پرده سینما

انتقاد تند حاتمی کیا از جشنواره فیلم فجر در دانشگاه تهران

پرده سینما






 

 

 

حاتمی کیا در جلسه نقد و بررسی فیلم چ در دانشگاه تهران با انتقاد از جریان سینمایی موجود گفت: متاسفانه جشنواره فیلم فجر ما و بخصوص مدیریت آن ساختار خود را و نیز الگوهای شان را از آن طرف آب می گیرند.

 

ابراهیم حاتمی کیابه گزارش فارس، ابراهیم حاتمی کیا امروز در دانشگاه تهران حاضر شد و پس از نمایش فیلم چ به ایراد سخنان هشدارآمیزی در مورد جریان سینمایی امروز پرداخت. وی گفت: فیلم چ درباره اولین سال های پس از پیروزی انقلاب است. سال هایی که در آن اتفاقات مهمی پیش می آمد و ممکن بود در میان اتفاقات ریز و درشت دیگر دیده نشود. شاید در آن روزها ما و همسالان ما به مهمی آن وقایع توجه نمی کردند. وقتی مسئله برایمان روشن تر می شود که بنگریم شورش های مصر، اتفاقات مهمی که در لیبی و تونس رخ داد و یا تراژدی سوریه همگی می توانست در ایران نیز رخ دهد.

وی افزود:برای ساختن فیلم چ دلمشغولی من این بود که نسل فرزندان ما با چ ارتباط بگیرند زیرا احساس می کنم که باید شهدایی چون چمران و اصغر وصالی بیشتر مورد توجه این نسل واقع شوند.

کارگردان آژانس شیشه ای گفت: اول انقلاب دوران پیچیده ای بود و ورود به این دنیا کار بسیار سختی است و کسی که به این دنیا ورود می کند مانند کسی است که پا در میدان مین می گذارد. در چنین شرایطی وقتی می بینیم که به فیلم چ که برهه ای مهم از دوران ابتدای انقلاب را به تصویر می کشد مورد توجه قرار نمی گیرد ناخوشایند به نظر می رسد.

حاتمی کیا ادامه داد: این حقانیت خون بچه هایی است که در ابتدای انقلاب جانانه ایستاده و با مظلومیت خودشان و با انرژی زیاد جلوی اتفاقات ناگوار را گرفتند. خون آنهاست که این کشور را سرپا نگه داشت و اگر نبود رهبر کبیر انقلاب و کسی که ناخدای کشتی ایران در آن روزها بود همان بلایی که سر کشورهای عربی امروز آمده بر سر ما نیز می آمد.

وی افزود: می دانم که  این بسیار  تراژیک است که دو هملباس و دو همزبان در مقابل هم اسلحه بکشند مانند آنچه که در پاوه و یا عملیات مرصاد اتفاق افتاد اما من ناگزیر به بیان واقعیت ها بودم.

وی درباره جایگاه نژاد کرد در این فیلم گفت: من برای نژاد کرد احترام ویژه ای قائلم بخصوص برای اورامی ها و پاوه ای که خود آنها از چمران و دستمال سرخ ها خواستند که به کمکشان بروند. هر چند مطمئنم بعد از اکران فیلم وسواس و خناس هایی هستند که این مسئله را طور دیگری جلوه بدهند.

کارگردان فیلم چ در سخنانی معترضانه نسبت به نحوه برگزاری اختتامیه و شیوه داوری ها فیلم چ را فیلم مورد علاقه جریان سینمایی و مسولان جشنواره ندانست و گفت: جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان برای من مهم نبود و من به مراسم اختتامیه آن نرفتم چون احساس کردم مدیران این جشنواره چه آگاهانه و چه ناآگاهانه مراسم را با آرایش خاص چیدمان کردند.

وی افزود: متاسفانه جشنواره فیلم فجر ما  و بخصوص مدیریت آن ساختار خود را و نیز الگوهای شان را از آن طرف آب می گیرند و رد کارپت می اندازند ولی من به آنها می گویم که به جای اینکه به این توجه کنید که چه رنگی زیر کفشهایمان پهن شود به افکارمان نگاه کنیم.

حاتمی کیا ادامه داد: وقتی فیلم چ حتی در حوزه فیلمنامه به عنوان مضمون واجد شرایط انتخاب نمی شود این معنی را می دهد که این گونه مسائل، مسئله دوستان ما در جشنواره فجر نیست.

حاتمی کیا با انتقاد از نحوه برخورد مسولان جشنواره فیلم فجر گفت: آنها به من گفتند چون قرار است رییس جمهور به تو جایزه بدهد ما جایزه دیگری برای این فیلم در نظر نگرفته ایم. دوستان جشنواره فجر می خواهند من را وابسته به نظام تعریف کنند که از دست همکاران خود جایزه نگرفته اما از دست رئیس جمهور جایزه می گیرد؛ پس هوشمندی به من می گوید غریب بایستم ضمن اینکه من از این شیشه های سیمرغی که به سینماگران می دهند زیاد دارم و حتی دیگر در طاقچه خانه خود جای یکی دیگر را ندارم.

حاتمی‌کیا با انتقاد از افرادی که او را به رفتار قیم‌مابانه متهم کرده بودند، گفت: من قیم مابانه رفتار می‌کنم یا شمایی که در هر حکومتی هستید یک روز با پاپیون هستید، یک روز با کراوات و یک روز با پیراهن سفید. شمایی که در دولت احمدی‌نژاد هستید و در دولت روحانی و خاتمی. من قیم هستم یا شما؟

وی از اینکه همکاران سینمایی اش در انتخاب فیلم های برتر جشنواره فیلم فجر به فیلم هایی مانند چ و شیار 143 توجهی نکردند، انتقاد کرد و افزود: بازی زیبای خانم مریلا زارعی در شیار 143 ستودنی است و باید آسیب شناسی شود که چرا این گونه می شود که جشنواره ما با نگاه ساده‌لوحانه دوستان به  جشنواره هنری و سلیقه ای ربط داده می شود.

حاتمی کیا در پایان سخنان خود خطاب به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور  گفت که آقای روحانی! جریان فرهنگی ما مردان بزرگ می طلبد نه مردانی که 24 ساعت پای حرف خود می ایستند. من بابت این نوع سخن گفتن هزینه دادم و افتخار من براین است که با همین ها هست که اسم من پیش شما جوانان عزیز است.


 تاريخ ارسال: 1392/11/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.