پرده سینما

هاله ابهام بر فراز وضعیت سالن های قدیمی سینما

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

سینما جمهوری. عکس از ایسناوضعیت سالن های قدیمی سینما در تهران چگونه خواهد شد؟ آیا باید همچنان مخروبه و متروکه باقی بمانند؟ آیا وام لازم جهت بازسازی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت؟ آیا امکان تغییر کابری دارند؟ ظاهراً پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد. اگر امکان تغییر کاربری ندارند، چطور سینما «ری» در خیابان ولی عصر بالاتر از میدان منیریه آرام آرام و بی سروصدا در حال تبدیل شدن به فروشگاه کفش است؟ اگر وام لازم جهت بازسازی سالن ها در اختیار آنها قرار می گیرد وضعیت سینماهایی مثل «فلور» و «برلیان» و... چه خواهد شد؟ و چرا این سینماها و دهها سینمای دیگر روز به روز ویران تر می شوند؟ اگر قرار است مخروبه و متروکه باقی بمانند آیا کسی مسئولیت این ساختمان های بدقواره شهر را که زمانی در زمره باشکوه ترین و سرزنده ترین بناها بودند قبول می کند؟

یکی از سینماهایی که یک سال و نیم پیش به شکل مشکوکی در آتش سوخت سینما جمهوری بود. یادگار باقیمانده از زنده یاد علی حاتمی. سینما جمهوری چه خواهد شد؟ بازسازی نمای بیرونی این سینما، نه تنها کمکی به موضوع کلی این سینما نمی کند، بلکه مسئله را مبهم تر جلوه می دهد:

 

با گذشت 17 ماه از آتش‌سوزی سینما جمهوری،  تنها نمای بیرونی این سینما درست شده است.

به گزارش ایسنا، علی مصفا یكی از مالكان سینمامی‌گوید: شهرداری از ما خواست كه نمای بیرونی سینما بازسازی شود و خودشان این كار را انجام داده‌اند. وی همچنین گفته:هنوز دربار‌ه‌ی وضعیت بازسازی چیزی مشخص نشده است.

سینما جمهوری چند ماه قبلسینما جمهوری که 60 سال قدمت دارد، در بهمن ماه 1385 با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف بازسازی و تبدیل شدن به دو سالن نمایش مجزا، مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفته بود. اما در آتش سوزیی که آبان ماه 87 برای این سینما اتفاق افتاد طبقه اول سینما (شامل سالن نمایش‌یك و سالن انتظار) به‌طور كامل تخریب شد و بخش‌های زیادی از طبقه دوم نیز بر اثر آتش سوزی از بین رفت.

آخرین اظهار نظر در خصوص بازسازی این سینما از سوی مسچی مدیر عامل موسسه سینما شهر صورت گرفت، که به ایسنا گفته بود: اگر برنامه‌ی بازسازی سینما جمهوری قطعی شود، ما آمادگی كامل داریم تا به بازسازی آن بپردازیم. و طی جلسه‌ای كه با علی مصفا یكی از مالكان این سینما داشتم، او درباره‌ی برخی مشكلات مربوط به بیمه صحبت كرد، مشكلاتی كه به گفته‌ی او درحال حل شدن است. به هرحال تا زمانی كه این مشكلات حل نشود، ما نمی‌توانیم اقدام كنیم. از سویی هم سینما «جمهوری» و مالكین آنها كه خانواده‌ی زنده‌یاد علی حاتمی هستند، در دست دو شریك قرار دارد و علاوه براین خانواده فرد دیگری نیز در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن دخیل است، لذا باید ابتدا خود این شركا بر روی نحوه‌ی تغییرات توافق كنند كه این مهم هنوز صورت نگرفته است.

وی هم‌چنین عنوان كرد: از آنجا كه این سینما به نوعی متعلق به زنده‌یاد حاتمی محسوب می‌شود، ما خودمان نیز علاقه‌مندیم این سینما هر چه زودتر بازسازی شود، اما با توجه به مسائل مطرح شده بعید می‌دانم كه بازسازی این سینما در سال جاری انجام شود.

 

همچنین در این باره بخوانید

علی مصفا: هنوز بلاتکلیف هستیم


 تاريخ ارسال: 1389/1/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.