پرده سینما

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست رسانه ای عسگرپور. عکس از چاوش هماوندی. جام جم آنلاین در فاصله یک روز از نشست مطبوعاتی محمدمهدی عسگرپور، و اشاره های صریح و تلویحی او به رابطه مدیرعامل خانه سینما با معاونت امور سینمایی، پس لرزه های این نشست مطبوعاتی آغاز شد. از سوی روابط عمومی معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخی رسمی به اظهارات عسگرپور داد، و از سوی دیگر عبدالحسین برزیده مسائلی را در مورد استعفای دو عضو خانه سینما از شورای پروانه ساخت مطرح کرد. این مسائل روز گذشته عناوین مهم اکثر خبرگزاری ها را به خود اختصاص داده بود. روزنامه بانی فیلم این مسئله را با تفصیل بیشتری مورد توجه قرار داده است:

 

معاونت سینمایی: نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت خودشان كناره‌گیری كردند

 

انتقادهای محمدمهدی عسگرپور از معاونت سینمایی با واكنش مواجه شد. روز دوشنبه مدیرعامل خانه سینما میان انتقادهای گسترده‌ای كه به مدیریت دولتی سینما كرد به مشكلات ایجاد شده درباره حضور نماینده خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت به عنوان مثالی از نحوه برخورد معاونت سینمایی با جامعه اصناف سینمایی كشور اشاره كرد. نكته‌ای كه با واكنش معاونت امور سینمایی مواجه شد. در توضیحی كه دیروز روابط عمومی معاونت سینمایی منتشر كرد بر این نكته تاکید شده كه برزیده و شاهسواری نمایندگان خانه سینما در شورای صدر پروانه ساخت خودشان با استعفا از حضور در این شورا كناره‌گیری كرده‌اند.

عسگرپور در نشست رسانه‌ای اعضای هیأت مدیره خانه سینما در این رابطه چنین گفته بود: «اگر همان موقع می‌گفتند كه لازم نیست نماینده‌ای از خانه سینما در این جلسات حضور داشته باشد، شاید همه چیز بهتر بود و حداقل ما می‌فهمیدیم كه مدیران جدید می‌خواهند همه چیز را كنترل كنند، اما باید توجه داشته باشیم كه هر شیوه و استراتژی یك دولت نیازمند به راهكارهای قانونی دارد و برای عمل كردن آن لازم است كه مسایل قانونی هم مورد توجه قرار گیرند. در این زمینه هم لازم بود كه ابتدا اساسنامه را تصحیح كنند، البته این شیوه پسندیده و بزرگ‌منشانه‌ای نیست و قطعاً هم در تاریخ باقی خواهد ماند.»

از سوی دیگر حسن برزیده نماینده سابق خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت نیز در اظهارنظری تازه به قانونی عمل نكردن مدیركل اداره نظارت اشاره كرد. وی همچنین دلیل كناره‌گیری منوچهر شاهسواری دیگر نماینده خانه سینما در شورای پروانه ساخت را توصیه سجادپور برای رفتن از شورای پروانه ساخت به شورای پروانه نمایش دانست.

 

روابط عمومی معاونت سینمایی: در خصوص شورای پروانه ساخت طبق آیین‌نامه عمل شد

 

جواد شمقدری. عکس ازحامد ملکپور، خبرگزاری فارسروابط عمومی معاونت سینمایی ضمن ارائه توضیحاتی درباره عدم حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت اعلام كرد: بدیهی است در دوره آتی تشكیل شورای پروانه ساخت از نمایندگان خانه سینما مجدداً دعوت به عمل خواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پیرو مطرح شدن بحث عدم حضور نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت، روابط عمومی معاونت سینمایی توضیحاتی را ارائه كرد و نوشت: گرچه بارها در این مورد توضیح داده شده، مجدداً مواردی را به اطلاع می‌رساند.

پس از انتصاب مدیر كل جدید اداره ارزشیابی و نظارت و آغاز مجدد فعالیت شورای پروانه ساخت بعد از مدتی وقفه، جناب آقای برزیده یكی از نمایندگان خانه سینما در این شورا پس از حضور در یكی از جلسات اعلام استعفا نمود. حدود 5 هفته بعد ایشان در یك مصاحبه استعفای خود و دلایل آن را اعلام داشت سپس هفته بعد از آن مصاحبه جناب آقای شاهسواری نماینده دیگر خانه سینما اعلام كرد كه به دلیل دستور هیأت مدیره خانه سینما نباید دیگر در جلسات شورا حضور یابد. از آنجا كه عدم حضور این دو فرد به تعطیلی شورا منجر می‌شد، طبق آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب هیئت وزیران به تاریخ 20/3/77 ماده(2) تبصره ذیل ماده كه تصریح دارد (در غیاب نمایندگان خانه سینما دو نفر به انتخاب معاون سینمایی جایگزین می‌شود)، 2 عضو جدید دقیقاً با عنوان تهیه كننده و كارگردان جایگزین 2 نماینده خانه سینما كه تهیه كننده و كارگردان بودند، شدند تا با عنایت به كثرت درخواست‌ها وقفه‌ای در فیلم‌سازی پدید نیاید. بدیهی است در دوره آتی تشكیل شورای پروانه ساخت از نمایندگان خانه سینما مجدداً دعوت به عمل خواهد آمد.

