پرده سینما

هشت کشور دیگر وارد رقابت اسکار شدند

پرده سینما









 

هشت کشور دیگر نمایندگان خود را برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند.

 

جایزه اسکاربه گزارش خبرآنلاین، کمیته اسکار روسیه، درام جنگی استالینگراد (Stalingrad) به کارگردانی فیودور باندارچوک را به نمایندگی از این کشور برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این پروژه 30 میلیون دلاری تولید مشترک شرکت‌های نان استاپ پروداکشنز و آرت پیکچرز استودیو است.

فیلمنامه را ایلیا تیلکین نوشته است. او فیلمنامه را پس از بررسی آرشیو موزه‌ها و خاطرات شرکت‌کنندگان در نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم نوشت.

داستان استالینگراد درباره تلاش آلمانی‌ها برای تسخیر ساختمانی مسکونی در استالینگراد است که زنی جوان و چند سرباز روسی سرسختانه از آن دفاع می‌کنند.

این ساختمان بر مبنای ساختمان افسانه‌ای پاولوف طراحی شده که در نبرد استالینگراد به عنوان یک ساختمان دفاعی استفاده شد. نام ساختمان از گروهبان یاکوف پاولوف گرفته شده که در آن نبرد رهبری جوخه‌ای را که در ساختمان مستقر بودند و از آن دفاع می‌کردند، به عهده داشت.

گروهی بازیگر جوان و تقریبا ناشناخته در استالینگراد در کنار بازیگران کارکشته، هاینر لوترباخ و توماس کرچمان به نقش دو افسر ارشد آلمانی بازی می‌کنند.

کرچمان که معمولاً در فیلم‌ها در نقش نازی‌ها ظاهر می‌شود، سال 1993 نیز در فیلمی به نام استالینگراد به کارگردانی جوزف ویلسمایر نقش یک سرباز را به عهده داشت. جالب‌تر اینکه خود باندارچوک که بازیگر هم هست سال 1989 در فیلمی روسی که آن هم استالینگراد نام داشت، بازی کرد.

تعدادی از فیلمسازان مطرح روسی مانند الکساندر سوکوروف (فاوست)، الکسی اوچیتل (لبه) و «سرگئی بودروف (مغول) فیلم استالینگراد را تحسین کرده‌اند که از 10 اکتبر به طور گسترده در روسیه اکران می‌شود. 

فدراسیون فیلم هند نیز فیلم گجراتی‌زبان جاده خوب (The Good Road) را به نمایندگی از این کشور به اسکار فرستاد.

جاده خوب اولین فیلم بلند داستانی گیان کوره‌آ و فیلمی جاده‌ای است. داستان درباره سه گروه است که زندگی آن‌ها هنگام سفر در بزرگراهی در غرب هند با هم برخورد می‌کند.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه ژوئیه در جشنواره فیلم هند در لندن به نمایش درآمد و بعدًا جایزه بهترین فیلم گجراتی در جوایز فیلم ملی را برد.  

جاده خوب در حالی به عنوان نماینده هند انتخاب شد که خیلی‌ها فکر می‌کردند فیلم تحسین‌شده The Lunchbox ساخته ریتش باترا نماینده این کشور در اسکار باشد.

The Lunchbox در جشنواره‌های کن و تلوراید به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. قرار است شرکت سونی پیکچرز کلسیکس فیلم را در آمریکای شمالی اکران کند.

تصمیم فدراسیون فیلم هند با واکنش منفی مطبوعات هند و شبکه‌های اجتماعی در روبرو شده است.

باترا در توئیتر نوشت: «دل ما شکست. به گواه حرف‌های پخش‌کننده‌های ما در آمریکا و مطبوعات هالیوود، می‌توانستیم در اسکار موفق باشیم.»

آنوراگ کاشیاپ کارگردان فیلم زشت که امسال در کن نمایش داده شد و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «The Lunchbox» هم در توئیتر نوشت: «نمی‌دانم فدراسیون فیلم هند کیست، اما انتخاب آن‌ها نشان می‌دهد چرا ما هیچ درکی از فیلم‌هایی که می‌توانند فراتر از مرزها بروند، نداریم.»

فدراسیون جوامع فیلم بنگلادش هم فیلم بنگالی‌زبان تلویزیون (Television) ساخته مصطفی سرور فرخی را به نمایندگی از این کشور به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم تولید مشترک بنگلادش و آلمان است. داستان درباره اتفاقات در جزیره‌ای است که یک روحانی اسلام‌گرا در آن حکومت می‌کند. او استفاده از تلویزیون را ممنوع کرده، اما وقتی یک خانواده هندو تلویزیون می‌خرد، با چالش روبرو می‌شود. 

تلویزیون سال 2012 در جشنواره سینه‌مانیل در فیلیپین نمایش داده شد، فیلم اختتامیه جشنواره پوسان بود و در بخش مهر آسیا‌آفریقا جشنواره دبی تقدیر شد.

آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواک هم قاتل سگ من (My Dog Killer) دومین فیلم بلند داستانی میرا فورنی را به نمایندگی از اسلواکی به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا ژانویه امسال در جشنواره فیلم روتردام نمایش داده شد و جایزه ببر را برد. قاتل سگ من بعداً در چند جشنواره سینمایی دیگر هم برنده جایزه شد و در جوایز فیلم اروپا هم رقابت می‌کند.

