پرده سینما

سیدضیا هاشمی: محال است شورای صنفی نمایش به خانه سینما برود

پرده سینما






 

 

 

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان تأکید کرد: شورای صنفی نمایش با خانه سینما هیچ ارتباطی ندارد و محال است این شورا زیرمجموعه خانه سینما قرار گیرد.

 

سید ضیا هاشمیسیدضیاء هاشمی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره اینکه آیا شورای صنفی نمایش به خانه سینما باز می‌گردد یا خیر؟ گفت: اصولاً شورای صنفی نمایش به خانه سینما ارتباطی ندارد و از ابتدا این شورا در اتحادیه تهیه‌کنندگان یا مجمع توزیع و تولید یا جامعه صنفی تهیه‌کنندگان بود و از سال 71 در اختیار اتحادیه تهیه‌کنندگان قرار داده شد.

او گفت: این شورا تا سال 76 در وزارت ارشاد تشکیل می‌شد که مرحوم سیف‌الله داد آن را در اختیار اتحادیه تهیه‌کنندگان قرار داد و تا سال 81 وضعیت به همین شکل ادامه داشت.

هاشمی ادامه داد:‌ اما به دلیل اختلافاتی که میان برخی تهیه‌کنندگان در اتحادیه رخ داد، ما این شورا را به خانه سینما منتقل کردیم.

وی با تأکید بر اینکه انتقال شورای صنفی نمایش به خانه سینما به دلیل اختلافات میان تهیه‌کنندگان بوده است، گفت: اعتقاد ما این است که تهیه‌کنندگان اصلا نباید در خانه سینما عضویت داشته باشند به همین دلیل اجازه نمی‌دهیم که شورای صنفی نمایش به خانه سینما برود.

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان خاطرنشان کرد: در قوانینی که تاکنون در ارتباط با فرهنگ در مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده است، اختیار نمایش فیلم‌ها به دولت داده نشده؛ بنابراین این اختیار مربوط به بخش خصوصی است و دولت ناظر خواهد بود.

هاشمی هم‌چنین درباره وضعیت نماینده کانون کارگردانان در شورای صنفی نمایش توضیح داد: ابتدا باید کانون کارگردانان قانونی شود که از نظر ما هیچ کدام از کانون‌های تشکیل شده فراگیر و قانونی نیستند، چون 80 نفر کارگردانان یک طرف هستند و 110 نفر در طرف دیگر. در حالی که کانون کارگردانان 300 نفر عضو دارد.

او با اشاره به مجمع‌های برگزار شده و اعلام حضور برخی کارگردانان با وکالت‌نامه، گفت: هر کانونی که در آن وکالت‌نامه باشد یعنی در آن فساد است. ما وکالت‌نامه را ممنوع کرده‌ایم و اگر کسی برای مسائل صنفی خود اهمیت قائل است، باید حتماً حضور داشته باشد.

وی هم‌چنین با بیان اینکه « قصد دخالت در امور کانون‌ها را نداریم» اضافه کرد: با وضعیت فعلی همان شرایط قدیم حاکم است و این شکل از کار درست نیست.

هاشمی در پاسخ به اینکه چطور کانون کارگردانان را قانونی نمی‌دانید وقتی همه‌چیز زیر نظر وزارت ارشاد از ابتدا انجام شده است؟ گفت: این ارشاد که همه چیز را قبول دارد اما قانون را قبول ندارد. این برای ما قابل قبول نیست و باید قانون رعایت شود.

او با طرح این پرسش که در کدام‌یک از مجمع‌های برگزار شده نماینده قانونی ارشاد که نسبت به وضعیت مطلع باشد حضور داشته است؟ بیان کرد: آن خانه سینما هم که مجمع آن برگزار شد از نظر من مشکل دارد، چون یک باند است. وقتی چهار هزار نفر عضو داریم و فقط 29 نفر (در مجمع) شرکت می‌کنند می‌شود، باند. اگر از یک مجموعه چهار هزار نفری 300 نفر هم حضور داشتند باز قابل قبول بود اما 29 نفر قابلیت برگزاری مجمع را ندارد و باید بیشتر از این حضور می‌داشتند.

شورای صنفی نمایش در طی دو،سه سال اخیر با توجه به چالش‌های بوجود آمده میان مسوولان خانه‌ سینما با مدیران دولتی وقت از تشکیلات صنفی خانه سینما جدا شد اما حالا با توجه به بازگشایی خانه‌ی سینما باید دید آیا دوباره به این نهاد صنفی برمی‌گردد؟!


 تاريخ ارسال: 1392/8/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.