پرده سینما

بنیاد کتایون ریاحی، «کمک» یک ساله شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*کتایون ریاحی : هرکس هرجایی که هست در راه خدا یک گام برای نیکوکاری بردارد*

 

کتیون ریاحی در همایش سالیانه بنیاد خیریه «کمک»همایش سالیانه بنیاد نیکوکاری کمک، شامگاه پنجشنبه پانزدهم اسفند ماه 1392 و در سالگرد تأسیس این بنیاد در سالن همایش های بین المللی رازی کیش برگزار شد.

 این نشست در حضور دکتر سورنا ستاری معاونت ریاست جمهوری، مهندس علی­اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر محمد فرهادی ریاست جمعیت هلال احمر کشور و جمعی از معاونت ها و سازمان­های مرتبط اجتماعی، بهزیستی و پزشکی برگزار شد.

کتایون ریاحی بنیانگذار بنیاد کمک در ابتدای جلسه، ضمن خیرمقدم  به حضار گفت: در مجلس وعظ شیخ، از شدت ازدحام کسی فریاد زد: "جماعت در راه خدا یک گام به پیش روید". در جمع مردان عمل حرفی برای گفتن ندارم و بیشتر طالب شنیدن هستم تا سخن گفتن، اما معتقدم ما با هر دستی که می­گیریم به خودمان کمک می کنیم پس بیایید با دستگیری از نیازمندان به خودمان کمک کنیم. اکنون تقاضا می­کنم، هرکس هرجایی که هست در راه خدا یک گام برای نیکوکاری بردارد، ما در بنیاد کمک کارهایمان را با سرعت شروع کردیم و ضمن حرکت برای برطرف کردن نیازهای مادی نیازمندان به اندازه توان­مان، معتقدیم که نیازی هست که در جامعه، بحث­های معنوی و انسانی هم مورد توجه قرار گیرد.

سپس فیلمی از فعالیت­های یکساله بنیاد کمک برای حاضران به روی پرده رفت که در بخش­هایی از آن، تصاویری از کمک­های بنیاد در شاخه کاشت حلزونی گوش به نمایش در آمد؛ یکی از اصلی­ترین فعالیت­های این بنیاد، تأمین منابع مالی و کمک به درمان شنوایی گوش پانزده کودک و نوجوان در طول یکسال گذشته بوده است.

کتایون ریاحی در همایش بنیاد خیریه »کمک»دکتر فرهادی ریاست جمعیت هلال احمر کشور و بنیانگذار کاشت حلزونی گوش در ایران، سخنران بعدی بود. دکتر فرهادی گفت: ناشنوایی را "معلولیت خاموش"نامگذاری کرده­اند و خوشبختانه کشور ما در تشخیص عوامل ناشنوایی بسیار خوب عمل کرده است و ما جزو پنج کشور اول دنیا در مورد درمان ناشنوایی هستیم. فرهادی که 23 سال پیش، نخستین جراحی کاشت حلزونی گوش را انجام داده است؛ در ادامه افزود: سالانه 800 تا 1000 نفر در ایران ناشنوا به دنیا می­آیند و بالقوه متقاضی کاشت حلزونی گوش هستند؛ ضمن آنکه قابل ذکر است که به گزارش سازمان بهداشت جهانی، هم اکنون 350 میلیون نفر ناشنوا در جهان داریم که این روند تا سال 2025 به آمار 600 میلیون نفر ناشنوا در جهان خواهد رسید. فرهادی همچنین گفت: کسی که ناشنواست، توانایی حرف زدن را هم ندارد و با توجه به روند رو به تزاید ناشنوایی در آمار جهانی، اگر برای این موضوع حرکتی نمی­شد، جامعه دچار خسران بزرگی می­شد. ما در 22 سال گذشته، 7000 عمل کاشت حلزونی گوش در ایران انجام دادیم و فقط در همین امسال قریب به 800 عمل کاشت حلزون (که بالاترین رقم در طول این سالها بوده) داشته­ایم؛ به خانم ریاحی و بنیاد کمک تبریک می­گویم که به این حوزه ورود کرده­اند زیرا هزینه­های درمان این بیماری بسیار گزاف است و اغلب بیماران از ضعیف­ترین اقشار جامعه هستند و هر قدمی که ما برای نیازمندان و اقشار پایین برداریم، ارزشمند است.

