پرده سینما

تحلیل لس آنجلس تایمز درباره احتمال موفقیت «گذشته» فرهادی در اسکار

پرده سینما









 

فیلم‌های گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی و وجده ساخته هیفاء المنصور دو رقیب جدی بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار هستند.

 

پوستر فیلم گذشتهبه گزارش خبرآنلاین، مهلت ارسال فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اول اکتبر (9 مهر) به پایان رسید.

هرچند این بخش اغلب خلاف نظر عمومی منتقدان عمل می‌کند، اما می‌توان گفت شرکت سونی پیکچرز کلسیکس شانس زیادی دارد تا برای پنجمین سال پیاپی موفقیت خود در جوایز اسکار را تکرار کند.

این شرکت پخش‌کننده مستقل امسال مسئولیت توزیع دو نمونه از قوی‌ترین رقبای بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان در ایالات متحده را به عهده دارد. گذشته به کارگردانی اصغر فرهادی (نماینده ایران) و وجده به کارگردانی هیفاء المنصور که عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ جوایز اسکار با آن وارد رقابت شده است.

فیلم قبلی فرهادی، درام تحسین‌شده جدایی نادر از سیمین بود که سال 2012 برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. گذشته فیلم جدید او که اولین بار در دنیا ماه مه در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد، به خاطر نگاه پیچیده‌اش به تکاپوی خانوادگی به همان اندازه تحسین شده است.

بر‌نیس بژو بازیگر فرانسوی که برای فیلم هنرمند نامزد اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد، در گذشته نقش زنی را بازی می‌کند که پس از چهار سال جدایی از همسرش می‌خواهد مراحل طلاق از او را نهایی کند.

هرچند امسال در فصل جوایز سینمایی بخش بازیگر زن حسابی شلوغ است (ساندرا بولاک، اما تامپسن و مریل استریپ از رقبای جدی هستند)، اما احتمالاً بازی بژو در گذشته هم تا حدی مورد توجه قرار می‌گیرد که اگر این طور شود موقعیت فیلم همزمان با اکران آن در آمریکای شمالی از 20 دسامبر، بهتر خواهد شد.

وجده هم که از ماه پیش اکران شده، به همان اندازه مورد توجه رسانه‌ها بوده که بیشتر به خاطر شرایط تولید این فیلم است.

وجده اولین فیلم بلند داستانی است که کاملاً در عربستان سعودی تولید شده است. فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم یک زن است و در کشوری ساخته شده که زنان در آن اجازه رانندگی ندارند، چه برسد به اینکه یک فیلم را کارگردانی کنند. (هیفاء المنصور برای فیلمبرداری صحنه‌های خیابانی ناچار بود در پشت یک ون صحنه‌ها را از مونیتور ببیند، تا کسی متوجه نشود او در حال کارگردانی بازیگران مرد است.)

خود فیلم وجده به خاطر تصویر تاثیرگذارش از یک دختر 9 ساله باهوش و سرسخت با تحسین مواجه شده است. او آرزو دارد برای خودش دوچرخه داشته باشد، آن هم در فرهنگی که اجازه چنین کارهایی را نمی‌دهد.

تماشاگران نیز به اندازه منتقدان از فیلم استقبال کرده‌اند. وجده تنها در چند سینما تاکنون 250 هزار دلار فروخته است.

سونی پیکچرز کلسیکس در چهار سال اخیر مسئولیت توزیع چهار فیلم برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان (راز چشمان آن‌ها، در یک دنیای بهتر، جدایی نادر از سیمین و عشق) را به عهده داشته است.

از جمله فیلم‌هایی که می‌توانند امسال به این حاکمیت چند ساله پایان بدهند، باید از درام دانمارکی شکار به کارگردانی توماس وینتربرگ و فیلم کانادایی گابریل ساخته لوییز آرشامبو نام برد. فیلم اول درباره مردی است که به اشتباه به آزار و اذیت یک کودک متهم می‌شود و فیلم دوم درباره دو عقب‌مانده ذهنی است که عشق را پیدا می‌کنند.

گلوریا به کارگردانی سباستین للیو از شیلی درباره یک زن مطلقه 58 ساله که می‌کوشد سرزندگی خود را بازیابد، یک رقیب قوی دیگر است. پولینا گارسیا ستاره فیلم فوریه پیش در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

فشفشه به کارگردانی کیم موردان که به نمایندگی از کانادا در اسکار حضور دارد، فیلم سنگاپوری Ilo Ilo ساخته آنتونی چن که ماه مه در جشنواره کن جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول را برد، بیت لحم به کارگردانی یووال آدلر از اسرائیل و درام سیاسی و تحسین‌شده عمر ساخته هانی ابو اسد از فلسطین که جایزه داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن را دریافت کرد، از دیگر رقبای جدی هستند.

مانند سال‌های قبل چند کمیته درباره نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان تصمیم می‌گیرند، اما برای اولین بار در تاریخ آکادمی، تمام اعضای رای‌دهنده برنده این بخش را تعیین می‌کنند. آکادمی نسخه دی‌وی‌دی هر پنج فیلم نامزد‌شده را برای رای‌دهنده‌ها می‌فرستد و انتظار دارد آن‌ها مسئولانه عمل کنند و تمام فیلم‌ها را ببینند. آکادمی پنج فیلم نامزدشده را روی پرده بزرگ هم برای اعضاء نمایش می‌دهد.

اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/7/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.