پرده سینما

نظر آیت الله علم‌الهدی درباره «رستاخیز»، ایوبی و سلحشور

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیت الله علم الهدی:

 

-آقای ایوبی شاگرد ما در دانشگاه امام صادق (ع) بوده و آدم وارد و متدینی است که سال‌ها رایزن فرهنگی بوده و بیشتر تصویری که من از ایشان به یاد دارم، با لباس جبهه است.

- درباره‌ی سریال حضرت یوسف (ع) پرسیدم از چند مفسر استفاده کردید، که به من گفتند هیچ مفسری در کار مشاوره نداده است و من خودم مفسرم. گفتم درست، اما سواد شما کفایت نمی‌کند.

- سازندگان رستاخیز هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کرده‌اند و آقا نوشته‌اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد

 

 

 

نمایی از فیلم رستاخیز ساخته احمدرضا درویشامام جمعه مشهد گفت: من 18 ایراد از فیلم رستاخیز گرفتم که همه‌ی آن‌ها قابل حل است و این ایرادها را به آقای ایوبی - رییس سازمان سینمایی - اعلام کردم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز (پنج‌شنبه، هشتم اسفندماه) در دیدار با مسوولان و سینماگران حاضر در جشنواره‌ی فیلم بسیج هنرمندان (اختران) درباره‌ی فیلم رستاخیز، اظهار کرد: می‌بینید بعد از نمایش این فیلم، چقدر حملات به وزارت ارشاد آغاز شده و آن‌ها باید پاسخگو باشند، در حالی که فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کرده‌اند و آقا نوشته‌اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد که تصویر نشان داده شود و فیلم ساخته شده و حالا همه‌ی مداحان روی سر فیلم ریخته‌اند و بیچاره درویش - کارگردان فیلم رستاخیز - گیر افتاده است.

امام جمعه‌ی مشهد مسوولان فرهنگی را آدم‌های متدینی دانست و تأکید کرد: آقای ایوبی - رییس سازمان سینمایی - شاگرد ما در دانشگاه امام صادق (ع) بوده و آدم وارد و متدینی است که سال‌ها رایزن فرهنگی بوده و بیشتر تصویری که من از ایشان به یاد دارم، با لباس جبهه است.

او ادامه داد: این‌ها به جریان‌های ارزشی و انقلابی بدهکار می‌شوند. از طرفی می‌خواهند سینما را رشد دهند و از طرف دیگر، به امثال بنده بدهکار می‌شوند و از طرف مراجع قم هم به‌شدت تحت فشار هستند.

وی اظهار کرد: سینما تأثیر بالایی دارد و فرهنگ ما، فرهنگ دینی است و اگر سینما به خدمت فرهنگ و ارزش‌های دینی آمد، این عزیزان مشکلی نخواهند داشت.

علم‌الهدی با اشاره به دیدارش با ضرغامی - رییس صداوسیما - و ایوبی، بیان کرد:‌ به آن‌ها گفتم فیلمی که می‌خواهید بسازید، آیا در بستر انقلاب، شرایط لازم را دارد یا خیر؟ این آثار اکران می‌شوند و تأثیرات خود را خواهند داشت. ساخت یک فیلم، یک جریان تخصصی است و همه‌ی موارد باید در فیلمنامه، بازیگری و همه‌چیز آن متجلی باشد.

او همچنین با اشاره به دیداری که با فرج‌الله سلحشور - کارگردان - داشته است، گفت: من به ایشان علاقه دارم. درباره‌ی سریال حضرت یوسف (ع) پرسیدم از چند مفسر استفاده کردید، که به من گفتند هیچ مفسری در کار مشاوره نداده است و من خودم مفسرم. گفتم درست، اما سواد شما کفایت نمی‌کند و به‌خاطر همین، برخی صحنه‌ها از جمله بریدن دست زنان مصر هنگام ورود حضرت یوسف (ع) درست به تصویر کشیده نشده است. وقتی توضیح دادم به من گفتند چه خوب می‌شد این چیزی که شما گفتید، به تصویر درمی‌آمد.

وی اضافه کرد: در فیلمی که ساخته می‌شود، اگر فقیهی به‌عنوان کارشناس یا فیلسوفی کنار کار باشد، آن‌ها باید پاسخگو باشند و هجمه به سمت کارگردان نمی‌رود.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1392/12/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.