پرده سینما

نوروزبیگی: جشنواره فجر، فیلم‌ها را برای اکران می‌سوزاند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جواد نوروزبیگیجواد نوروزبیگی ضمن اعتراض به تعداد زیاد نمایش عمومی فیلم‌ها در این دوره از جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: جشنواره فجر به منبع درآمدی برای دولت تبدیل شده است، در حالی که طبق قواعد مرسوم در کل دنیا باید درصدی از فروش بلیت، اسپانسر و... به صاحبان فیلم‌ها تعلق بگیرد.

تهیه‌کننده فیلم‌های ملبورن و طبقه حساس که هر دو در بخش‌های مسابقه اصلی جشنواره فجر به نمایش درمی‌آیند، در گفت‌وگویی با ایسنا، ضمن انتقاد نسبت به اعمال نفوذ‌ها در جشنواره فجر گفت: متأسفانه در این دوره از جشنواره فیلم فجر، با اعمال نفوذ‌هایی مواجه هستیم که البته دبیر جشنواره نیز آن را پذیرفته و به رسمیت شناخته است.

وی توضیح داد: متأسفانه شاهد هستیم که این اعمال نفوذ‌ها، باعث عقب‌نشینی دبیر جشنواره فجر از بخشی از سیاست‌هایش شده است. چنین اعمال نفوذهایی اکنون در تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره و تغییر سیاست‌های از قبل اعلام شده، دیده می‌شود به نوعی که هر روز تعداد فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره اضافه می‌شوند و حرف و حدیث‌های پیرامونی نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.

نوروزبیگی با انتقاد از مقاومت نکردن دبیر جشنواره فجر در مقابل اعمال نفوذ‌ها، خاطرنشان کرد: به نظرم آقای رضاداد باید در مقابل این اعمال نفوذها مقاومت می‌کردند چرا که مطمئنا این همه فیلم در بخش مسابقه جشنواره فجر، مشکلاتی را از جمله برای اکران سال آینده بوجود خواهد آورد.

 

امیدواریم تنش برای اکران 93 از جشنواره فجر شروع نشود / به خانه سینما اعتراض کرده‌ایم

 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی طبقه حساس در ادامه سخنان اش با یادآوری وضعیت سینمای ایران در حوزه اکران گفت: طبق سنوات گذشته، طبیعتا حدود 60 فیلم حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر برای اکران اولویت دارند. در کنار این موضوع دقت کنید که ظرفیت اکران سینمای ما نهایتا 60 فیلم در سال است! در واقع باید گفت هر فیلمی که به جشنواره نیامده، در اکران با مشکل بزرگی مواجه می‌شود. ضمن اینکه از همین الان باید امیدوار باشیم که در گرفتن فرصت اکران بین فیلم‌های حاضر در جشنواره تنشی بوجود نیاید؛ آن هم تنشی که مبنای آن از جشنواره فجر گذشته شده است.

نوروزبیگی ضمن اعتراض نسبت به تعداد بسیار زیاد نمایش هر فیلم در جشنواره فجر بیان کرد:‌ فیلم‌های این دوره جشنواره فجر در واقع در همه جای کشور نمایش داده می‌شوند و به نوعی می‌توان گفت که به اکران عمومی درمی‌آید. مگر ما چقدر مخاطب داریم که بخش زیادی از آن را در اکران‌های جشنواره فجر از فیلم‌ها می‌گیریم؟ نکته جالب توجه این است که حتی تعداد زیاد اکران‌ها برای صاحبان فیلم‌ها هیچ منفعتی ندارد و مسئولان فقط هزینه تهیه نسخه DCP فیلم را به تهیه‌کننده می‌دهد. ما در این زمینه شدیدا به شورای عالی تهیه‌کنندگان اعتراض کرده‌ایم.

تهیه‌کننده ملبورن افزود: علاوه بر اکران‌های گسترده مردمی جشنواره فجر، وزارت ارشاد هم بدون اطلاع تهیه‌کننده، فیلم‌ها را در سالن سینمایی خودش برای یکسری از نهادها، وزارتخانه‌ها، شهرداری و... به نمایش درمی‌آورد. این چه ربطی به صاحبان فیلم دارد؟ مسئولان وزارت ارشاد در هر دوره می‌خواهند گزارش کار خودشان را بدهند اما طبیعتا در این زمینه باید رضایت تهیه‌کننده را جلب کنند.

 

جشنواره فجر، فیلم‌ها را برای اکران می‌سوزاند

 

نوروزبیگی همچنین در این گفت‌وگو، با تأکید بر اینکه هیچ جشنواره‌ای در دنیا فیلم‌ها را این‌گونه نمایش نمی‌دهد گفت: مگر تعداد مخاطبان سینمای ما چقدر است؟ با این شیوه‌ی نمایش، اکثر سینمارو‌ها فیلم‌ها را در جشنواره فجر می‌بینند و فیلم‌ها قبل از اکران عمومی می‌سوزند. بعد هم که مخاطب در گیشه از فیلم استقبال نمی‌کند، مدام می‌پرسیم که چرا اکران‌مان دچار مشکل است! فکر می‌کنم دوستان باید ابتدا ببینند با جشنواره فجر چه بلایی بر سر اکران می‌آورند.

وی ادامه داد: متأسفانه در هر دوره، مسئولان فکر می‌کنند چون فیلمی در جشنواره فجر حضور دارد، باید حاضر به دادن هر امتیازی باشد در حالی که بعضی از موارد این‌چنینی فقط در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیده می‌شود. به عنوان مثال، هیچ جشنواره‌ای در دنیا نیست که بابت نمایش‌های مختلف فیلم، هیچ هزینه‌ای به صاحب فیلم ندهد.

تهیه‌کننده طبقه حساس با تأکید بر اینکه باید درصدی از فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فجر به صاحبان آن تعلق بگیرد، گفت: ما نسبت به تعداد بسیار زیاد نمایش فیلم‌ها در جشنواره و خطر ایجاد مشکلات عدیده برای اکران سال 93 به خانه سینما و شورای عالی تهیه‌کنندگان اعتراض کرده‌ایم، چرا که فکر می‌کنیم اولا این تعداد نمایش برای فیلم‌های حاضر در جشنواره غلط است و ثانیا حداقل اگر مسئولان چنین سیاستی را دنبال می‌کنند باید درصدی از فروش بلیت را به صاحبان فیلم‌ها اختصاص دهند.

 

جواد نوروزبیگی در پایان سخنانش با بیان اینکه جشنواره فجر به منبع درآمدی برای دولت تبدیل شده است، گفت: نکته جالب توجه برای من این است که جشنواره فجر هم بودجه دولتی دارد، هم اسپانسر می‌گیرد و هم بلیت‌هایش را با قیمت زیادی می‌فروشد. طبیعتا درخواست ما این است که باید بخشی از درصد فروش فیلم به صاحبان فیلم‌ها اختصاص یابد نه اینکه بخش خصوصی متضرر شود. ما از شورایعالی تهیه‌کنندگان خواسته‌ایم که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.


 تاريخ ارسال: 1392/11/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.