پرده سینما

جایزه پنجاه هزار یورویی اتحادیه اروپا به جعفر پناهی و نسرین ستوده

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جعفر پناهیجایزه پنجاه هزار یورویی اتحادیه اروپا به جعفر پناهی و نسرین ستوده با واکنش منفی برخی رسانه ها مواجه گردید. جام نیوز ضمن انتنقاد از اهدایاین جایزه در این باره چنین نوشت:

«هیأت اروپایی در سفر به ایران، بدون هماهنگی با مسؤولان داخلی در سفارت یونان با دو محکوم قضایی که در فتنه 88 نقش داشته اند، دیدار کردند و از آن ها به دلیل فعالیت حقوق بشری[!] با پرداخت هدیه تقدیر کردند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، رفتار غیر دیپلماتیک هیأت پارلمانی اتحادیه اروپا، همچنان از موضوعات مورد بحث در داخل کشور است. دیدار این هیأت با دو محکوم فتنه 88 و اهدای جایزه نقدی به آن ها و رفتار غیر دیپلماتیکشان در دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظلم، با انتقادها گروه های سیاسی و مقامات کشورمان همراه بوده است.

سایت رادیو فردا(radiofarda) بخشی از این اعتراضات را بازتاب داده، نوشته است: وزارت امورخارجه ايران روز شنبه ۳۰ آذرماه به دیدار هيئت پارلمانی اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا، در محل سفارت يونان در ايران اعتراض کرد.

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه ايران می گويد، در اعتراض به اين اقدام، کاردار سفارت يونان به وزارت امور خارجه فراخوانده شده است.

اعطای جایزه به ستوده در سفارت یونان

هيات پارلمانی اروپا جمعه، ۲۲ آذر در سفارت يونان با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جايزه آزادی انديشه پارلمان اروپا،ديدار کرد. اين ديدار واکنش شماری از مقامات جمهوری اسلامی ازجمله نمايندگان مجلس را در پی داشته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه ايران اعلام کرده است:«رئيس اداره نهادهای اروپايی وزارت امور خارجه در اعتراض به اين اقدام مغاير با حسن نيت که به رغم تذکرات قبلی ارائه شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ايران در بروکسل و همچنين مسئولين ادارات ذيربط وزارت خارجه انجام پذيرفت، شنبه شب کاردار سفارت يونان در تهران را در نبود سفير اين کشور به وزارت امور خارجه دعوت و مراتب ناخرسندی در خصوص اقدام مذکور را به اطلاع وی رساند.»

پيشتر نيز شماری از مقام های جمهوری اسلامی به ديدار هيئت اروپايی با نسرين ستوده و جعفر پناهی اعتراض کرده بودند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه ۳۰ آذرماه  با اشاره به اعطای "جایزه ساخاروف" جایزه برای آزادی اندیشه، به نسرین ستوده و چعفر پناهی توسط هیات پارلمانی اروپا در سفارت یونان،‌این اقدام  را نقض آشکار قوانین و توهین مسلم به دستگاه دیپلماسی ایران توصیف کرده است.

جایزه ستوده به هیأت اروپایی

روزنامه جوان یادآوری کرده است که در «سال ۲۰۱۲ در روز اعطای این جایزه در پارلمان اروپا به دلیل اقدامات ساختارشکنانه ستوده و پناهی، مقامات ایران اجازه خروج از مرزها را به آنان نداند تا با خالی ماندن صندلی این دو نفر در سالن محل برگزاری، برنامه اتحادیه اروپا برای دخالت در امور داخلی ایران ناموفق باقی بماند».

این روزنامه با اشاره به این که «جایزه ساخاروف، جایزه‌ای است که در کنار آن ۵۰ هزار یورو نیز به صورت نقدی به ستوده و پناهی اعطا شده است» و اکنون «رسیدن این میزان وجه نقد به دست دو تن از مخالفان نظام، خود می‌تواند خطری جدی برای برهم زدن آرامش ایران باشد».

یک نماینده مجلس نیز پیشتر با اعتراض به این دیدار،‌ از  قوه قضائیه و وزارت اطلاعات خواسته بود در اين خصوص پاسخگو باشند.

