پرده سینما

فرج الله سلحشور: فاضلابی به نام سینما در این مملکت وجود دارد!

پرده سینما

 







 


 


اظهارات غالباً جنجالی فرج ا...سلحشور هرچند ممکن است برای اهالی سینما عادی شده باشد اما هجوم این کارگردان به موجودیت سینما و فعالان این هنر و به کار گرفتن برخی الفاظ نشان می دهد که او در هر اظهار نظرش نسبت به گذشته دامنه اعتراض های بعضاً اهانت بارش را بیشتر کرده است. سلحشور در آخرین گفت و گویش، حرف هایی را به نشریه 9 دی گفته که سایت انتخاب متن کامل آن را منتشر کرده است. بخوانید:

 

فرج الله سلحشوربه گزارش سایت انتخاب ، مصاحبه های فرج الله سلحشور معمولاً جنجالی است. این بار هم او سینمای ایران را از طعنه و کنایه هایش بی نصیب نگذاشته است. تازه ترین حرف های سلحشور درباره سینمای ایران، جشنواره فجر و سریال موسی (ع) را که با هقته نامه نه دی انجام شده است .

بخش های مهم مصاحبه:

*فاضلابی به نام سینما در این مملکت وجود دارد ما به بچه مسلمان ها می گوییم بیایید بروید فاضلاب را پاک کنید

*جشنواره فجر یک دکانی است برای دولت ها.

*هنرمندانی که در این جشنواره آثارشان را ارائه می دهند در خدمت اعتقادات خودشان و جامعه شان و فرهنگ ملی مذهبی شان نیستند، در خدمت علایق و سلایق هالیوود و کمپانی های صهیونیستی هستند

*مسئولان مملکت به سینماگر و سینماگر پول می دهند می گویند به ارزش های ما اهانت کن

*بسیاری از عوامل سینمایی هستند که به خارج رفتند و به آنها امکانات ندادند. انگشت شمار بودند کسانی که کار پیدا می کنند که مثل بعضی از این زن ها به هر کثافت و هر پستی ای تن می دهند. وگرنه ما هنرپیشه ای داشته ایم که ده دوازده سال در ونکور کانادا با یک زن هنرپیشه دیگر مانده و هیچ وقت کار به او ندادند. در آخر هم برای آن خانم و خودش در کنسرو سازی کار جور کرده. اما همین آدم می آید اینجا هم تلویزیون و هم ارشاد برایش مراسم تجلیل می گذارند.

*من بیش از آنکه دولتمردها و بیش از آنکه مجلسی ها را بخواهم مقصر بدانم، جامعه متدینین را مقصر می دانم. بنده خودم، مداح ها، روحانیت، مردم، خانواده شهدا و مومنین مسجدی را مقصر می دانم. لطفا اینها را بنویسید، اینها هستند که سکوت کردند. وگرنه آنها کسی نیستند، یک مشت اراذل هستند

*ما در حال حاضر در پله اول یا همان کمک مالی گیر هستیم.

*من الان دفترم را با قرض و قوله دارم می گردانم. درحالیکه در طول سی و پنج، شش سال گذشته یک دانه خطا نکردم. یک دانه اثر هنری ای که بگویند بی محتوا بوده، ضعیف بوده، ‌اسلامی نبوده، مکتبی نبوده، جنگی نبوده، یا فرهنگی نبود، یک دانه ندارم.

*برای سریال حضرت یوسف، هفت میلیارد خرج کردم.

*راه نابود کردن هالیوود این است که در برابر هالیوود، هالیوود بسازیم، هالیوود اسلامی بسازیم.

*مقام معظم رهبری فرمودند که موسی را حالا شما کار کنید

*داستان حضرت موسی را کامل نوشته ایم و الان سناریو و فیلمنامه را از هفتادوچهار، پنج قسمتی که حدس می زنم کل کار طول بکشد

*سریال حضرت موسی بین صدوپنجاه تا دویست میلیارد خرجش است

در ادامه متن کامل مصاحبه هفته نامه نه دی با سلحشور بخوانید:

9دی: لازم است ابتدا از طرف نویسندگان و مخاطبان 9دی، فوت والده گرامی را تسلیت عرض می کنم. از جشنواره فیلم فجر می خواهم شروع کنم که برخی آنقدر توقع بیجا دارند که از یک جشنواره انقلابی جایزه و مقام هایی برای فیلم های ضد انقلابی می خواهند.

