پرده سینما

نشست مشترک مدیر شبکه تلویزیون نورین افغانستان و دبیر جشنواره فیلم مقاومت

پرده سینما






 

 

 

نشست مشترک مسئولان تلویزیون نورین افغانستان و دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در تهران برگزار شد. در این نشست طرفین به تبادل نظر و ارزیابی راه های همکاری این شبکه تلویزیونی با جشنواره فیلم مقاومت پرداختند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، این نشست که با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت، سیدرضا حسینی ادیب مدیر شبکه نورین افغانستان، محمدجواد موسوی معاون تلویزیون نورین، رضا خزعلی مددیر بخش چشم انداز سینمای مقاومت، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره صورت گرفت خزاعی دبیر جشنواره عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت الان یک گفتمان بین المللی پیدا کرده است و بخصوص برای کشورهای همسو مانند افغانستان که تجربه چندین ساله جهاد و مقاومت در برابر بیگانگان را دارند برکات و کارکردهای خوبی می تواند داشته باشد و مهمتر اینکه فضایی را ایجاد می کند تا تجربه های مشترک دو کشور در حوزه مقاومت بازشناسی شوند و محصولات فرهنگی و هنری تاثیرگذاری را به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: برکات جشنواره مقاومت منحصر به کشور ما نیست و امروزه این فرهنگ برآمده از تعالیم دینی و آیینی و آرمانی کشورها حتی در قلب آمریکای لاتین و آفریقا و اروپا و خود آمریکا قابل مشاهده است و یک جنبش عظیم جهانی ایجاد شده است؛ در حوزه سینما و فیلمسازی نیز، با توجه به تجربه سه ساله جشنواره در دیگر کشورها این جریان به صورت پویایی در حال رشد و گسترش است.

خزاعی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه مقاومت صرفا مقاومت نظامی و جنگی و چریکی صرف نیست خاطرنشان ساخت: اکنون جریان مقاومت کارکردهای جدیدی پیدا کرده و عمده ترین آن مقاومت در مقابل تهاجمات فرهنگی و رسانه ای و ماهواره ای غربی ها است که هویت و اصالت کشورها و ملت های دیگر را هدف قرار داده و بر اساس الگوهای مصرفی سرمایه داری غربی و با سیاست همگن سازی جهانی، ماهیت و هویت های ملی و فرهنگی، تاریخی ما را نشان کرده اند.

وی تصریح کرد: جشنواره مقاومت هم با نگاهی فراگیر در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و اقتصادی به بسترسازی فرهنگی و آماده سازی ذهنی  می پردازد و معتقدیم مقاومت یعنی تجهیز به قدرت های نرم برای تقابل و مواجهه با فرهنگ های مهاجم.

به گفته وی ایران و افغانستان مشترکات فرهنگی، آیینی و اعتقادی زیادی دارند و تبادل تجربه و تعامل در این حوزه ها می تواند اثرات بسیاری را در پی داشته باشد. نماد مقاومت شما احمدشاه مسعود برای مردم ایران ناشناخته نیست و بخشی از آن از طریق محصولات فرهنگی و مستندسازی های که صورت گرفته ایجاد شده و این نگاه می تواند گسترش بیشتری پیدا کند.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه تلویزیون نورین افغانستان می تواند از طریق پخش برنامه های جشنواره و اطلاع رسانی آن به انعکاس منطقه ای این رویداد بزرگ کمک نماید اضافه کرد: با توجه به برگزاری همزمان جشنواره در افغانستان و تجربه موفق دوره های قبل می توان امیدوار بود که از طریق این رسانه فضای خوبی در داخل افغانستان فراهم شود.

خزاعی گفت: متاسفانه یکی از پیامدهای جنگ نرم دشمن در ایران، افغانستان، سوریه، عراق، لبنان و ... تخریب نمادهای مقاومت و استحاله فرهنگی است و رسالت جریانات فرهنگی مانند جشنواره ایستادگی در برابر این نوع تهاجمات است.

