پرده سینما

آیا نظرسنجی‌های مردمی جشنواره فیلم فجر توسط خانه سینما انجام می‌شود؟

پرده سینما






 

 

 

در حالی که فرهاد توحیدی 15 دی اعلام کرد نظرسنجی‌های مردمی توسط خانه سینما انجام می‌شود و از آبان ماه رایزنی‌های با خانه سینما انجام شد؛ هنوز مشخص نیست امسال نظرسنجی‌های مردمی توسط خانه سینما انجام می‌شود یا دفتر جشنواره؟‍!

 

جشنواره فیلم فجرانجام نظرسنجی از تماشاگران فیلم‌های سینمایی در زمان‌های مختلف به خصوص جشنواره‌های سینمایی یک روال معمول است. در بعضی از جشنواره‌های سینمایی همچون جشنواره فیلم فجر بعداز انجام این نظرسنجی فیلم بر‌تر از نگاه تماشاگران اعلام می‌شود و سیمرغ ویژه‌ای به فیلم برگزیده اهدا می‌شود. از همین رو میزان اهمیت این جایزه کمتر از جوایز بخش‌های فنی و هنری جشنواره نیست. حتی شاید باتوجه به اینکه اکران‌های سراسری در سال جدید بعد از جشنواره فیلم فجر و با توجه به فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر تعیین می‌شود؛ اهمیت سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر بسیار بالا‌تر از سایر جوایز است.

به گزارش ایلنا، در جشنواره‌های دیگر دنیا نیز این کار صورت می‌گیرد و مخاطبان بعد از دیدن و تماشای فیلم‌ها؛ نظر خود را اعلام می‌کنند. به طور مثال در جشنواره فیلم توکیو هر مخاطب می‌تواند بعد از تماشای فیلم از بین دو گزینه خوب و یا بد یکی را انتخاب کند یا در جشنواره‌های دیگر، مخاطبان از بین سه گزینه نظر خود را اعلام می‌کنند. اما در اکثر جشنواره‌های خارجی در طول ایام برگزاری جشنواره نام فیلمی که آرای مردمی را کسب کرده؛ اعلام نمی‌شود و در پایان جشنواره آرای مردمی یکجا اعلام می‌شود. اما سنت این سال‌ها در ایران این است که هر روز بهترین سه فیلم مردمی براساس آرای تماشاگران اعلام می‌شود و البته این امر موجب شور و هیجانی مضاعف در جشنواره است.

به همین دلیل ضرورت انجام نظرسنجی‌های مردمی براساس یک مدل علمی مشخص و با درنظرگرفتن تمامی گزینه‌هایی همچون زمان نمایش فیلم، دفعات نمایش، روز نمایش فیلم، و اینکه فیلم در ابتدای برگزاری جشنواره نمایش داده شده یا در آخرین روز‌ها به نمایش درآمده است، محاسبه و اعلام شود.

ساختار مناسب برای معرفی فیلم بر‌تر در ایران اینگونه است که یک سازمان یا ارگانی که خارج از فعالیت‌های سازمان برگزارکننده جشنواره حضور دارد، امر نظرسنجی را انجام دهد تا مانند سالهای گذشته شائبه این امر بوجود نیاید که دخالت‌های دولتی در انتخاب بهترین فیلم مردمی جشنواره فیلم فجر وجود دارد و به دنبال این شائبه اعتراض‌های تهیه کنندگان بعضی فیلم‌ها را به دنبال داشته باشیم. کسانی که معتقد بودند فیلم آن‌ها فقط بهترین فیلم مردمی بوده اما بعد با تغییرنظرسنجی فیلم دیگری نیز به عنوان فیلم بر‌تر معرفی شد.

امسال و از ماه‌ها پیش شنیده شد که قرار است خانه سینما به عنوان تنها ارگان غیردولتی و صنفی سینما که تمامی صنوف سینمایی بخصوص تهیه کنندگان آن را قبول دارند؛ نظرسنجی مردمی و آرای مردمی تماشاگران را در طول سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از تماشاگران اخذ و بعد از محاسبه اعلام کند. حتی فرهاد توحیدی ۱۵ دی ماه در گفتگویی که انجام داد؛ اعلام کرد به احتمال زیاد رای مردمی جشنواره فیلم فجر که آرای مردمی تماشاگران را بررسی می‌کند و بهترین فیلم را از منظر تماشاگران را معرفی می‌کند، توسط خانه سینما برگزار می‌شود.

محسن هاشمی که گفته می‌شود مسئولیت این کار را از سوی خانه سینما برعهده دارد؛ در آبان ماه  به سه مولفه ضروری برای انجام نظرسنجی درست فیلم‌های جشنواره به این شرح اشاره کرده بود: «۵ گزینه‌ای بودن آرا، تساوی تعداد نظرسنجی همهٔ فیلم‌ها، شرایط برابر نمایشی همهٔ فیلم‌ها.» اگرچه این نوشته شاید گواهی است که از آبان ماه رایزنی‌هایی برای انجام این مهم با خانه سینما شده است.

از سوی دیگر رضاداد پیش‌تر مژده داده بود که نظرسنجی به صورت مکانیزه (با کاهش ضریب خطای انسانی) اجرا می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تغییری در نحوهٔ انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران چه سخت افزاری و چه نرم افزاری رخ خواهد داد یا نه؟


 تاريخ ارسال: 1392/11/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.