پرده سینما

کتاب «گفت‌وگو با تروفو» به کتابفروشی‌ها رسید

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش ایسنا، بعد از انتشار کتاب‌های گفت‌وگو با چارلی چاپلین، آندره تارکوفسکی، وودی آلن، آرتور پن، تئو آنجلوپولوس و اینگمار برگمان، کتاب «گفت‌وگو با تروفو» با ترجمه‌ آرمان صالحی منتشر شده است. فرانسوا تروفو (۱۹۸۴-۱۹۳۲) فیلم‌ساز، فیلم‌نامه‌نویس و نظریه‌پرداز و منتقد برجسته‌ فرانسوی است که از پیش‌روان جریان موسوم به «موج نو» فرانسه به‌شمار می‌آید. از شاخص‌ترین فیلم‌هایش می‌توان به «چهارصد ضربه»، «به پیانیست شلیک کن»، «ژول و ژیم» و «سرگذشت آدل. ه» اشاره کرد.

تروفو را در ایران با نخستین فیلم‌اش «چهارصد ضربه» می‌شناسند؛ فیلمی که برای تروفو جایزه‌ بهترین کارگردانی از جشنواره‌ فیلم کن ۱۹۵۹ را به ارمغان آورد. این فیلم یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های سینمای موج نو فرانسه به‌شمار می‌رود؛ فیلمی که بسیاری از ویژگی‌های این انقلاب سینمایی را در خود دارد. این فیلم در قالب یک داستان ساده، زندگی پسری به‌نام آنتوان دوآنل را که در آستانه‌ بلوغ قرار دارد به‌شکلی روان و طبیعی روایت می‌کند. شخصیت آنتوان ژان پیر لئو از زندگی خود تروفو گرته‌برداری شده ‌است.

گفت‌وگو با کارگردانان، سری کتاب‌هایی است که دانشگاه می‌سی‌سی‌پی آن‌ها را گرد آورده و ترجمه‌های فارسی آن‌ها توسط آرمان صالحی، مازیار عطاریه و حسین کربلایی‌طاهر و از سوی نشر شورآفرین منتشر شده است. این کتاب‌ها، مجموعه گفت‌وگوهایی است با کارگردانان تاثیرگذار سینمای جهان از آغاز تا امروز؛ از چارلی چاپلین گرفته تا اینگمار برگمان، آندری تارکوفسکی، فرانسوا تروفو، لوییس بونوئل، میکل‌آنجلو آنتونیونی، فدریکو فلینی، تئو آنجلوپولوس، دیوید لینچ، آرتور پن، برادران داردن و... و وودی آلن.


 تاريخ ارسال: 1393/12/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.