پرده سینما

درگذشت فرانچسکو رزی، فیلمساز ایتالیایی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرانچسکو رزیفرانچسکو رزی کارگردان ایتالیایی و برنده نخل طلا در ۹۲ سالگی درگذشت. به گزارش مهر و به نقل از ددلاین، کارگردان نامدار ایتالیایی که برای آثارش شهرتی جهانی داشت، دیروز در رم چشم از جهان بست. رزی برای آثار سینمایی‌اش که برمبنای زندگی مردم معمولی شکل می‌گرفت، کاملاً شناخته‌شده بود. در دهه ۱۹۷۰ وقتی ایتالیا درگیر خشونت‌های جناح‌های چپ و راست بود، رزی با فیلم‌های مبتنی بر تحقیقات‌اش صدایی زنده از مردم‌اش بود.

او در آثارش از فیلمسازان نئورآلیست مانند ویتوریو دسیکا و روبرتو روسلینی الهام می‌گرفت و فیلم «پرونده ماتئی» او برای مثال ترکیبی از مستند و داستان بود که برمبنای مرگ اسرارآمیز انریکو ماتئی یک تاجر نفت ایتالیایی که نفت را به کمپانی‌های آمریکایی می‌فروخت، شکل گرفت. فیلم دیگر رزی با عنوان «سالواتوره جولیانو» در سال ۱۹۶۲ داستان سارقی سیسیلیایی بود که توسط پلیس یا مردم در سال ۱۹۵۰ کشته شد.

رزی شیر طلای ونیز را در سال ۱۹۶۳ برای درامی از مسائل سیاسی در ناپل با عنوان «دست‌های روی شهر» برد -که در آن راد استایگر بازی می‌کرد- گرفت. او سال ۲۰۱۲ دومین شیر طلای جشنواره فیلم ونیز را برای یک عمر دستاورد سینمایی‌اش دریافت کرد. فیلم دیگر رزی با عنوان «مسیح در ابولی توقف کرد» درباره تبعید یک فعال ضدفاشیست به‌نام دکتر کارلو لوی بود که جایزه بفتا ۱۹۷۹ را برای بهترین فیلم خارجی‌زبان دریافت کرد. «مسیح در ابولی توقف کرد» داستان این زندانی سیاسی چپ را روایت می‌کند که در ایتالیای فاشیست به روستایی دورافتاده تبعید می‌شود و در حالی جریان زندگی روزمره مردم در این منطقه محروم را نظاره می‌کند که از ارتباط برقرار کردن با بقیه زندانیان سیاسی تبعیدی در این ده‌کوره منع شده است.

او یک اسکار نیز برای فیلم خارجی‌زبان در سال ۱۹۸۱ برای فیلم «سه برادر» دریافت کرده بود. این فیلم برمبنای اثری از آندری پلاتانوف ساخته شده بود و داستانی درباره رشد سه پسر بود که پس از مرگ مادرشان و توسط پدرشان به روستا بازمی‌گردند. رزی «اپرای کارمن» را در سال ۱۹۸۴ با حضور پلاسیدو دومینگو ساخت و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان را برای آن دریافت کرد. آخرین فیلم رزی «متارکه جنگ» بود که در سال ۱۹۹۷ با بازی جان تورتورو در نقش پریمو لوی ساخته شد. این فیلم برمبنای خاطرات بازماندگان آشویتس و درباره بازگشت یک ایتالیایی در سال ۱۹۴ به ارتش سرخ ساخته شد.

فرانچسکو رزی کارگردانی جریان‌ساز و در عین حال یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای سیاسی بود. او ۱۵ نوامبر ۱۹۲۲ در ناپل، ایتالیا به‌دنیا آمد. در دانشگاه به تحصیل حقوق پرداخت اما آن را نیمه‌کاره‌‌ رها کرد و به کار تصویرگری کتاب کودک مشغول شد. پس از مدتی همکاری خود را با رادیو ناپل آغاز و در مقام نمایشنامه‌نویس و کارگردان و‌ گاه بازیگر و تهیه‌کننده فعالیت کرد. او در «زمین می‌لرزد» در سال ۱۹۴۸ دستیار لوکینو ویسکونتی بود و اولین فیلم‌اش به‌نام «چالش» را در ۱۹۵۸ کارگردانی کرد که به‌نوعی به مافیا می‌پرداخت.

فرانچسکو رزی بامداد روز شنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۱۵ در خواب درگذشت. او در دهه ۱۳۵۰ به تهران سفر کرده بود و در ایران با فیلم‌هایی مثل «سالواتوره جولیانو» و «مسیح در ابولی توقف کرد» که بار‌ها از تلویزیون ایران به نمایش درآمده‌اند، شناخته می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1393/10/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.