پرده سینما

جشنواره فیلم کن برگزیدگان خود را شناخت؛ «خواب زمستانی» برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد

پرده سینما






 

 

 

تازه‌ترین ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک جایزه اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

اختتامیه جشنواره فیلم کن. جایزه در دستان بیلگه جیلانمراسم اختتامیه جشنواره کن 2014 شنبه شب برگزار شد و داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی، فیلم سه ساعت و 16 دقیقه‌ای خواب زمستانی به کارگردانی نوری بیلگه جیلان را به عنوان برنده جایزه نخل طلا انتخاب کردند. داستان این فیلم که تولید مشترک ترکیه، آلمان و فرانسه است، در دهکده‌ای دورافتاده در آناتولی روی می‌دهد و تا حد زیادی از بحث‌های طولانی اهالی ده درباره مسائلی مانند گناه و وجدان تشکیل شده است. خواب زمستانی در کن با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شد. در هر حال فیلم جدید بیلگه جیلان یکی از جسورترین و نامتعارف‌ترین برنده‌های سال‌های اخیر جایزه نخل طلای جشنواره کن است. خواب زمستانی جمعه نیز از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم به عنوان برنده جایزه فیپرشی فیلم برتر بخش‌ مسابقه اصلی معرفی شد.

به گزارش خبرآن لاین روزی روزگاری در آناتولی فیلم قبلی جیلان سال 2011 در کن به طور مشترک با پسری با دوچرخه برادران داردن جایزه بزرگ را دریافت کرد. بیلگه جیلان سال 2008 هم با سه میمون برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شد و سال 2006 در کن با اقلیم‌ها جایزه فیپرشی را گرفت. دوردست ساخته او نیز در 2002 برنده جایزه بزرگ کن شد. قصبه و ابرهای ماه مه از دیگر ساخته‌های این فیلمساز متولد استانبول است.

بیلگه جیلان جایزه خود را به «جوانان ترکیه که طی سال گذشته جان خود را از دست دادند» تقدیم کرد و از تی‌یری فرمو، مدیر عامل جشنواره کن و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره به خاطر انتخاب «فیلمی چنین طولانی» تشکر کرد.

 

برنده جایزه نخل طلا را کوئنتین تارانتینو کارگردان و اوما تورمن بازیگر فیلم داستان عامه‌پسند اعلام کردند. آن‌ها به مناسبت بیستمین سال موفقیت این فیلم در کن به این شهر ساحلی جنوب فرانسه سفر کرده‌اند. عجایب به کارگردانی آلیس رورواچر تولید مشترک ایتالیا، سوییس و آلمان جایزه بزرگ جشنواره را گرفت رورواچر یکی از دو کارگردان زن بود که امسال در بخش مسابقه کن رقابت کرد. عجایب دومین فیلم بلند داستانی رورواچر و درباره یک دختر 14 ساله در حومه اومبریا در شمال ایتالیاست است که زندگی منزوی او با از راه رسیدن یک جوان آلمانی که سابقه محکومیت دارد، به هم می‌ریزد. «Corpo celeste» اولین فیلم رورواچر سال 2011 در بخش دو هفته کارگردانان کن به نمایش درآمد.

 

اختتامیه کن شصت و هفتمجایزه هیئت داوران به دو فیلم رسید: فیلم فرانسوی مامان تازه‌ترین ساخته زاویه دولان کارگردان 25 ساله اهل کبک و خداحافظی با زبان به کارگردانی ژان-لوک گدار فیلمساز 83 ساله فرانسوی. مامان یک کمدی سیاه درباره ارتباط نوجوانی پردردسر با مادرش است. این فیلم پنجمین فیلم دولان است. او سال 2009 با اولین فیلم خود من مادرم را کشتم برنده سه جایزه هفته منتقدان کن شد و با دو فیلم ضربان قلب و Laurence Anyways هم در بخش نوعی نگاه کن حضور داشت دولان پس از دریافت جایزه به طور ویژه از کمپیون به خاطر فیلم پیانو تشکر کرد و گفت این فیلم روی او تاثیر گذاشت و باعث شد نقش زنان قوی را بنویسد. خداحافظی با زبان گدار فیلمی سه‌بعدی درباره رابطه عاشقانه یک مرد و زن، یک سگ ولگرد و چند گانگستر در یک مرسدس در شهری در ساحل دریاچه ژنو است.

