پرده سینما

لهستان، مکزیک و فیلیپین نماینده های خود را به اسکار معرفی کردند

پرده سینما






 

 

 

نمایندگان لهستان، مکزیک و فیلیپین در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی شدند.

 

جایزه اسکاربه گزارش خبرآنلاین، لهستان فیلم زندگی‌نامه‌ای والسا، مرد امید (Walesa: Man of Hope) به کارگردانی آندری وایدا را به نمایندگی از خود برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اخیراً برای اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت و در جشنواره تورنتو هم نمایش داده شد.

والسا، مرد امید درباره لخ والسا رهبر افسانه‌ای (با بازی رابرت ویکیه‌ویچ) است که ابتدا برق‌کار بود، اما بعدها در دهه 1980 رهبر جنبش همبستگی هوادار دموکراسی شد. او در نهایت در لهستان به مقام ریاست جمهوری رسید و سپس جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

آگنیشکا گروچوفسکا در نقش دانوتا والسا و روساریو اوماجو به نقش اوریانا فالاچی، دیگر بازیگران والسا، مرد امید هستند که با حمایت مالی موسسه فیلم لهستان ساخته شده است.

والسا اولین تولید لهستانی درباره والسا است. فولکر شلوندورف فیلمساز آلمانی پنج سال پیش در فیلم اعتصاب او را به تصویر کشید.

چهار فیلم وایدا 87 ساله شامل سرزمین موعود (‌1976)، خدمتکاران ویلکو (‌1979)، مرد آهنین (1981) و کاتین (2007) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند ولی هیچ‌یک جایزه دریافت نکردند، اما وایدا سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک جایزه اسکار افتخاری گرفت.

 

فیلم هلی (Heli) به کارگردانی آمات اسکالانته نماینده مکزیک در جوایز اسکار 2014 است.

 

این درام، موضوع کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک را مورد توجه قرار می‌دهد و داستانی عاشقانه بین دختری جوان و یک پلیس را به تصویر می‌کشد که هر دو با مواد مخدر در ارتباط هستند، هرچند از دو زاویه متفاوت.

هلی ماه مه پیش در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن جایزه بهترین کارگردان را برد و بعدا در جشنواره مونیخ جایزه ARRI/OSRAM بهترین فیلم را دریافت کرد.

هلی به خاطر تصویر محکم خود از خشونتِ مرتبط با مواد مخدر بعضی از منتقدان حاضر در جشنواره کن را شوکه کرد.

اسکالانته پس از انتخاب فیلمش به عنوان نماینده مکزیک، گفت:‌ این یک فیلم داستانی است، فیلمی درباره شخصیت‌ها، خانواده‌ای که تحت تاثیر خشونت از هم می‌پاشد و می‌کوشد از نو بنا شود. در این فیلم جنگ مواد مخدر در مکزیک فقط در متن است.

 

ترانزیت (Transit)، فیلمی درباره کارگران مهاجر در اسرائیل نماینده فیلیپین در اسکار است. این فیلم اولین فیلم بلند هانا اسپیا نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر است.

 

ترانزیت اولین بار در جشنواره فیلم تحسین‌شده سینه‌مالایا در فیلیپین که به فیلم‌های مستقل اختصاص دارد، به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم را برد. این فیلم هفته آینده در جشنواره پوسان روی پرده می‌رود.

فیلیپین عموماً فیلم‌های خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی می‌کند، اما تاکنون هیچ کدام از آن‌ها نامزد اسکار نشده‌اند.  

تاکنون 35 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال را معرفی کردند. مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/6/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.