بنده هم ممنونم ان شاءالله خداوند اموات همه را بیامرزد و همه اسیران خاک را غریق رحمتش کند. در مورد جشنواره که فرمودید، حقیقت امر این است که جشنواره فجر یک دکانی است برای دولت ها. از آنجایی که ماهیت جشنواره ماهیتی است که می شود ازآن بهره برداری سوء کرد، به همین دلیل هرکسی که از راه می رسد سعی می کند بهره برداری خودش را بکند از جمله دولتمردها. یعنی جشنواره فجر یک جایی است که می تواند هنرمندان را برای دولتمردها جمع کند. البته این هم بگویم که این یک توهّم است. تا امروز دولتمردها سعی کردند که هنرمندان جشنواره ها را به سمت خودشان جذب کنند و از حمایت آنها برخوردار بشوند اما این اتفاق در واقعیت نیفتاده است. بلکه فقط در ذهنیت این اتفاق افتاده است؛ چرا برای اینکه جشنواره فجر و هنرمندانی که در این جشنواره آثارشان را ارائه می دهند در خدمت اعتقادات خودشان و جامعه شان و فرهنگ ملی مذهبی شان نیستند، در خدمت علایق و سلایق هالیوود و کمپانی های صهیونیستی هستند یعنی مقصود سینماگرهای ایران و معبد سینماگران ایران، اسکار است و هالیوود است، کعبه شان هالیوود است. و فیلم برای آنجا می سازند نه برای مملکت و ملتشان.

9دی: سوال اصلی اینجاست که چه چیزی باعث می شود برخی اینقدر گستاخ بشوند؟ در جشنواره امسال فیلمی بود، که به نوعی به تطهیر عوامل فتنه سبز می پرداخت. گویا هیأت داوران آن را در چند رشته کاندیدا کرده بودند و قرار بود که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را هم به این فیلم بدهند ولی با درایت برخی جلوی این رسوایی گرفته شد. بعد از این یک غائله و هیاهوی بسیار به پا کردند که باید از مردم عذرخواهی شود و... چه کاری کرده ایم که در دولتهای گوناگون برخی اینقدر گستاخ شدند؟ ‌اینقدر توقع دارند؟ ما یک چنین چیزی حتی در اسکار و کن هم نداریم؟ اشکال کار کجاست؟

مسئولان: صراحتاً برای اینکه در جمهوری اسلامی مسئولان مملکت به سینماگر و سینماگر پول می دهند می گویند به ارزش های ما اهانت کن. این کاریست که خودمان داریم می کنیم. این را من از پخمگی و از بلاهت می دانم. در هیچ جای دنیا چنین رسمی نیست که دولتمردها بیایند پول مردم را بدهند به یک سری سینماگر بگویند به مبانی ما به همان مردم اهانت کن. در حالیکه در خود اروپا که ظاهرا آزادی بیان وجود دارد، اگر یک فیلمساز علیه کسی یک فیلم بسازد آن را ممنوع الکارش می کنند و نابودش می کنند.

9دی: لارنس فون تریه را داشتیم که در جشنواره کن چند سال گذشته بخاطر توهین به اسرائیل اخراجش کردند. اصلاً کنسل کردن نامزدی در چند رشته و به بازیگر نقش اول جایزه ندادند که هیچ! خودش را هم از «کَن» انداختند بیرون.

سلحشور: ببینید این یک نمونه است که شما فرمودید. اصلاً برای این هنرمند پر توقع و گستاخ داخلی در آن طرف تره هم خورد نمی کنند. بسیاری از عوامل سینمایی هستند که به خارج رفتند و به آنها امکانات ندادند. انگشت شمار بودند کسانی که کار پیدا می کنند که مثل بعضی از این زن ها به هر کثافت و هر پستی ای تن می دهند. وگرنه ما هنرپیشه ای داشته ایم که ده دوازده سال در ونکور کانادا با یک زن هنرپیشه دیگر مانده و هیچ وقت کار به او ندادند. در آخر هم برای آن خانم و خودش در کنسرو سازی کار جور کرده. اما همین آدم می آید اینجا هم تلویزیون و هم ارشاد برایش مراسم تجلیل می گذارند. خوب وقتی یک نفری که به خارج فرار کرده و قرار بوده که اصلا برود که دیگر برنگردد، می آورندش اینجا و بزرگش می کنند، شما انتظار دارید که این آقا اینقدر وقیح و پر رو نشود؛ یا برخی هنرمندها اینقدر رویشان زیاد نشود که توقع داشته باشند فیلم در مورد فتنه بسازند جایزه هم بگیرند؟