پس از دکتر فرهادی، دکتر یحیی سخنگویی معاونت امور توانبخشی بهزیستی کل کشور سخن گفت: سازمان بهزیستی کل کشور امسال 5/3 میلیار تومان به متقاضیان کاشت حلزونی گوش اختصاص داده است و ما کوشیده­ایم به این موضوع شکل و روندی علمی بدهیم. برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از سال 84 به صورت کشوری در کلیه استانها آغاز شده است و ما هم اکنون 300 واحد غربالگری شنوایی در کل کشور دایر کرده­ایم. وی افزود: براساس آمارهای موجود در سال 91 تعداد 860 هزار نوزاد و شیرخوار در سراسر کشور تحت آزمون­های غربالگری شنوایی قرار گرفته­اند که از این تعداد حدود 10000 کودک به مرحله تشخیص ارجاع داده شده­اند و مشخص شده است که بخشی قابل توجه از نوزادان مشکل ناشنوایی دارند. به نیابت از سازمان بهزیستی به خانم ریاحی و مؤسساتی چون بنیاد کمک که برای حل این بلیه وارد گود شده­اند، تبریک می­گویم؛ مایه بسی افتخار است که مؤسسات مردم نهاد، خودشان را مسئول در این وادی­ها می دانند. دکتر سخنگویی افزود: ما فقط همین امسال (تا بهمن ماه) هزینه کاشت حلزونی 1166 فرد را تأمین کرده ­ایم.

آخرین سخنران همایش، مهندس مسعود بهبهانی حامی اصلی بنیاد کمک بود. او گفت: راضی نبودم که نامی از من در این مجلس برده شود، ممنونم و به همکاران محترم تبریک می­گویم. بنیاد کمک موضوع مهمی را در دستور کار خود قرار داده است؛ زیرا اگر برای درمان این معلولیت اقدام نکنیم، جامعه ما در آینده نزدیک، بهای بسیار سنگینی را برای آن خواهد پرداخت. ما اگر در کشور 75 میلیونی خود فقط 40 هزار نفر داشته باشیم که مبلغی را به این موضوع اختصاص دهند این مشکل به طور کلی حل خواهد شد. من تعهد می­کنم که برای سال آینده، حداقل 1000 نفر را ترغیب به حمایت و درمان ناشنوایی کنم. خودم را وسیله­ای در این راه می­دانم و امید دارم در رساندن این تعهد و امانت به مقصد، درست عمل کنم.

پایان بخش این برنامه، نمایش فیلمی در رابطه با افتتاح مدرسه­­ای در روستای «خرابه» بود که در بهار امسال توسط کتایون ریاحی صورت پذیرفت.

کتایون ریاحی در همایش سالیانه بنیاد خیریه «کمک»همچنین عصر شانزدهم اسفند 92 نیز جلسه­ای دیگر با حضور دکتر محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر کشور، دکتر ضرغام رئیس پردیس بین­الملل دانشگاه تهران و جمعی از همکاران بنیاد کمک برگزار شد و از سه اختراع دکتر کامران ریاحی؛ که امتیاز این اختراعات تقدیم به بنیاد نیکوکاری کمک شده است؛ رونمایی شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. هر سه اختراع که در این جلسه درباره­اش صحبت شد در جهت استفاده در مواقع اضطرار، زلزله و مواردی مشابه بود. اختراع اول، دستگاه تولید نیرو، انرژی و برق بود. دستگاه تسویه آب و تبدیل به آب شرب؛ و همچنین دستگاه آب شیرین کن و در نهایت دستگاهی جهت تولید آب در اماکن فاقد آب؛ از جمله این اختراعات بود.

 

در پایان این نشست نیز از طرف دکتر فرهادی و همچنین دکتر ضرغام قول­هایی جهت مساعدت در راه اندازی و استفاده از اختراعات فوق داده شد. دکتر فرهادی گفت: از روند فعالیت­های شما و این اختراعات حمایت خواهم کرد و امیدوارم بتوان با ساخت و بکارگیری این اختراعات در مناطق محروم بتوانیم قدمهای خوب و مثبتی برای مردم برداریم.


 تاريخ ارسال: 1392/12/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.