پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/11

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

شهرام مکری گفت: جشنواره فیلم کودک باید باید کاملاً کودکانه باشد اما هم به موضوع کودک بپردازد و هم فیلم‌هایی برای مخاطب کودک ارائه دهد.

 

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما شهرام مکری کارگردان و عضو داوران بخش جلوه‌گاه امید جشنواره کودک در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: نکته‌ای مهمی که در سینمای جهان وجود دارد و متاسفانه کشور ما به آن زیاد اهمیت نمی‌دهد این است که اکثر مخاطبان سینما در دنیا، زیر بیست ساله‌ها هستند که بسیاری از آن‌ها کودکان هستند.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که تولیدکنندگان و سازندگان فیلم باید به این قشر به عنوان مخاطب نگاه کنند زیرا اگر توجه کرده باشید بیشتر فیلم‌های پرفروش و مطرح دنیا فیلم‌هایی هستند که مخاطب آنها کودکان هستند.

کارگردان ماهی و گربه که اخیراً از جشنواره ونیز موفق به دریافت جایزه شده، همچنین گفت: سینمای ایران با مفاهیم اجتماعی عجین شده و به همین دلیل، مخاطب کودک و نوجوان در آن دیده نمی‌شود ضمن اینکه این تعریف با آنچه که کودکان از سینما می‌بینند، دور است.

سازنده طوفان سنجاقک ها، محدوده دایره و اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر در ادامه گفت: در شکل گیری سینمای نوین ایران این طور تصور می‌شد که همه گونه‌ها را داشته باشیم اما به تدریج هرچه جلو رفتیم، با کج فهمی و عدم تطابق با سینمای روز دنیا، مخاطب کودک را فراموش کردیم به‌طوری که اکثر فیلم‌ها متعلق به مخاطبان بزرگسال است.

مکری خاطرنشان کرد: نکته کلیدی دیگری که در طول این سال‌ها درباره آن صحبت شده ، این است که آیا مخاطب این سینما باید کودک و نوجوان باشد یا موضوع آن. به نظر من آنچه جشنواره فیلم کودک باید به آن توجه داشته باشد، هر دو موضوع است و البته نباید فراموش کرد که این جشنواره باید کاملا کودکانه باشد. متاسفانه برخی‌ها این دو مفهوم را با هم مخلوط میکنند یا جانب یکی را می‌گیرند.

این کارگردان گفت: در گذشته این تصور می‌رفت که اگر فیلمی برای مخاطب کودک ساخته شود سطحی است و به همین دلیل، رویکرد کلی به سمت تولید فیلم درباره کودک یا فیلم‌هایی با موضوع کودک رفت در حالی که سینماگران و سیاستگذاران باید به هر دو گزینه توجه اساسی داشته باشند.

مکری همچنین گفت: به نظرم باید به فیلمسازان جوان برای شرکت در چنین جشنواره‌هایی که موضوعی خاص دارد، توجه بیشتری صورت گیرد.

این کارگردان که در این دوره جشنواره به عنوان داور کانون ایران نوین در بخش جلوه‌گاه امید (داوری سازمان‌ها و نهادها) حضور دارد، درباره نقش جوایز جشنواره بر ارتقای سینمای کودک و نوجوان، توضیح داد: هر نوع تشویقی در جشنواره موثر خواهد بود به شرط آنکه جایزه باعث سهولت در کار فیلمسازان شود.

این کارگردان با اشاره به بین‌المللی بودن جشنواره گفت: متاسفانه در شرایط فعلی نمی‌توان بازاریابی بین‌المللی برای سینمای ایران تعریف کرد و در این زمینه کوتاهی‌هایی داریم. به همین دلیل معتقدم مسئولان باید برای معرفی سینمای کودک ایران به مجامع جهانی تمهیدات موثر و روزآمدی را طراحی کنند.

 

غلامرضا آزادی با اشاره به این که برگزار شدن جشنواره فیلم کودک دلیل بر زنده بودن سینمای کودک است، گفت: بهتر است اجرای این سمفونی را به نوازندگان کودک بسپاریم.

 

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما غلامرضا آزادی کارگردان، تهیه کننده و مدیرفیلمبرداری سینما که در این دوره جشنواره بزرگداشت او برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: سالیان طولانی است که این جشنواره برگزار می‌شود، گاهی ضعیف و گاهی هم پر رونق، اما مهم این است که هر سال بتوانیم این رویداد بین‌المللی را برگزار کنیم.

آزادی خاطرنشان کرد: برگزار شدن این جشنواره دلیل بر زنده بودن آن است اما مساله اصلی این است که جشنواره رونق داشته باشد ضمن اینکه فیلم کودک برخلاف فیلم‌های بزرگسالان، نیازمند حمایت جدی است. آنچه بیش از هرچیزی اهمیت دارد و باید به آن توجه جدی داشت، این است که باید فکری به حال اکران فیلم کودک کرد. ممکن است این فیلم‌ها تنوع فیلم‌های بزرگسالان را نداشته باشد اما قطعا برای کودکان مفید خواهد بود.