در جامعه مداح های ما آن غیرت مذهبی از بین رفته است، در روحانیت ما آن غیرت مذهبی از بین رفته است، آن تعصب دینی از بین رفته است. ماها اجازه داده ایم، من بیش از آنکه دولتمردها و بیش از آنکه مجلسی ها را بخواهم مقصر بدانم، جامعه متدینین را مقصر می دانم. بنده خودم، مداح ها، روحانیت، مردم، خانواده شهدا و مومنین مسجدی را مقصر می دانم. لطفاً اینها را بنویسید، اینها هستند که سکوت کردند. وگرنه آنها کسی نیستند، یک مشت اراذل هستند. وقتی که این مردم توانستند فتنه های عظیمی را از بین ببرند گروهک هایی را نابود بکنند، دسیسه هایی را خنثی بکنند، آنوقت بایستند یک گروهکی بنام سینماچی و تلویزیونچی به ریش این مملکت بخندند، به اعتقادات ما بخندند و سکوت کنند اینها چیزی نگویند. همه ما مقصریم؛ از بنده گرفته مقصرم تا دیگران.

9دی: الان چه باید کرد؟ تا آنجاکه می دانم در این سی سال اخیر، چنین گستاخی و پررویی هایی نداشتیم. این دوره فجر حالا بنا به دلایلی ختم به خیر شد ولی فکر نمی کنم در دوره های بعدی، حتی در چند ماه آینده در حوزه فرهنگ و رسانه ما شاهد این جور ختم بخیرها باشیم. چه باید بکنیم آقای سلحشور؟

سلحشور: ببینید من در حدود دوازده، سیزده سال پیش در مسجد ارگ به برادر عزیزم حاج منصور ارضی عرض کردم که ما در مورد سینما می توانیم کاری بکنیم، بیایید کاری بکنیم. جامعه مداح ها با روحانیت با هنرمندان بچه مسلمان جمع می شویم با همدیگر یک کاری انجام بدهیم، که حاج منصور گفت من با سینما و این جور چیزها کاری ندارم. ببینید این حرف معنی  و نتیجه اش این می شود که الان هست. من در مورد این موضوع با حاج منصور و با چندین نفر از روحانیت صحبت کردم، با چندین نفر از مداح های دیگر که مردم با آنها سروکار دارند هم صحبت کردم، دیدم که اینها بی خیال سینما و تلویزیون شده اند. اینکه حاج منصور فلان فیلم را در تلویزیون ببیند که ناجور است و خودش انتقاد بکند این خوب است اما کافی نیست. ما باید حرکت ایجاد کنیم، ما باید جریان ایجاد بکنیم. ببینید هالیوود با خدایی که ندارد با کتابی که ندارد با ایمانی که ندارد و با کفر و شرکی که دارد بی اساس ترین حرف هایش را به خورد مردم دنیا می دهد و بر دنیا و بر فرهنگ و تفکر دنیا دارد حکومت می کند. با چه ابزاری؟

9دی: سینما و تلویزیون...

ما با داشتن قرآن و اهل بیت نمی توانیم این کار را بکنیم؟ این نیست جز اینکه قرآن و اهل بیت به دست ما بچه شیعه ها ذلیل شدند. نگاه نکنید که ایران در دنیا اسم در کرده است، ما از ذخیره شهدایمان داریم می خوریم، ما از توده از کیسه اندوخته هایمان داریم مصرف می کنیم، از خودمان نیست، ما از رهبری مان داریم خرج می کنیم ما از امام داریم خرج می کنیم؛ آنها هستند که ما را نگه داشته اند این مملکت را نگه داشته اند. ما برای این مملکت کاری نکرده ایم.

9دی: البته الان یک سری جریان ها و یک سری حرکت ها شده است مثل جشنواره عمار، مثل برخی گروه ها، بعضی موسسات خصوصی که شروع کرده اند...

