پرده سینما

«خداحافظی با زبان»؛ انتخاب انجمن منتقدان فیلم آمریکا

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گدارانجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا، «خداحافظی با زبان» اثر جدید «ژان-لوک گدار» را به‌عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۴ برگزید. به گزارش ایسنا، برندگان چهل‌ونهمین دوره جوایز انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا شب گذشته در حالی معرفی شدند که ژان-لوک گدار با فیلم «خداحافظی با زبان» توانست عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص دهد. گدار برای کسب این جایزه با آثاری از «آلخاندرو ایناریتو»، «مایک لی» و «ریچارد لینک‌لیتر» رقابت کرد.

لینک‌لیتر اما با فیلم «پسرانگی» موفق شد، جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند. جایزه بخش بهترین فیلمنامه به «هتل بزرگ بوداپست» اثری از «وس اندرسون» تعلق گرفت. «آقای ترنر» ساخته «مایک لی» در بخش بهترین تصویربرداری برنده شد. به گزارش اسکرین دیلی، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به «تیموتی اسپال» از فیلم «آقای ترنر» اعطا شد و «ماریون کوتیار» برای هنرنمایی در «دو روز، یک شب» به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن از دید هیأت داوران انجمن ملی منتقدان فیلم برگزیده شد.

ژان-لوک گدار در سال ۱۹۶۵ خرس طلای جشنواره برلین را برای فیلم «آلفاویل» کسب کرد. وی همچنین دو نشان افتخار سزار را در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۸ و یک شیر طلای جشنواره ونیز را در سال ۱۹۸۲ برای مجموعه فعالیت‌های سینمایی‌اش و یک شیر طلای دیگر را در سال ۱۹۸۳ برای فیلم «نام کوچک: کارمن» در جشنواره ونیز کسب کرد. علاوه بر آن، در سال ۲۰۱۰ یک اسکار افتخاری نیز برای قدردانی از تمام فعالیت‌های سینمایی گدار به وی اعطا شد.

گدار درباره سبک فیلم‌سازی‌اش توضیح می‌دهد: نحوه فیلم‌سازی من همانند شیوه‌ای است که دو یا سه نوازنده جاز آهنگ می‌سازند. درواقع لزوماً هیچ سناریوی نوشته‌ای وجود ندارد، بلکه ما موضوعی را انتخاب می‌کنیم سپس بازیگران آن را ایفا می‌کنند و در‌‌نهایت فیلم سازمان یافته و تدوین می‌شود. هیچ دیالوگ از پیش تعیین‌ شده‌ای در کار نیست و تنها چند کُلاژ و یادداشت وجود دارد که پیوند آن‌ها به ساخت یک فیلم می‌انجامد. سینمای «گدار» در عرصه سینمای جهان منبعی برای سایر کارگردانان دیگر محسوب می‌شود، اما گدار نیز در فیلم‌هایش تلاش کرده از سکانس‌های فیلم‌های پیش از خود و علاوه ‌بر آن، آثار نقاشانی چون «رنوار» و دیگر نقاشان معروف در طراحی صحنه‌های فیلم‌هایش بهره ببرد.


 تاريخ ارسال: 1393/10/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.