برنده دیپلم افتخار از بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای فیلم قبیله من با بیان این که فیلم‌های کودک در طول این سال‌ها خلاءهایی داشته است، گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور ما را جوان‌ها تشکیل می‌دهند بنابراین باید سینمای مستقلی را برای این قشر از جامعه در نظر بگیریم، ضمن اینکه بسیاری از فیلم‌های بزرگسالان برای کودکان مفید نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما فیلمسازان، زمانی تشویق به ساخت فیلم بعدی می‌شویم که در اکران حمایت شویم و فیلم‌هایی که در این ژانر می‌سازیم، در زمان و شرایطی مناسب روی پرده‌ سینماها برود.

آزادی با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک باید کودکانه باشد، افزود: این جشنواره در اجرا باید بزرگسالانه باشد اما ظاهرش کودکانه باشد. به عبارتی دیگر باید به این جشنواره با عقل 60 ساله اما با سن کودک و نوجوان نگاه کرد.

مدیرفیلمبرداری فیلم‌های کودکانه کاکلی، دره شاپرک‌ها، که در دوره‌های گذشته جشنواره کودک شرکت کرده‌اند، در ادامه با اشاره به این که جشنواره فیلم کودک ما، ارزش بین‌المللی شدن را دارد، افزود: من در چند جشنواره خارجی حضور داشتم و از نزدیک شاهد بودم که آنها با چه اشتهای عجیبی فیلم های ایرانی را می بینند و استقبال می‌کنند.

آزادی یادآور شد: سال‌ها پیش زمانی که فیلم کاکلی را به جشنواره‌ای در خارج از کشور برده بودم، برگزارکنندگان جشنواره، کودکان 8 ساله تا 18 ساله بودند، بنابراین بهتر است اجرای این سمفونی را به دست نوازندگان کودک بسپاریم.

او با بیان اینکه فیلمسازان کودک همیشه جوان می‌مانند، گفت: کودک درون فیلمسازان کودک همیشه فعال است ضمن اینکه فیلمسازان جوان نیز در این حیطه، با استفاده از تجربیات پیشکسوتان می‌توانند در آینده در این ژانر حرفی برای گفتن داشته باشند.

تهیه کننده و مدیرفیلمبرداری تنبل قهرمان که در شانزدهمین جشنواره کودک روی پرده رفت، با بیان اینکه در داوری‌ها به تکرار افتاده‌ایم، افزود: باید در انتخاب داوران دقت لازم را داشته باشیم و هر دوره از افراد جدیدتری استفاده کنیم تا رویکردهای تازه به نفع سینمای کودک تمام شود. این را هم باید توجه داشت که کسب جایزه صددرصد در تداوم فعالیت سینماگران کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است و باعث ایجاد انگیزه در این دسته از فیلمسازان می‌شود.

او پیشنهاد داد: در برگزاری این جشنواره بهتر است از ایده‌های نو استفاده شود زیرا اصفهان پر از جوان‌های علاقمند به برگزاری جشنواره است که می‌توانند در این امر به مسئولین یاری رسانند.

آزادی در پایان با اشاره به ویژگی‌های برپایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان پیشنهاد کرد: چه خوب است که میدان امام علی(ع) اصفهان که تازه ساخته شده، میزبان برنامه‌های این جشنواره باشد.

 

یک تهیه‌کننده سینمای ایران تاکید کرد: متاسفانه هنوز تولیدات آثار سینمایی و تلویزیونی در حوزه کودکان و نوجوانان به جایگاه واقعی خود نرسیده است و ضروری است که در این راستا اقدامات موثرتری دنبال شود.

 

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما داریوش باباییان در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان این‌که اصفهان جایگاه صد در صدی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بوده و خواهد بود،‌ اظهار کرد: این جشنواره از اصفهان آغاز شده و باید در این شهر به صورت  پایدار بماند.

وی  افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی در حوزه فیلم کودک و نوجوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های پایدار کردن این جشنواره در اصفهان است.

این تهیه کننده سینمای کودک  با اشاره به این که تنوع در تولیدات سینمایی خاص کودکان و نوجوانان یکی از اصول مهم این حوزه است،‌ اضافه کرد: اما آنچه مشاهده می‌شود عدم وجود تنوع موضوعی در ساخت فیلم و سریال برای کودکان است و بد نیست بدانیم که تا کنون فیلم سینمایی با موضوع کودکان و دفاع مقدس ساخته نشده است. 

وی استفاده از ظرفیت کودکان و نوجوانان برای ساخت فیلم‌های خاص این سنین را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در حاشیه برگزاری جشنواره بیست و هفتم می‌تواند زمینه ارایه آثار بهتری را برای جشنواره بیست و هشتم ایجاد کند.

بیست‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.