ما از اولین روزهای انقلاب، حوزه هنری را درست کردیم. بعد از ما انجمن سینمای دفاع مقدس درست شد، روایت فتح درست شد، موسسه شهید آوینی درست شد و... همه اینها توسط بچه مسلمان درست شد. مدیریتش بچه مسلمان بود، هدفش اسلام و انقلاب بود و هنرمندان بچه مسلمان در آنجا بودند، مثل جشنواره عمار و بهترین آثار جمهوری اسلامی انقلابی ترین و مذهبی ترین آثار هم در همین جاها ساخته شد.

از طرفی هنرمندانی که از زمان شاه به ما به ارث رسیدند حتی یک اثر انقلابی و مفید به حال جامعه تا امروز دیده نشده، حتی یک اثر، این را دقت کنید. همین آثار را این مراکز ساختند ولی بعداز چند وقت، همین مراکز منحرف شدند. اکثر بچه مسلمان هایی که در این مراکز بودند، رفتند به سمت هنرمندانی که الان از زمان شاه تربیت شده بودند هنرمندانی که الان نبضشان و اختیارشان در دست هالیوود است و از این که بگویند هم ابایی ندارند. هنرمندان بچه مسلمان را هم به سمت خودشان جذب کردند تا آنجا که الان انگشت شمار از بچه ها ماندند که هنوز در صراط المستقیم هستند. چرا؟ همه پارامترها و عوامل و زمینه های مورد نیاز را ما فراهم کردیم، محیط اسلامی ایجاد کردیم مدیر اسلامی گذاشتیم هدف اسلامی تعریف کردیم بچه مسلمان ها را جمع کردیم، فیلم های خوب هم ساختیم ولی چرا منحرف شدیم؟ یکی از اصلی ترین دلایل، سیمای منحرف زمان شاه است که هنوز دارد به راه خودش ادامه می دهد و هر کس داخلش بیفتد کمال همنشین در او اثر می کند. یعنی با نشستن و برخاستن با آدم هایی که به دنبال فسادند روی هنرمندان ما تأثیر گذاشتند. ما تا امروز در زمینی که آنها برایمان طراحی کردند بازی کردیم، با سوت آنها هم بازی کردیم و هرچه اثر می گذارید زیر لیست تولیدات آنها اضافه می شود. ما برای خودمان انگشت شمار، بعضی از آثار را خلق کردیم.

9دی: البته حضرت آقا در آن جلسه ای که با عماریون داشتند یک سری صحبت های کلیدی در این رابطه داشتند...

خاطرم هست که عمده تأکیدشان روی خودسازی فیلمسازان بود.

9دی: تا آن همنشینی در آنها اثر نکند.

سلحشور: بله ، یعنی حالا ما فیلمسازمان بایستی اهل ریاضت باشد اهل عبادت باشد اهل دیانت باشد اهل تقوا باشد اهل نماز شب باشد اهل ذکر باشد، ‌فیلمساز ما بایستی اهل تواضع باشد نه غرور و تکبری که در سینماگر موجود هست؛ سینماگر، خودنمایی و تظاهر و خود بزرگ بینی و دنیا دوستی و نفس پرستی و شهوت پرستی عین ذاتش هست و آمده در سینما برای همین ها.

9دی: پس، حضرت آقا خودسازی فیلمساز را از تجربه همان حوزه هنری گفتند که الان هشتاد نود درصدشان یا دارند برای بهایی ها و دشمنان فیلم می سازند یا فیلم هایی می سازند که به درد دنیا و آخرت مردم نمی خورد.

سلحشور: حضرت آقا با اشاره به خودسازی می خواهد بگوید که شماها برای اینکه در محیط آلوده نشوید نیاز دارید که روی خودتان کار کنید.

9دی: علاوه بر آلوده نشدن؛ برای تأثیرگذاری و خط دادن برای اصلاح و تربیت مخاطب، این هم یک نیاز است.

