پرده سینما

نمایش مستند «راجر ایبرت» در جشنواره کن

پرده سینما






 

 

 

 شصت‌ و هفتمین جشنواره فیلم کن با نمایش مستندی درباره راجر ایبرت، یاد منتقد سرشناس سینمای جهان را گرامی می‌دارد.

 

به گزارش ایسنا، مستند خود زندگی ساخته استیو جیمز که براساس کتابی پرفروش با همین نام ساخته شده است امسال برای بزرگداشت راجر ایبرت از مطرح‌ترین منتقدین سینمای جهان در جشنواره فیلم کن به روی پرده خواهد رفت.

راجر ایبرت در طول فعالیت سینمایی خود 35 بار در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به عنوان منتقد سینمایی حضور یافت و حتی کتابی با عنوان دو هفته در آفتاب نیمروز را نیز در سال 1987 و همزمان با چهلمین دوره جشنواره کن درباره تجارب‌اش در این رویداد سینمایی منتشر کرد.

داستان زندگی راجر ایبرت در حالی بر روی پرده معتبرترین رویداد سینمایی جهان می‌رود که نظرات انتقادی وی در باب سینما گرچه بسیار بی‌پرده و رک بود، اما اهمیت بسیاری برای سینما دوستان و سینماگران در سراسر جهان داشت.

ایبرت، منتقد سرشناس آمریکایی که حضور فعالی در عرصه‌ نقد آثار تلویزیونی و سینمایی داشت، پس از نزاع با بیماری سرطان غده تیروئید در روز چهارم آوریل 2013 و در سن 70 سالگی بدرود حیات گفت.

ایبرت نخستین فردی بود که جایزه‌ی «پولیتزر» را برای نقد فیلم از آن خود کرد. او منتقد شناخته شده‌ای بود که با آثار ماندگار فدریکو فلینی و اورسن ولز بزرگ شد.

ایبرت فیلم همشهری کین را مهم‌ترین، اما نه بهترین فیلم تاریخ سینما می‌دانست و در طول عمر حرفه‌ای خود بیش از 15 کتاب با موضوعات مختلف از جمله نقد آثار مارتین اسکورسیزی به نگارش درآورد که بیدار در تاریکی از معروفترین آنهاست. کتاب دوم دربردارنده‌ مجموعه‌ای از نقدهای منفی او محسوب می‌شود.

شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن از 14 تا 25 می (24 اردیبهشت تا چهارم خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1393/2/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.