داستان فیلم در یک روز اتفاق می‌افتد. جوانی 18 ساله به نام مارک که بهترین دوستش یک سگ است، با گروهی جوان نژادپرست قلچماق همراه می‌شود و به رازی هولناک درباره دوستش پی می‌برد.

فورنی که فارغ‌التحصیل مدرسه فیلم FAMU در پراگ و مدرسه ملی فیلم و تلویزیون بریتانیاست.

آکادمی فیلم و تلویزیون چک نسخه سینمایی فیلم تلویزیونی بوته سوزان (Burning Bush) به کارگردانی آگنیشکا هولاند را به نمایندگی از جمهوری چک به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم تولید شبکه اچ‌بی‌او یوروپ است و از روی فیلمنامه‌ای نوشته اشتپان هولیک ساخته شده است.

بوته سوزان درباره یان بالاخ دانشجوی دانشگاه چارلز در پراگ است که ژانویه 1969 یک سال پس از هجوم تانک‌های اتحاد جماهیر شوروی به چکسواکی، خود را در میدان ونسسلاس پایتخت به آتش کشید. با حمله روس‌ها بهار پراگ دچار وقفه شد و بار دیگر جنبه‌های سخت‌تر حکومت کمونیستی خود را به رخ کشید. 

هولاند که متولد لهستان است، آن زمان دانشجوی مدرسه فیلم FAMU در پراگ بود و مانند خیلی دیگر از افراد هم‌نسل خود عمیقا تحت تاثیر این اقدام فداکارانه قرار گرفت که به نام آزادی انجام شد.

بوته سوزان که همچنین در قالب یک مجموعه تلویزیونی سه قسمتی تهیه شده، داستان مرگ بالاخ و مبارزه قانونی خانواده او تحت ماشین تبلیغاتی حکومت سرکوبگر کمونیستی را به تصویر می‌کشد.  

داستان چهار روز پس از خودسوزی بالاخ شروع می‌شود و تلاش‌های مقامات کمونیست برای بی‌اعتبار کردن نام او و تلاش طولانی خانواده‌اش برای افشای حقیقت را ترسیم می‌کند.

دو سال پیش فیلم در تاریکی به کارگردانی هولاند به فهرست پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد، اما در نهایت رقابت اسکار را به جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی از ایران واگذار کرد.  

او پیش‌تر با فیلم اولیویه، اولیویه هم‌ نامزد اسکار شد و در آمریکا هم در سریال‌هایی چون The Wire و قتل کار کرده است.

درام فلاندری‌زبان فروپاشی حلقه شکسته «The Broken Circle Breakdown» به کارگردانی فلیکس فان گرونینگن نماینده بلژیک در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2014 است.

داستان درباره رابطه‌ عاشقانه یک هنرمند خالکوبی و یک موزیسین است. علاقه مشترک به موسیقی و فرهنگ آمریکایی آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند، اما وقتی یک تراژدی غیرمنتظره برای خانواده جدید روی می‌دهد، همه چیزهایی که می‌دانند و عشق‌شان‌ به هم در معرض آزمون قرار می‌گیرد. 

ویرل بیتنز یکی از دو بازیگر اصلی «فروپاشی حلقه شکسته» آوریل پیش در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در بخش مسابقه داستانی سینمای جهان جایزه بهترین بازیگر زن را برد. این فیلم در بخش بهترین فیلمنامه (کارل یوس و گرونینگن) هم برنده شد.

این فیلم فوریه پیش نیز در جشنواره برلین جایزه سینمای اروپا و جایزه فیلم منتخب تماشاگران بخش پانوراما را هم دریافت کرد. فروپاشی حلقه شکسته همچنین در خود بلژیک برنده 9 جایزه انسور از جمله جوایز بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر زن و موسیقی شد و در جوایز فیلم اروپا هم نامزد جایزه انتخاب مردم است. 

کلمبیا با فیلم La Playa DC به کارگردانی خوان آندرس آرانگو در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این فیلم سال 2012 یکی از رقبای بخش نوعی نگاه جشنواره کن بود.

داستان این فیلم اسپانیایی‌زبان درباره توماس یک نوجوان کلمبیایی آفریقایی‌تبار است که با مشکلات بزرگ شدن در شهری سرشار از محرومیت و نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌کند.

La Playa DC پارسال در جشنواره فیلم آمریکای لاتین لیما برنده جایزه بهترین فیلم اول شد و در بخش مسابقه کارگردانان اول جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو هم حضور داشت.   

درام من متعلق به تو هستم (I Am Yours) اولین فیلم بلند داستانی ایرام حق بازیگر، نویسنده و خواننده، نماینده نروژ در جوایز اسکار است.

داستان درباره مادری تنها به نام مینا است که همراه پسر شش ساله‌اش فلیکس در اسلو زندگی می‌کند. او یک پاکستانی/نروژی است که با خانواده‌اش مشکل دارد و...

تاکنون 49 کشور نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال را معرفی کردند. مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان می‌رسد.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.