احسنت، ما اگر برای فیلمسازی مان، مبانی تعریف کنیم آنموقع بر اساس آن مبانی فیلم خواهیم ساخت و در برابر جریان موجود می ایستیم. یک مثال برایتان بزنم، شما اگر بخواهید فاضلابی را که در یک مجرایی حرکت می کند این فاضلاب را تسویه اش بکنید پاکش بکنید، می آیید سطل سطل آب به آن اضافه می کنید؟ این که به حجم فاضلاب اضافه می کند، ما این کار را کردیم، فاضلابی به نام سینما در این مملکت وجود دارد ما به بچه مسلمان ها می گوییم بیایید بروید فاضلاب را پاک کنید، بچه ها بروید در سینما این سینما را درست کنید. می افتند در فاضلاب بعداز چند وقت بوی لجن بر می دارند و خودشان هم لجن می شوند، مگر انگشت شمار از آن بچه ها که با دین و دیانت هستند، ‌ایستادند، آنها که خودسازی کردند آنهایی که از خدا می ترسند، آنهایی که برای سینما کار نمی کنند آنها می مانند سالم می مانند. آقا تا کی می توانند مقاومت بکنند، چند وقت بعد اینها هم از بین می روند، یا می میرند یا نه با این جریان همراه می شوند. شما بایستی برای سینماگرتان سینمایتان تسویه خانه بگذارید، این سینما به این حالت همه جامعه تان را به لجن می کشد. حالا چطوری تسویه خانه بگذاریم راهش چیست؟ سپاه و ارتش یادتان هست؟ ما اول مملکتمان دست ارتش بود، جنگ شروع شد، اگر سپاه نبود چه اتفاقی می افتاد. ارتش زمان شاه تمام مملکت را به بیگانه داده بود و مملکت و انقلاب نابود می شد. ما آمدیم سپاه درست کردیم اما به سپاه نگفتیم برو در دل ارتش، سپاه را در کنار ارتش درست کردیم. سپاه در کنار ارتش درست شد، خودش شروع کرد برای خودش تولید امکانات کرد، برای خودش شرح وظایف تعریف کرد، قانون برای خودش گذاشت، قاعده گذاشت، و از این طرف برای ارتش مان افزارمندها و مستشارهای آمریکایی را از آن بیرون کردیم، تیمسارهای زمان شاه را بیرون کردیم، ساواکی ها را بیرون کردیم، تسویه کردیم، باقی را برایشان کلاس عقیدتی سیاسی گذاشتیم رویشان کار کردیم، نیروهای جدید مذهبی هم گرفتیم اضافه کردیم، الان ارتش مان کمتر از سپاهمان نیست، رقابت دارند می کنند. رقابت سالم و سازنده ارتش و سپاه باهم دارند، هر جفتشان با هم مملکت را نگه داشتند.

9دی: پس از این الگو باید برای سینما هم کپی برداری کرد.

دقیقاً، ما می توانیم بیاییم یک جریان سالم در کنار آن جوی لجنی که وجود دارد ما بیاییم یک جوی سیمان شده تمیز پاک ایجاد کنیم، این شیرهای زلالی که نیروهای بچه مذهبی هستند این ها رو باز کنیم. در این جوی زلال مثل جشنواره عمار مثل جشنواره عمار، این کنار، این حرکتشان را انجام بدهند در حالیکه سینمای هم دارد حرکتش را انجام می دهد. آن سینما اول ما بایستی پیدا کنیم خودمان کی هستیم ، یک جریان ایجاد بکنیم حالا بیاییم به جامعه بگوییم ای مسئولین ای علما ای بزرگان ای حزب اللهی ها ای مومنین ببینید سینما این است! سینمای ما این است. ما در حال حاضر در پله اول یا همان کمک مالی گیر هستیم.

9دی: یعنی آقای سلحشوری که واقعا می شود گفت بین المللی ترین کارگردان ماست هم باید در قضیه مالی دستش تنگ بماند و کارش لنگ بزند؟

متاسفانه همین طور است. من الان دفترم را با قرض و قوله دارم می گردانم. درحالیکه در طول سی و پنج، شش سال گذشته یک دانه خطا نکردم. یک دانه اثر هنری ای که بگویند بی محتوا بوده، ضعیف بوده، ‌اسلامی نبوده، مکتبی نبوده، جنگی نبوده، یا فرهنگی نبود، یک دانه ندارم. به لطف خدا

9دی: بله کارنامه شما کاملا درخشان است.

دیگران زمانیکه داشتند چهل میلیارد برای یک سریال خرج می کردند، سی میلیارد خرج می کردند، من برای سریال حضرت یوسف، هفت میلیارد خرج کردم.

