پرده سینما

حمله سایبری به سونی و نکاتی که در ایمیل‌ها افشا شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 پوستر فیلم مصاحبهپیامدهای حملات هکرها به شرکت فیلم‌سازی سونی پیکچرز که یک ماه پیش اتفاق افتاد در نهایت باعث شد که این شرکت در نحوه توزیع و اکران فیلم مصاحبه که یک فیلم کمدی و داستان آن طرح ترور رهبر کره شمالی است، تجدید نظر کند.

به گزارش ایسنا، هکرها در جریان موج اولیه حملات سایبری خود تعدادی از ایمیل‌های حاوی جزییات گاه خجالت آوری از مکاتبات و اطلاعات ستاره های بزرگ سینمای آمریکا را به سرقت بردند و افشا کردند، اما این حملات سایبری ادامه یافت و در هفته‌های اخیر هکرها سینماهایی را که قرار بود این فیلم را اکران کنند تهدید کردند.

این ماجرا به یکی از دشوارترین و مختل‌کننده ترین فصل‌های تاریخ معاصر هالیوود بدل شده است که شبکه بی‌بی‌سی در این گزارش به مرور این رویداد جنجالی پرداخته است.

 

ماجرا چگونه آغاز شد؟

 

روز ۲۲ نوامبر مشخص شد که کامپیوترهای شرکت سونی پیکچرز مورد حمله قرار گرفته است. روی صفحه کامپیوتر کارکنان این شرکت علامت اسکلت سیاه (نشان دزدان دریایی) پدیدار شد و هکرها در پیام خود تهدید کردند که «اطلاعات محرمانه‌ای» را که توانسته‌اند از این شبکه جمع‌آوری کنند افشا خواهند کرد.

این حمله هکرها باعث شد که در سیستم کامپیوتری شرکت سونی پیکچرز اختلالات جدی به وجود بیاید و کارمندان مجبور شدند با کاغذ و قلم کار کنند. یک کارمند این شرکت به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت: ما حتی دستگاه فکس خود را هم خاموش کردیم.

شرکت سونی پیکچرز ابتدا اعلام کرد که مشکل مسایل فنی و کامپیوتری است، اما در نهایت مجبور شد به کارمندان خود بگوید که دلیل این وضعیت هک شدن سیستم کامپیوتری شرکت است و آن را اقدام‌های خرابکارنه تبهکاران توصیف کرد.

 

مسئول کیست؟

 

 

یک گروه ناشناس که ابتدا خود را GOP و بعدا خود را حافظان صلح معرفی کرد، مدعی است که این حملات را انجام داده است. اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، تحقیقات در این زمینه را شروع کرد و بعد مشخص شد که این گروه در افشای اطلاعات دست داشته است.

 از آن زمان به بعد گمان زده می شود که احتمالا کره شمالی در این حملات سایبری دست داشته و این حملات با هدف انتقام گرفتن از اکران فیلم مصاحبه توسط شرکت سونی پیکچرز انجام شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در ماه ژوئن تولید این فیلم را یک اقدام تروریستی توصیف کرده بود و در همان زمان هشدار داده بود که در صورت اکران این فیلم، اقدامات تلافی جویانه بی رحمانه ای صورت خواهد گرفت.

اما در نهایت دولت کره شمالی به طور رسمی دخالت در این حملات سایبری را تکذیب کرد، اما هکرها را ستوده و حملات آنها را «اقدامات شرافتمندانه» توصیف کرد. در مورد قابلیت و توانایی حکومت کره شمالی برای حملات سایبری اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی تاکنون از عنوان «حافظان صلح» استفاده نکرده بود.

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده است که هکرها از یک هتل در کشور تایلند حملات را انجام داده‌اند. یکی از مدیران شرکت سونی نیز به خبرگزاری‌ها گفته است که عناصری در داخل شرکت که می‌دانستند این اطلاعات خصوصی در کجا نگهدای می‌شوند، به هکرها کمک کرده‌اند. این مقام همچنین افزود که به نظر پلیس فدرال آمریکا، دولت کره شمالی با این حمله ارتباط داشته است!

اما کره شمالی با تکذیب دوباره این اتهام، رسماً پیشنهاد کرده است که با آمریکا درباره این حمله سایبری همکاری کند و دست به تحقیقات مشترک بزند.

