت تاثیر آثار کارگردانان اروپایی چون اینگمار برگمان و فدریکو فلینی قرار گرفتند. در اواسط این دهه، آلن المان‌های کمدی و تراژیک را با یکدیگر درآمیخت و در فیلم‌هایی چون هانا و خواهرانش (1985) و جرم‌ها و بزهکاری‌ها (1989) دو داستان متفاوت در انتهای فیلم به یکدیگر مرتبط می‌شوند. وی با فیلم هانا و خواهرانش موفق به کسب اسکار بهترین فیلم‌نامه شد هرچند در کسب اسکار بهترین کارگردانی ناکام ماند.

وودی آلن با ساخت سه فیلم دنی رز برادوی (1984)، رز بنفش قاهره (1985) و روزگار رادیو (1987) به اهمیت صنعت تجاری سینما و رادیو پرداخت.

فیلم رز بنفش قاهره از نگاه مجله تایم یکی از 100 فیلم برتر تاریخ سینما است که خود وودی آلن نیز آن را به‌همراه خاطرات اکلیلی و امتیاز نهایی یکی از سه فیلم محبوب‌اش می‌داند.

پس از فیلم سایه‌ها و مه که احترام به اکسپرسیونیست‌های آلمانی بود، آلن در سال 1992 فیلم تحسین‌برانگیز شوهران و زنان را ساخت که بار دیگر نامزد اسکار فیلم‌نامه و کارگردانی شد. از دیگر فیلم‌های او در سال‌های پایانی دهه‌ 90 می‌توان از گلوله‌ها برفراز برادوی (نامزد اسکار بهترین کارگردانی)، آفرودیت توانمند (نامزد اسکار بهترین فیلمنامه)،شالوده‌شکنی هری (نامزد اسکار بهترین فیلمنامه) و همه می‌گویند دوستت دارم اشاره کرد.

پس از فیلم نفرین عقرب یشمی که پرهزینه‌ترین فیلم کارنامه‌ سینمایی وودی آلن بود که با هزینه 33 میلیون دلاری در سال 2001 ساخته شد، یکی از تحسین‌برانگیز‌ترین فیلم‌های این کارگردان آمریکایی در دهه‌ گذشته، یعنی امتیاز نهایی مورد استقبال فراوان منتقدین قرار گرفت. این فیلم که مجموع فروش جهانی 85 میلیون دلار را کسب کرد، وی را تا آستانه‌ کسب اسکار بهترین فیلم‌نامه و دو جایزه گلدن گلاب پیش برد.

پس از ساخت فیلم‌هایی چون خبر داغ، خانه و رویای کاساندرا، در سال 2008 ووی آلن فیلم ویکی کریستینا بارسلونا را با حضور بازیگران سرشناسی چون خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز و اسکارلت جانسون ساخت که پنه‌لوپه کروز با این فیلم توانست جایزه‌ اسکار را به‌دست آورد.

وودی آلن طی سه دهه فیلم‌سازی افتخارات و جوایز سینمایی متعددی کسب کرده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: دو جایزه‌ بهترین کارگردانی و شش جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه از جوایز بافتا انگلیس، خرس نقره‌ای جشنواره‌ برلین در سال 1975، جایزه‌ فیپرشی جشنواره‌ کن در سال 1985 برای رز بنفش قاهره، دو جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز سزار فرانسه برای منهتن و رز بنفش قاهره، جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه از گلدن گلاب برای رز بنفش قاهره در سال 1986، جایزه بهترین فیلم اروپایی از جوایز گویا اسپانیا در سال 2006 برای امتیاز نهایی، شیر طلای افتخاری جشنواره‌ ونیز در سال 1995، جایزه‌ یک عمر دستاورد سینمایی از جشنواره‌ سن‌سباستین در سال 2004.

یکی از آخرین فیلم‌های وودی آلن نیمه‌شب در پاریس بود که در افتتاحیه جشنواره کن نمایش یافت و در فرانسه مقابل دوربین رفته است.‌ کارلا برونی، همسر رییس‌جمهور فرانسه به‌همراه ماریو کوتیلار و اوون ویلسون در این فیلم نقش‌آفرینی دارند.

وودی آلن سال گذشته فیلم تصویر غلط را در رم ایتالیا ساخت که بازیگران سرشناسی چون آلک بالدوین و پنه‌لوپه کروز به‌همراه الن پیج و جسی آیزنبرگ در این فیلم نقش‌آفرینی داشتند.


 تاريخ ارسال: 1392/6/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پویا:

جانم وودی!!!!!!!!

0+0-

شنبه 23 شهريور 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.