9دی: با آن کیفیت تصویری!

با آن کیفیت. سریال حضرت یوسف را من با هفت میلیارد تومان ساختم. و آنها در طی هفت سال و شش سال، و چهارده سال، سریال ساختند، من در عرض دو سال و هفت ماه سریال یوسف را ساختم. تعداد قسمت های هیچ کدام از سریال ها هم به تعداد یوسف نرسید.

9دی: پرمخاطب ترین بود.

سریال یوسف، چهل و پنج قسمت بود و بقیه زیر چهل بوده. ببینید پس بنابراین من خودم را ثابت کردم. برای اینکه می توانم کار انجام بدهم، ثابت کردم. بچه های ما کارهای نشدنی در دنیا زیاد کرده اند، انرژی هسته ای را نگاه کنید، جنگ را نگاه بکنید، در عرصه های دیگر هنر و صنعت و تکنولوژی نگاه کنید بچه های ما دارند چه کار می کنند. خوب چرا ما نمی توانیم، در حالیکه ما در زمینه هنر بیش از زمینه های هنر استعداد داریم. اصلا با عاطفه ترین ملت دنیا هستیم، حسینی ترین ملت دنیا هستیم. عاشق ترین ملت دنیا هستیم و هنر ریشه اش همین عاطفه و عشق است. ما باید دنیا را بگیریم ما می توانیم؛ در زمینه صنعت شاید ما استعدادمان کم باشد، در زمینه تکنولوژی، طب، ولی در زمینه فرهنگ و هنر ما بایستی بر دنیا غالب بشویم. آن تهیه کننده آمریکایی چند وقت پیش یک جمله ای گفت، فیلمنامه چهار را ساخته بود به یک فیلم دیگر از آن ساخته بودند که مصاحبه ای کرده بود گفته بود اگر شما رسانه ملی داشتید تا امروز آمریکا و اسرائیل نابود شده بودند. یک آمریکایی این حرف را می زند، یک تهیه کننده آمریکایی. شما اگر رسانه ملی داشتید، آمریکا و اسرائیل نابود شده بود، این یعنی چه؟ یعنی هالیوود است که آمریکا را نگه داشته، هالیوود است که اسرائیل را نگه داشته، هالیوود اگر از بین برود اسرائیل و آمریکا نابود می شوند. راه نابود کردن هالیوود این است که در برابر هالیوود، هالیوود بسازیم، هالیوود اسلامی بسازیم. نه اینکه سینما و تلویزیون دوتا رسانه مهم مملکت را ول کنید به امان خدا بگویی دیگر نمی توانیم کاری بکنیم ناامید بشوی. این ناامیدی را بگذارید کنار کمک بکنید می توانیم این سینما و تلویزیون را درست بکنیم.

9دی: ان شاءالله. در میان رهبران خاورمیانه هیچ کس به غیر از حضرت آقا اینقدر اهل سینما نیست، اینقدر از سینمای انقلابی حمایت نمی کند. آقای سلحشور بعید است که شما هم مورد لطف وعنایت آقا قرار نگرفته باشید، به خصوص با کارهای موجهی که داشته اید. کمی از حمایت و درایت یکی از سینمایی ترین رهبر جهان بگویید.

ببینید،‌ مقام معظم رهبری،‌ در مواضعی که اتخاذ کرده اند تا حالا، نشان داده اند که یک تسلطی بر جریان های فرهنگی و هنری دارندکه کمتر رهبری در دنیا و کمتر عالم و دانشمندی در داخل و مسئولی در داخل در آن حد و اندازه است. اشراف ایشان روی مسائل هنری را نمی شود کتمان کرد انصافا نمی شود کتمان کرد و این را هم مدام بیان کردند. من ده ها بار شاهد بودم که هنرمندان را جمع کردند برایشان صحبت کردند و برای مسئولین صحبت کردند. ازتهاجم فرهنگی گفتند از شبیخون فرهنگی، ‌از ناتوی فرهنگی، قتل عام فرهنگی،‌کلمات قتل عام فرهنگی، این نشانه شناخت ایشان از تهاجم فرهنگی است از نقشی که فرهنگ و هنر در جامعه ما دارد ایفا می کند، این اشراف ایشان را می رساند.