بنت میلر کارگردان آمریکایی برای فیلم شکارچی روباه جایزه بهترین کارگردان را گرفت. این فیلم با بازی استیو کارل، چانینگ تیتم و مارک روفالو از روی داستانی واقعی ساخته شده و روایتی از قتل دیوید شولتز کشتی‌گیر برنده مدال طلای المپیک است. شکارچی روباه سومین فیلم میلر کارگردان پس از کاپوتی و مانیبال است. تیموتی اسپال بازیگر بریتانیایی برای بازی در فیلم آقای ترنر به کارگردانی مایک لی جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. او در این فیلم نقش جی. ام. دبلیو ترنر نقاش بریتانیایی در اوایل قرن نوزدهم را بازی می‌کند. اسپال پس از دریافت جایزه هنگام سخنرانی گریه‌اش گرفت.

جولین مور برای بازی در فیلم آمریکایی نقشه ستارگان ساخته دیوید کراننبرگ (آمریکا) برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. او در مراسم حضور نداشت. مور در حالی جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد که خیلی‌ها ماریون کوتیار را برای بازی در فیلم دو روز، یک شب تازه‌ترین ساخته لوک و ژان پی‌یر داردن، شانس اصلی دریافت این جایزه می دانستند. جایزه بهترین فیلمنامه به لویاتان نوشته آندری زویاگینتسف و اولگ اعطاء شد. چهارمین فیلم بلند داستانی زویاگینتسف کارگردان روس درباره یک شهردار فاسد است که همه مخالفانش را از سر راه برمی‌دارد.

عباس کیارستمی داور ایرانی بخش سینه فونداسیونلیلا حاتمی بازیگر ایرانی، کارول بوکوئه بازیگر و مدل فرانسوی، سوفیا کوپولا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر آمریکایی، جئون دو-یئون بازیگر اهل کره‌ جنوبی، ویلم دافو بازیگر آمریکایی، گائل گارسیا برنال بازیگر و کارگردان مکزیکی، جیا ژانکه کارگردان چینی و نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی، دیگر داوران بخش مسابقه اصلی بودند. تازه‌ترین ساخته‌های کن لوچ، لوک و ژان پی‌یر داردن، اولیویه آسایاس و آتوم اگویان جزو 18 فیلمی بودند که در بخش مسابقه اصلی جشنواره برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت کردند. جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول این دوره جشنواره کن به فیلم فرانسوی دختر محافل ساخته ماری آماکوکلی، کلر برگر و ساموئل تیس رسید که فیلم افتتاحیه بخش نوعی نگاه بود. این فیلم جمعه شب نیز در بخش نوعی نگاه جایزه گروه بازیگری را برد.

داوران بخش‌ سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را به فیلم «Leidi» به کارگردانی سیمون مسا سوتو اعطاء کردند. در این بخش فیلم‌‌های «Aissa» ساخته کلمان ترین-لالان و بله ما دوست داریم به کارگردانی هالیوار ویتسو تقدیر شدند.

امسال آخرین سال ریاست ژیل ژاکوب بر جشنواره کن است. او که از 2001 ریاست جشنواره کن را به عهده داشته، سال آینده جای خود را به پی‌یر لسکور، یکی از موسسان و رئیس سابق کانال پلوس می‌دهد. حاضران در مراسم اختتامیه، ایستاده برای مدت طولانی ژاکوب را تشویق کردند. لامبرت ویلسون بازیگر فرانسوی مجری مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره جشنواره کن بود.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 مه (24 اردیبهشت) شروع شد و یکشنبه 25 مه (4 خرداد) به پایان می‌رسد. گریس از موناکو به کارگردانی اولیویه دان با بازی نیکول کیدمن فیلم افتتاحیه جشنواره بود.


 تاريخ ارسال: 1393/3/3
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی:

مرسی پرده سینما دمت گرم واقعا خیلی باحال و بروزی ممنون از لینکت تو fb

1+0-

شنبه 3 خرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.