 

چرا اکران فیلم مصاحبه لغو شد؟

 

پیامدهای این حمله سایبری تشدید شد و هکرهای گروه موسوم به حافظان صلح تهدید کردند که به سینماهایی که این فیلم را اکران کنند حمله خواهند کرد. آنها با اشاره به حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ در پیام خود گفتند این حملات پاسخی خواهد بود به «طمع‌ورزی‌های شرکت سونی.»

اکران اول فیلم در شهر نیویورک لغو شد و سینماهای زنجیره‌ای نیز نمایش آن را لغو کردند و در نهایت شرکت سونی پیکچرز اعلام کرد که تصمیم گرفته است اکران سراسری فیلم را که برای روز ۲۵ دسامبر تعیین شده بود اجرا نکند.

 

 

چه اطلاعات محرمانه‌ای به دست هکرها افتاد؟

 

فیلم  آنی با بازی کامرون دیاز از جمله فیلم‌های سونی بود که در حمله هکرها به سرقت رفته است. قبل از اینکه جنجال‌ها بر سر فیلم مصاحبه بالا بگیرد، مقداری از اطلاعات که شرکت سونی آن را محرمانه می‌داند و در عین حال جزو دارایی های مهم این شرکت محسوب می شوند، به سرقت رفت. یک نسخه اولیه از فیلمنامه فیلم بعدی جیمز باند هم به سرقت رفت، اما باعث نشد تولید این فیلم متوقف شود.

پنج فیلم محصول شرکت سونی، از جمله فیلم اکران نشده آنی روی وب‌سایت‌های غیرقانونی اشتراک اطلاعات منتشر و حدود یک میلیون‌بار توسط کاربران دانلود شد. فیلم جدید برد پیت با عنوان خشم نیز که اخیرا اکران شده است روی همین وب سایت ها منتشر شد.

ظاهرا مجموعه زیادی از اطلاعات خصوصی شرکت سونی از جمله حقوق مدیران و شماره خدمات اجتماعی کارمندان شرکت افشا شده است. تعداد زیادی از ایمیل‌های محرمانه کارمندان شرکت سونی هم افشا شده و به نظر می‌رسد که حساس‌ترین و شرم آور ترین بخش از این افشاگری هستند.

 

نکاتی که در این ایمیل‌ها افشا شدند

 

* دستمزد برخی از ستاره‌های زن سینمای هالیوود مثل ایمی آدامز و یا جنیفر لاورنس از همبازی های مرد آنها کمتر است.

 

* ایمی پاسکال مدیرعامل شرکت سونی پیکچرز، فیلم‌های با مضامین مربوط به زندگی سیاه‌پوستان را که ظاهرا جزو فیلم‌های مورد علاقه باراک اوباما هستند، مسخره می‌کرده است.

 

* اسکات رودین یکی از تهیه کننده‌های هالیوود در ایمیل‌های خصوصی خود آنجلینا جولی را یک بازیگر بی استعداد توصیف کرده است.

 

* جورج کلونی ظاهرا از نقدهای منفی در مورد فیلم آخر خود با عنوان مردان تاریخی به شدت آزرده شده بود و در ایمیلی به ایمی پاسکال نوشته است: «من همه شما را ناامید کردم. چنین قصدی نداشتم و معذرت می خواهم.»

 

شرکت سونی پیکچرز در تماس با برخی از رسانه ها از آنها خواسته است تا در مورد انتشار مطالب افشا شده جنبه احتیاط را رعایت کنند.

آرون سورکین به شدت از واکنش رسانه ها و هالیوود به پیامدهای این حمله سایبری انتقاد کرده است.

 

واکنش هالیوود چه بود؟

 

تاکنون ستاره‌های بزرگ که نام آنها در مرکز این افشاگری هاست به شکل محترمانه ای سکوت کرده اند اما آرون سورکین، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی، در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز خشم خود را از حمله هکرها ابراز کرده و رسانه‌ها را متهم کرد که با گشتن به دنبال بحث برانگیزترین مطالب افشا شده و انتشار آنها عملا آب به آسیاب هکرها می ریزند. او در عین حال به هالیوود به خاطر انفعالش در حمایت از کارکنان شرکت سونی که اطلاعات شخصی آنها افشا شده است، حمله کرد.

جیمز فرانکو و ست روگن بازیگران اصلی فیلم مصاحبه نیز به طور علنی این حمله هکرها را محکوم کرده و در یک برنامه گفتگوی طنز در شبکه های تلویزیونی آمریکا گفتند که بازپخش این اطلاعات خصوصی در حقیقت همان چیزی است که این تبهکاران می خواستند.


 تاريخ ارسال: 1393/10/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.