هر کسی هم یک کار مثبتی انجام می دهد، حمایت می کنند کمک می کنند. می روند و حضوری سعی می کنند که آن را پشتیبانی کنند و باعث دلگرمی عوامل آن آثار بشوند. ما بعدازاینکه اصحاب کهف را کار کردیم خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدیم، ایشان خیلی تعریف کردند گفتند که این اثر سازنده بود خوب بود مفید بود خیلی تعریف های عجیب و غریب و ضمناً گفتند که حالا موسی را شما کار کنید.

9دی: پس کار حضرت موسی به سفارش ایشان است؟!

دقیقاً. اولین بار بعد از اصحاب کهف، مقام معظم رهبری فرمودند که موسی را حالا شما کار کنید. گروه بچه های یوسف خدمت آقا مشرف شده بود. ولی متاسفانه بعضی از عوامل سریال حضرت یوسف و سریال اصحاب کهف به این نتیجه رسیده بودند که بنده نمی توانم این کار را انجام بدهم و در توان من نیست و اینها تصمیم گرفتند با یک کارگردان دیگری از بچه های خودمان این کار را انجام بدهند که من دیدم بچه های خودمان هستند پس کشیدم کنار، دیدم بایستی بایستیم خدایی نکرده با همدیگر اختلافی ایجاد بشود و متأسفانه آنها بعد از یکسال دو سال تلاش کردند کار را زمین گذاشتند من هم در این مدت مشغول سریال یوسف(ع) شده بودم و لذا کار حضرت موسی(ع) ماند بعد از سریال یوسف.

دیگر عزمم را جزم کردم که ان شاءالله سریال حضرت موسی(ع) را کار کنم.

9دی: الان سریال حضرت موسی(ع) در چه مرحله ای هست؟

حضرت موسی را تحقیقاتش را تمام کرده ایم،‌ داستان حضرت موسی را کامل نوشته ایم و الان سناریو و فیلمنامه را از هفتادوچهار، پنج قسمتی که حدس می زنم کل کار طول بکشد،‌ تاحالا شصت و پنج قسمت هم نوشته ایم. یعنی حدود ده قسمت بیشتر نمانده، شاید نزدیک به ده درصد کار مانده باشد.

9دی: پیش تولید کار، ان شاءالله چه زمانی شروع می شود؟

سلحشور: هر موقع خدا پول برساند.

9دی: پس هر موقع پول برسد، پیش تولید هم آغار می شود؟

بله، تلویزیون توان اینکه بودجه حضرت موسی(ع) را برساند ندارد. و ضمناً هم خود تلویزیون ظرفیتی برای آثار مذهبی ندارد و تلویزیون را طراحی کرده اند برای همین آثاری که دارد تولید می کند. آثار مذهبی محیط مذهبی، تفکر مذهبی، مدیریت مذهبی، برنامه ریزی مذهبی، نظارت مذهبی می خواهد که متأسفانه این در تلویزیون ما الان نیست. خود تلویزیون هم چنین ادعایی ندارد و لذا آنجا کار قطع و یقین یا با مانع و مشکل روبرو خواهد شد و یا به بن بست می کشد.

یا کار مثل آثار دیگری که مثلا قرار بوده یکساله و دوساله و سه ساله ساخته بشود، هفت، هشت ساله و ده ساله و چهارده ساله ساخته شد.

یکی از همین آثار را می دانم که با دو و نیم میلیارد اول قرارداد بسته شده بود و ته آن به چهل میلیارد رسید. یا یکی دیگر با نهصد میلیون قرارداد بسته بود، انتهایش به سی میلیارد رسید. ما یوسف را همان روز اول که رفتیم تلویزیون گفتیم ما شش و نیم میلیارد می خواهیم گفتند نه ما نمی توانیم چنین قراردادی ببندیم بخاطر اینکه این چنین نُرمی نیست و صدای همه در می آید که چرا با شما چنین قراردادی بسته ایم. می گوییم ما سناریومان کامل است دیگران شاید نصفه کار بوده است تکلیفش معلوم نبوده نتوانستند برآورد نهایی بدهند ولی ما برآورد نهایی می توانیم بدهیم. سناریومان جلومان است کامل است ولی گوش نکردند گفتند حالا شما با دو و نیم میلیارد ببندید بعدا ما اصلاح برآورد می زنیم؛ حالا اینکه مضرات اصلاح برآورد زدن ها چیست بماند. اما در نهایت ما با همان شش و نیم میلیارد تمام کردیم برای تلویزیون. حدود نیم میلیارد هم از این طرف و آنطرف کمک گرفتیم. وگرنه تلویزیون همان شش و نیم میلیارد را داد. این را جلوی مقام معظم هم عرض کردیم. در حضور مقام معظم رهبری بنده عرض کردم که آقاجان، ما هفت میلیارد بیشتر برای یوسف خرج نکردیم، ولی همه جا تهمت می زنند که بردی خوردی چپاول کردی، دوازده میلیارد، چهارده میلیارد، بیست میلیارد.

