پرده سینما

سخنان صریح امین تارخ درباره رقم دستمزد بازیگران

پرده سینما




 

 




امین تارخ معتقد است: بسیاری از مطالبی که درباره دستمزد بالای بازیگران مطرح می‌شود، هیاهویی برای هیچ است.

 

 

 

امین تارخ. عکس از ایسنارئیس انجمن بازیگران سینما در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره وضعیت امنیت شغلی صنف خود در آستانه روز سینما، ضمن انتقاد از مطالب و شایعاتی که درباره دستمزد بازیگران مطرح می‌شود، بیان کرد: شاید این طور گفته شود که بازیگران در مجموعه تولیدات سینمایی یا تلویزیونی، بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند، اما واقعیت این است که هیچ کس فکر نمی‌کند تعداد ماه‌های بیکاری یک بازیگر و عمر حرفه‌ای او چقدر است.

تارخ گفت: این همه حرف و حدیث درباره دستمزدهایی که به کلان معروف شده و البته کلان هم نیستند،‌ مگر چند نفر از 550 عضو صنف بازیگران را دربرمی‌گیرد؟ آن هم در شرایطی که دستمزدها بر اساس عرضه و تقاضا پرداخت می‌شوند.

او افزود: وقتی یک بازیگر برای حضور در پروژه‌ای 80 میلیون تومان می‌گیرد، باید در نظر داشت که چند ماه بیکاری داشته یا چند ماه بیکار خواهد بود تا سراغ کار دیگری برود. پس با توجه به این موضوع که معمولا بازیگران مطرح و سوپر استار سالی یک یا دو فیلم بیشتر بازی نمی‌کنند،‌ اگر برای بازی در فیلمی 60 میلیون تومان دستمزد بگیرند رقم زیادی نخواهد بود، چون اگر این رقم را برای دو فیلم حساب کنیم، می‌شود 120 میلیون، یعنی ماهی 10 میلیون تومان. آیا این رقم برای کسی که به عنوان سوپراستار، نقش اول یک فیلم را بازی می‌کند زیاد است؟

این هنرمند یادآور شد: این را هم از یاد نبریم که بازیگران باید به فکر آینده خود باشند، چون عمر کاری آن‌ها بویژه سوپراستارها محدود است، این در حالی است که در جهان بازیگرانی هستند که سال‌های زیادی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما تردیدی نیست که به مرور زمان دستمزد آن‌ها نیز کاهش می‌یابد و بعد هم مستمری بگیر می‌شوند، پس خیلی زیاد نیست اگر سوپراستار ما در این مملکت ماهانه 10 میلیون تومان دریافت کند چون خوب می‌دانیم که وضعیت مستمری‌بگیران سینما چگونه است.

تارخ خاطرنشان کرد: ما بازیگرانی داریم که ماهی 360 هزار تومان مستمری می‌گیرند و این برای وزارت فرهنگ و ارشاد و سینمای ما متأثرکننده است؛ یا مثلا یکی از بازیگران دیگر پنج سال قبل 600 هزار تومان وام گرفته و بازیگر دیگری هم ضمانت او را کرده است، اما الان هیچ کدام پول برگرداندن این وام را ندارند و این دقیقا همان جایی است که بحث امنیت شغلی مطرح می‌شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه بیان کرد: تمام این بحث‌ها و حاشیه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در این مملکت کسانی هستند که ماهانه 35 میلیارد تومان می‌گیرند و کسی دوربین و میکروفنی جلوی آن‌ها نمی‌برد تا بپرسد این پول‌ها از کجا آمده است!

تارخ در پاسخ به اینکه انتقادهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه به دلیل صرف بخش زیادی از بودجه تولید یک فیلم برای بازیگران، معمولا تهیه‌کنندگان برای انتخاب عوامل دیگر سراغ افراد غیرحرفه‌ای با دستمزد کمتر می‌روند، گفت: اگر منشی صحنه، دستیار فیلمبردار یا عوامل دیگر به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که دستمزد کمتری بگیرند، به بازیگر مربوط نمی‌شود بلکه ناشی از عدم وجود یک نظم حرفه‌ای در سینماست که چنین اتفاقی را باعث می‌شود.

 

رئیس انجمن بازیگران اظهار کرد:‌ بنابراین معتقدم مشکل اصلی در سینما، اکران، ارائه فیلم‌ها و تعداد سالن‌های سینمایی است. مخصوصا اینکه می‌بینیم با افزایش تعداد سالن‌های سینمایی چقدر به میزان فروش فیلم‌ها افزوده شده است که البته همین رقم میان سینمادار و صاحب فیلم تقسیم می‌شود.

او اضافه کرد: پیش از انقلاب تعداد سالن‌های سینمایی بیشتری داشتیم ولی امروز پس از سوختن تعدادی از سالن‌ها یا تغییر کاربری آن‌ها در طول زمان، با 70 میلیون جمعیت تنها 250 سالن سینمایی در اختیار داریم.

تارخ در بخش پایانی سخنانش درباره امنیت شغلی گفت: امنیت شغلی زمانی بوجود می‌آید که در تمام صنوف و در تمام سطوح آموزش وجود داشته باشد؛ زمانی که از قافله سینمای دنیا عقب نمانیم و زمانی که حداقل 1350 سالن سینما یا به ازای هر 50هزار نفر یک صندلی داشته باشیم نه مانند امروز که 250 سالن داریم و تازه بخش عمده‌ای از آن‌ها هم از دور خارج هستند. امنیت شغلی زمانی بوجود می‌آید که ممیزی‌ها اینقدر دست‌و پاگیر نشود و در راس تمام این امور قدری توجه، شناخت و برخورداری از وجدان حرفه‌ای اهمیت داشته باشد.

امین تارخ که قرار است در شانزدهمین جشن خانه سینما به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه بازیگری و نیز فعالیت به عنوان مدرس بازیگری تجلیل شود‌، چنین مراسم بزرگداشتی را تزریق انرژی جدید برای ادامه راه دانست. او در این‌باره با تاکید بر اینکه «پیش از هرچیز من یک بازیگر هستم و بعد مدرس» گفت: از عنایت دوستان برای قدردانی از یک مدرس و توجه به این موضوع تشکر می‌کنم.

این بازیگر بیان کرد: تا به حال به اشتباه فکر می‌کردم اگر از کسی تجلیل کنند یعنی خدا نگهدار‌، مرسی که بودی‌، خوب بودی‌ و حالا دیگر وقت استراحت است اما الان حس می‌کنم اینگونه نیست چون انگار انرژی دوباره‌ای برای فعالیت بیشتر ‌،منسجم‌تر‌ و مسئولانه‌تر سراغ آدم می‌آید.


تارخ همچنین گفت: احساس می‌کنم مراسم بزرگداشت برای اعلام بازنشستگی نیست بلکه برای تشویق سالیان پیشین و تزریق انرژی برای آینده است. 


 تاريخ ارسال: 1393/6/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>یک دوست:

به یک سوپر استار کارگرساده نیازمندیم!

0+0-

شنبه 22 شهريور 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.