وی افزود: نباید اجازه بدهیم ارزش ها و نمادهای مقاومت را از مردم بگیرند. استکبار جهانی مغرضانه و برنامه ریزی شده دارد عمل می کند. در افغانستان یک جور و درکشور دیگر به شکلی دیگر. با هزاران ترفند تبلیغاتی و رسانه ای می کوشند سرشاخه های مقاومت را بزنند.

به اعتقاد این مدیر فرهنگی، همگن سازی و جهانی سازی فرهنگی یعنی گرفتن نمادهای فرهنگی و نمادهای مقاومت و این را نباید اجازه بدهیم. رسالت مشترک جشنواره مقاومت و رسانه های مستقل و متعهدی مثل تلویزیون نورین و شبکه المنار و بسیاری از رسانه های دیگر در همین راستاست.

خزاعی گفت: خوشحالیم که اکنون جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با انتخاب زبانی جهانی بستری را فراهم کرده تا بسیاری از نیروهای فرهنگی و هنرمندان دیگر کشورها به پهن تر شدن چتر این جشنواره علاقه نشان دهند و دور نیست که دستاوردها و کاردهای منطقه ای و جهانی آن را خواهیم دید.

سیدرضا حسینی ادیب مدیر شبکه نورین افغانستان به همراه چند از مسئولان این شبکه ضمن بازدید از محل دبیرخانه دائمی جشنواره در نشستی مشترک با محمد خزاعی دبیرجشنواره مقاومت به ارزیابی راه های توسعه همکاری پرداختند.

حسینی ادیب مدیر شبکه تلویزیونی نورین افغانستان ضمن استقبال از ابعاد بین المللی جشنواره مقاومت گفت: ما هم تلاش کردیم یک تلویزیون مقاومتی و جهادی در افغانستان راه اندازی نمائیم.

وی ادامه داد: رویکردهایی که ما انتخاب کردیم با نگاه به پاسداشت دستاوردهای جهادی و مقاومتی ملت افغانستان است و برغم امکانات محدود تاکنون موفق عمل کردیم ولی برای رسیدن به استانداردها و ایده ال ها هنوز خیلی کار داریم.

به گفته وی، پاسداشت خون شهیدان افغانستان، حمایت از بچه های محروم، توجه به اصالت های فرهنگی و آیینی و مقاومت و مقابله با فرهنگ مهاجم غربی هدف ماست.

مدیر شبکه تلویزیونی نورین افغانستان با بیان اینکه تلویزیون نورین علاوه بر اینکه از طریق ماهواره در مقیاس بین المللی قابل دریافت است در داخل افغانستان بخصوص دراستان های هرات، بلخ، قندوز و ... از پخش محلی موفقی برخوردار است.

وی با اشاره به اهداف بین المللی جشنواره مقاومت عناون کرد: به نوعی ما هدف های مشترک و واحدی را پیگیری می کنیم و تعامل بین ما می تواند نتایج خوبی داشته باشد.حسینی ادیب با اشاره به موضوعات بین المللی جشنواره و توجه به موضوعاتی چون«تکفیری و سلفی گری» خاطرنشان ساخت: متاسفانه در افغانستان سلفی گری به صورت جدی در حال رشد است .

وی افزود: ما احمدشاه مسعود را به عنوان نماد مقاومت افغانستان قرار دادیم. رویکرد ما جهادی است و لازم است در حوزه مقاومت بیشتر متمرکز شویم. نیاز است در این زمینه از تجارب دیگر ملل بویژه از تجربه های فرهنگی و هنری حوزه مقاومت ایران استفاده کنیم.

مدیر شبکه تلویزیونی نورین افغانستان تصریح کرد: قطعا جشنواره فیلم مقاومت می تواند سرپل ارتباطی و حلقه اتصال این تعامل باشد و برگزاری این جشنواره در افغانستان هم می تواند بستر این همکاری را گسترش دهد.


 تاريخ ارسال: 1393/3/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.