 

حسن برزیده: توضیحات دوستان فرار از اجرای قانون است. حضور شورجه و علی اکبری در شورای پروانه ساخت خلاف قانون است

 

حسن برزیده با بیان اینکه در دوره ریاست جعفری‌جلوه، محمدرضا هنرمند اولین کسی بود که از عضویت در شورای پروانه ساخت استعفا داد گفت: تقریباً یک ماه خانه سینما نماینده‌ای در شورای پروانه ساخت نداشت تا بعد از یک ماه مطالعات گسترده، اینجانب جایگزین ایشان در شورای پروانه ساخت شدم.

برزیده در گفت‌وگو با خبرنگار «بانی‌فیلم» در توضیح بیشتر موضوع گفت: صرف استعفای نماینده خانه سینما از شورای پروانه ساخت مجوزی نیست تا اداره نظارت و ارزشیابی خود رأساً نماینده‌ای را در جلسات شورای صدور پروانه ساخت انتخاب کند. باید آنها صبر می‌کردند تا خانه سینما خودش نمایندگان خود را به شورای پروانه ساخت معرفی کند. او افزود: شما این فرض را بگیرید که من اصلاً به دلایل کاملاً شخصی از حضور در شورای پروانه ساخت استعفا جمال شورجه. عکس از الهام عبدلیداده بودم. مطابق با مصوبه هیأت وزیران آقای عسگرپور به دفعات به آقای سجادپور تذکر لازم را به صورت کتبی ارائه دادند که باید از خانه سینما نماینده‌ای در شورای پروانه ساخت حضور داشته باشد و حتی نمایندگان خانه سینما را به شورای پروانه ساخت معرفی هم کردند ولی از جانب آنها هیچ پاسخی به خانه سینما داده نشد. حال شما خودتان نتیجه‌گیری لازم را انجام دهید. چرا آقای سجادپور به تذکرات مدیرعامل خانه سینما و حتی نمایندگانی که معرفی کردند اعتنا نکردند و کار خودشان را کردند؟

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت خود به دلایل استعفای منوچهر شاهسواری هم از شورای پروانه ساخت اشاره کرد و گفت: پیش از استعفا آقای شاهسواری آقای سجادپور به آقای شاهسواری پیشنهاد داده بودند که از شورای پروانه ساخت به شورای پروانه نمایش برود. که این پیشنهاد هم خلاف قانون صورت گرفته. اگر قرار بوده جابجایی در شورا برای نمایندگان خانه سینما صورت بگیرد می‌بایست مطابق با تصمیمات خانه سینما باشد، من تصور می‌کنم شاید این دلیلی بود براینکه خانه سینما دستور استعفا را برای آقای شاهسواری صادر کند.

برزیده همچنین در مورد توضیحات شورای پروانه ساخت در اعتراض به اینکه نماینده‌ای از خانه سینما در این شورا حضور ندارد اشاره کرد و گفت: توضیحات آنها بدین گونه است که آقای شورجه از کانون کارگردانان و آقای علی اکبری نماینده تهیه‌کنندگان در حال حاضر در شورا هستند. حال صحبت اصلی من این است که این عزیزان با چه معرفی نامه‌ای از خانه سینما خود را به شورا پروانه ساخت معرفی کردند؟ آیا خانه سینما این همکاران را به شورا معرفی کرده است؟ آیا این حضور بدون معرفی نامه خلاف قانون نیست؟ برزیده افزود: این را هم بگویم که قبل از استعفای من، آقای شورجه بنا بود از شورای پروانه نمایش به شورای پروانه ساخت بیابد.

برزیده توضیح داد: به عقیده من آقای عسگرپور کاملاً حق دارد که تصور کند معاونت سینمایی قصد همکاری با خانه سینما را ندارد.

این کارگردان در ادامه گفت: اصلاً به هیچ وجه توضیحات آنها قابل توجیه نیست. این توضیحات دوستان فرار از اجرای قانون را نشان می‌دهد.

 

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/1/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.