9دی: آخر هم که نتوانستند ثابت کنند گفتند فیلمنامه را از جایی دزدیده اید.

آری، این تهمت ها را به ما دارند می زنند الان ما متهم هستیم به اینکه در سریال یوسف دزدی کرده ایم شما به این آقایان بگویید اینها که می دانند آقای ضرغامی و میرباقری که اینجا در حضورتان هستند به آنها بفرمایید که این را اعلام کنند ما از این اتهام در بیاییم، مقام معظم رهبری در حضور همه جمعی که بیش از صدنفر بودند فرمودند این را همینطور اعلام کنید، اینکه دیگر چیزی نیست، خوب این را اعلام کنید ولی متأسفانه تلویزیون اعلام نکرد و ما همچنان متهم هستیم که در یوسف دزدی کردیم. یک آدم ناباب و یک آدم کلاشی هم بود از سریال بیرونش کردیم، او روابط عمومی سریال مان بود، این هم رفت شروع کرد در روزنامه ها در سایت ها هرچه که دلش خواست بر علیه ما زد، شکایت کردیم در دادگاه محکوم شد جریمه هم شد.

اما خوب به هر حال روزنامه دستشان است سایت دستشان است هر غلطی بخواهند  می کنند هیچ کس هم جلودارشان نیست، تا هم می رویم شکایت بکنیم از یک نفر که به ما توهین کرده یا تهمت زده بایستی شش سال دنبال قوه قضائیه بدویم تا ثابت بکنیم که این آقا اشتباه کرده، این خطاست بعد از شش سال که دویدیم تازه به ما می گویند که بیایید ببخشید ولش کنید قضیه را. پس هرچه به ما توهین می شود باید بایستیم تماشا کنیم هیچ چیزی نیست.

9دی: با هفت، هفت و نیم میلیارد شما یوسف را ساختید که اینقدر خروجی و بازدهی مناسب داشت، سریال حضرت موسی(ع) را با چقدر برآورد می سازید؟ به چقدر احتیاج است؟ چون می گویید تلویزیون از پس آن بر نمی آید.

دو فیلم سینمایی عظیم در جمهوری اسلامی ساخته شده، یکی زندگی رسول اکرم یکی هم رستاخیز. ببینید چقدر بودجه اینها بوده؟ دوتا سینمایی بوده. ما هفتاد و پنج قسمت سریال با شش تا سینمایی می خواهیم بسازیم. این ادعا را می کنم عظیم ترین اثری است که در کشورهای اسلامی ساخته شده اگر نگویم در دنیا. پیچیده ترین اثری است که تا حالا ساخته شده. یک چنین اثری هفتاد و دو و هفتاد و پنج قسمت به اضافه شش تا فیلم سینمایی از دلش در می آید بیرون، که می شود در جشنواره ها هم شرکتش داد و در سینما هم اکران کرد. یک چنین کاری را حالا فکر می کنید با چقدر پیشنهاد بودجه بدهیم؟ چقدر؟ با هزار میلیارد خوب است؟ وقتی یک فیلم سینمایی صدوپنجاه میلیارد خرج برمی دارد یک چنین کار عظیمی باید هزار میلیارد خرج بردارد دیگر. ما می گوییم نه پول یکی از این سینمایی ها را بدهیم ما این سریال را می سازیم.

9دی: چون موضوع زندگی حضرت موسی یک مقدار با هالیوود و صهیونیست ها رقابتی هم شده...

سلحشور: بین صدوپنجاه تا دویست میلیارد خرجش است. این تلورانس هم برای تورم است و با آن می سازیم.

 


 تاريخ ارسال: 1392/12/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.