پرده سینما

فستیوال روتردام و مشکلات خاص‌اش!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

جشنوارهفستیوال روتردام که روز چهارشنبه چهل و چهارمین مراسم خود را شروع کرد، به‌دلیل زیادی هنری بودن، به مشکل برخورده است. به گزارش مهر و به نقل از هالیوودریپور‌تر، فستیوال هلندی بین‌المللی فیلم روتردام یا آی‌اف‌اف‌آر آوازه خود را به‌عنوان مراسمی بنا کرد که فیلم‌های بزرگ آینده سینمای هنری را پیدا می‌کند، اما فیلم‌های آوانگارد مختص این فستیوال دیگر از مد افتاده‌اند. تنها تعداد کمی از فیلم‌های برنده جایزه «ببر» این فستیوال می‌توانند توزیع‌کننده‌های خوبی برای خود پیدا کنند و در حال حاضر فستیوال‌های ساندنس و برلین سابقه بهتری برای پیدا کردن فیلم‌های مستقل خوب دارند.

اب زاگت سردبیر فیلم روزنامه هلندی آلجمین داگلبلاد می‌گوید: این فستیوال اهمیت خود را از دست داده است و بسیاری از حرفه‌ای‌ها می‌گویند دیگر دلیلی برای آمدن به روتردام وجود ندارد؛ بسیار آرام شده است و بیش از حد به خود تبریک می‌گوید... چیزی که روتردام نیاز دارد یک تیم سازمان‌دهنده کاملاً جدید و مدیر جدیدی است که جرأت به‌وجود آوردن تغییرهای لازم را داشته باشد. زاگت در میان بسیاری از منتقدان روتردام جای دارد که بخش اصلی سرزنش‌ها را بر شانه‌های روتگر وولفسون مدیر آی‌اف‌اف‌آر می‌گذارد. دلایل این امر هم آشنا به‌نظر می‌رسد: بسیاری از فیلم‌ها بیش از حد گنگ هستند، تعداد ستاره‌ها برای جذب رسانه‌ها و میزان قراردادهای تجاری برای جذب صنعت فیلم کم است.

اما این‌ها اتهام‌ها را وولفسون رد می‌کند. او به هالیوودریپور‌تر گفت: من قبول ندارم که روتردام فستیوال کم‌اهمیت‌تری شده است و فکر می‌کنم ما هنوز هم عملکرد بسیار قوی‌ای داریم. به‌هیچ‌وجه از صنعت فیلم دور نشده‌ایم و فکر می‌کنم نسبت به چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستیم پاسخگو و نوآورانه برخورد می‌کنیم. وولفسون به دو برنامه جدید که امسال در روتردام اجرا خواهند شد و هدفشان برخورد با مشکل پیدا کردن توزیع‌کننده برای فیلم‌های هنری است اشاره کرد. اولین برنامه که آی‌اف‌اف‌آر لایو نام دارد، شماری از فیلم‌های فستیوال را به‌صورت زنده در چندین سینمای سراسر اروپا پخش می‌کند. حضار خارج از روتردام می‌توانند فیلم‌ها را تماشا کنند و بعد هم در مراسم سوال و پاسخ کارگردانان از توییتر شرکت کنند.

برنامه دوم که تایگر ریلیس نام دارد، در همکاری با گروه رسانه‌ای هلندی اینفوسترادا به‌وجود آمده و به فیلم‌های فستیوال اجازه اکران شدن در فرمت وی‌و‌ی‌دی را هم می‌دهد. وولفسون می‌گوید: فیلم‌های هنری،‌‌ همان نوع فیلم‌هایی که ما در فستیوالمان مورد بررسی قرار می‌دهیم، در سینما‌ها دوران سختی را پشت سر می‌گذارند. ما نقش خود در کمک کردن به این فیلم‌ها برای پیدا کردن تماشاچیانی خارج از فستیوال را واضح می‌بینیم.

این‌که روتردام می‌تواند با فرم کنونی‌اش موفق شود و زنده بماند هنوز سؤالی است که باقی مانده؛ گذشته این فستیوال و آوازه‌اش برای پیدا کردن استعدادهای جدید هنوز هم تأثیرگذار است. کمپانی‌های بر‌تر تهیه و فروش فیلم‌های مستقل از جمله فورتیسیمو فیلمز، تراست‌نوردیسک و مچ‌فکتوری هنوز هم روتردام را به‌عنوان یکی از مراسم‌ مهم سینمایی سال در تقویم خود می‌بینند. اما درحالی‌که صنعت فیلم رو به تغییر است، بسیاری احساس می‌کنند تنها امید آی‌اف‌اف‌آر یک تغییرشکل اساسی است. چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم روتردام از ۲۱ ژانویه تا اول فوریه (اول تا ۱۲ بهمن) برپاست. این فیلم امسال کار خود را با نمایش فیلم «کتاب جنگ» ساخته روتگر وولفسون آغاز کرد.


 تاريخ ارسال: 1393/11/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.