کاظم جلالی، رييس گروه روابط با پارلمان اروپا در مجلس، گفته بود:‌ معاون قوه قضائيه اعلام کرده است که از نظر اين قوه « هيچ مشکلی»  برای ديدار  نسرين ستوده و جعفر پناهی با افراد ديگری که می آيند، وجود ندارد.

جواد کريمی قدوسی، نماينده مجلس، نیز پیشتر خواستار پاسخگويی وزرات امور خارجه در اين زمينه شده بود.

با اين حال وزارت امور خارجه ايران اعلام کرده بود، سفر هيات پارلمانی اروپا به تهران ارتباطی با آن وزارتخانه نداشته و اين مجلس شورای اسلامی است که دراين‌باره تصميم گرفته است.

يش از اين تاريا کرونبرگ، رئيس فنلاندی هيات پارلمانی اروپا، به راديو فردا گفته بود که اين هيات در جريان سفر خود به ايران علاوه بر نمايندگان مجلس شورای اسلامی با نمايندگان جامعه مدنی ايران نيز درباره مسئله حقوق بشر گفت‌وگو خواهد کرد.

هيات پارلمانی اروپا سال گذشته نيز با پيش شرط ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهی قصد سفر به ايران را داشت که مقامات جمهوری اسلامی با آن مخالفت کردند.

سایت بی بی سی فارسی هم به دیدار هیأت اروپایی با دو محکوم قضایی اشاره کرده، نوشته است: هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در این دیدار جایزه ساخاروف را به خانم ستوده و آقای پناهی هدیه کردند. وزارت خارجه ایران این دیدار را "مغایر با حسن نیت" دانسته و گفته است که برخلاف "تذکرات قبلی" انجام گرفته است.

پیش از این هم شماری از مقام‌های ایرانی و چهره‌های سیاسی محافظه‌کار از این دیدار انتقاد کرده‌ بودند. آنها می‌گویند با توجه به محکومیت قضایی خانم ستوده و آقای پناهی دیدار هیات پارلمانی و اهدای جایزه را محکوم کردند.

برخی از نمایندگان مجلس عملکرد وزارت خارجه و وزارت اطلاعات را در این زمینه زیر سوال بردند.

آذر ماه سال گذشته نسرین ستوده و جعفر پناهی برنده جایزه ساخاروف اعلام شدند. این جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا از اواخر دهه ۸۰ به کسانی اهدا می‌کند که اتحادیه اروپا عملکرد آنان در زمینه دفاع از حقوق بشر را ستایش می‌کند.

تاریا کرونبرگ، رئیس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر به ایران چند روز پیش گفت که دیدار با خانم ستوده و آقای پناهی یکی از برنامه های اصلی سفر هیات به ایران بود. او افزود که ملاقات با آنان یک ساعت طول کشید و در این ملاقات، خانم ستوده یک قطعه کاردستی خود شامل طرح هایی از آرم زندان اوین به رنگ های مختلف را به او هدیه داد و از این هدیه ابراز سپاسگزاری کرد.

قرار بود سال گذشته، هیات اعزامی کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا از ایران دیدن کند اما به دلیل اصرار بر ملاقات با خانم ستوده و آقای پناهی، دولت ایران این برنامه را لغو کرد.

گفتنی است نسرین ستوده و جعفر پناهی به دلیل فعالیت های ضد دینی، ضد امنیتی و غیرقانونی پرونده دارند و در دادگاه محکوم هم شده اند؛ به عنوان نمونه جعفر پناهی زمانی بازداشت شد که در زیر زمینی در حال صحنه سازی دروغین برای فیلمی بود که می خواست در آن تجاوز به زندانیان را به نمایش بگذارد و با آن مدتی علیه جمهوری اسلامی فضاسازی نماید؛ اما با هوشیاری مأمورین امنیتی بازداشت شد.

پس از بازداشت این دو همواره جو گسترده ای در رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی؛ همچون بی بی سی فارسی به راه افتاده است تا با فشار رسانه ای آن ها را آزاد کنند.»


 تاريخ ارسال: 1392/10/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.