پرده سینما

مایک نیکولز درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مایک نیکولزمایک نیکولز کارگردان آلمانی آمریکایی برنده جایزه اسکار در سن 83 سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا، مایک نیکولز کارگردان برنده اسکار سال 1968 که فیلم‌هایی چون چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ و نزدیکتر را در کارنامه‌ حرفه‌ای‌اش داشت، در سن 83 سالگی درگذشت.

وی یکی از 12 چهره‌ای بود که طی بیش از شش دهه فعالیت حرفه‌ای‌ش توانست چهار جایزه مهم دنیای هنر آمریکا یعنی «امی»، «گرمی»، «اسکار» و «تونی» را کسب کند.

نیکولز در سال 1967 با فیلم فارغ‌التحصیل جایزه علوم هنرهای آکادمی اسکار را به دست آورد و چندبار دیگر با دختر کارگر، نزدیکتر و چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟، نامزد دریافت این جایزه مهم بین‌المللی شد.

آخرین اثر او جنگ چارلی ویلسون بود که تام هنکس و جولیا رابرتز در آن هنرنمایی کردند.

نیکولز فعالیت‌های هنری خود را از دهه 1950 با یک اثر کمدی شروع کرد و در عرصه‌ تئاتر، سینما و تلویزیون شخصیتی شناخته شده بود. او در سال 1962 جایزه بهترین آلبوم کمدی «گرمی» را کسب کرد.

اولین تجربه‌ کارگردانی او در تئاتر برادوی، همکاری با نیل سایمون بود که رابرت ردفورد در آن نقش‌آفرینی کرد. نیکولز اولین جایزه «تونی» را در سال 1964 برای همین نمایش دریافت کرد.

اولین پروژه‌ کارگردانی او در عرصه‌ سینما سال 1966 با ساخت چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ رقم خورد. الیزابت تیلور و ریچارد برتون ستاره‌هایی بودند که در این اثر اقتباسی ایفای نقش کردند. داستین هافمن نقش اصلی فیلم فارغ‌التحصیل را ایفا کرد و جایزه اسکار را نصیب نیکولز کرد.

به گزارش بی.بی.سی،‌ نیکولز درباره فعالیت خود در حوزه‌ها و ژانرهای مختلف می‌گفت: هرگز نفهمیدم چرا بعضی می‌گویند تو کمدی کار می‌کنی یا درام؟ فکر نمی‌کنم این دو خیلی با هم فرق داشته باشند. هر دو باید واقعی باشند و هیچ نمایش بزرگی در جهان وجود ندارد که بخشی کمدی درونش نداشته باشد. مقصد اصلی، انعکاس و نمایش زندگی است و این به معنای داشتن هر دو این ژانرهاست.

بن استیلر، اوکتاویا اسپنسر و ران هوارد از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ سینمایی هستند که به این فیلمساز مشهور ادای احترام کرده‌اند.


 تاريخ ارسال: 1393/8/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.