پرده سینما

اسفندیاری به حواشی انتخاب «گذشته» برای اسکار پاسخ داد

پرده سینما









مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: انتخاب فیلم گذشته برای معرفی به اسکار به عنوان یک تصمیم ملی در نهایت آزادی و آگاهی کامل و بدون القای هیچ نوع اطلاعات جهت داری به هیئت انتخاب، صورت گرفته است.

 

پوستر فیلم گذشتهامیر اسفندیاری در پی اعتراض‌هایی که به انتخاب فیلم گذشته برای معرفی به اسکار مطرح شده است، در گفت‌و‌گویی با ایسنا، بیان کرد: کمیته انتخاب با دقت، با صرف وقت بسیار و بحث‌های چالشی زیاد پس از جلسات طولانی و با در نظر گرفتن قوانین آکادمی اسکار به این نتیجه رسید که فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی انتخاب شود.

او با اشاره به اینکه در جلسات کارشناسی مسائل مختلفی از جمله زبان و فرهنگ ایرانی و نیز صنعت کنونی سینمای ایران مدنظر قرار گرفت، ادامه داد:‌ این یک دیدگاه سطحی است که تصور شود، اعضای 9 نفره کمیته انتخاب، ناآگاهانه فیلمی را براساس یک سری اطلاعات غلط انتخاب کرده‌اند. چرا که از سال 2007 قید زبان بومی از مقررات اسکار حذف شد و به واسطه همین تغییر مقررات، فیلم عشق به کارگردانی میشل هانکه از اتریش به اسکار معرفی شد. در حالی که این فیلم به زبان فرانسوی و در فرانسه ساخته شده بود و فقط نیروی خلاقه آن یعنی فیلمنامه‌نویس و کارگردان از کشور اتریش بودند.

اسفندیاری با تأکید بر اینکه ساده‌انگاری است که فکر کنیم اعضای کمیته اسکار بدون تحقیق این انتخاب را انجام دادند، گفت: امور بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی که هر ساله مسئولیت انتخاب فیلمی از سینمای ایران را برای معرفی به اسکار بر عهده دارد، به طور مرتب خود را به روز می‌کند تا تغییراتی را که ممکن است، در قوانین اسکار پیش آید، بشناسد.

او افزود: بنابراین اعضای هیئت انتخاب، آگاهی کامل از مسائل داشتند و اینکه گفته شود چیزی به آن‌ها القا شده توهین به اعضای هیئت انتخاب است.

اسفندیاری خاطر نشان کرد: من به عنوان سخنگوی این کمیته بیانیه‌ای را منتشر کردم، ضمن اینکه گزارش مسعود کیمیایی هم در کنار این بیانیه منتشر شد تا مشخص باشد که تعیین تصمیم نهایی برای اعضای هیئت انتخاب چقدر سخت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته فرهنگ ایرانی مستتر است گفت: فیلم اصغر فرهادی به عنوان فیلمی که می‌تواند موفقیت بیشتری را کسب کند، از سوی هیئت انتخاب معرفی شد. همچنین اصغر فرهادی به عنوان مهمترین فردی که خلاقیت‌های فیلم مدیون اوست برآمده از سینمای ایران و متعلق به سینمای ایران است.

اسفندیاری با تأکید بر اینکه ما قطعا پاسخگوی انتخاب صورت گرفته هستیم،‌گفت: برای هر تصمیمی که گرفته می‌شود، پاسخگو هستم. همانطور که در طول این سال‌ها هیئت انتخاب فیلم اسکار در نهایت آزادی و داشتن اطلاعات کامل و بدون اینکه تصمیم آن‌ها به جهت خاصی سوق داده شود، تصمیم‌گیری کردند و همیشه هم پاسخگو بوده است.

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی همچین در پاسخ به این سوال که آیا امکان معرفی فیلم یه حبه قند با توجه به تحریم سال گذشته وجود نداشت؟ توضیح داد: طبق مقررات امکان بررسی این فیلم یا فیلم‌های دیگری که در بازه زمانی مقررات اسکار (9 مهرماه سال 91 تا 8 مهرماه سال 92)اکران شده‌اند، وجود ندارد و این اشتباهی است که معمولاً گفته می‌شود.

اسفندیاری ادامه داد: سال گذشته دو فیلم ملکه و یه حبه قند به مرحله نهایی رسیدند که یه حبه قند به عنوان نماینده ایران برای اسکار انتخاب شد ولی در آخر به دلیل تحریم اسکار، این فیلم معرفی نشد.

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در پایان یادآور شد: البته در معرفی فیلمی از سینمای ایران به اسکار، دو سال استثنایی وجود داشته است که یکی به فیلم بدرود بغداد و دیگری به فیلم گبه برمی‌گردد. در زمانی که فیلم گبه به اسکار معرفی شد، قرار بود بچه‌های آسمان بررسی شود که اتفاقاتی افتاد و در نهایت اکران و معرفی فیلم مجید مجیدی برای معرفی به اسکار یک سال به تأخیر افتاد و فیلم بدرود بغداد هم چند سال قبل بدون هیچ گونه بررسی توسط هیئت ارزشیابی و نظارت به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.


 تاريخ ارسال: 1392/7/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.