پرده سینما

تأکید نولان بر حفاظت از فیلم‌های ۳۵ میلیمتری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

کریستوفر نولان کارگردان مشهور، خواستار تلاش هالیوود برای حفظ فیلم به‌معنای سنتی آن یعنی نگاتیو و ۳۵ میلیمتری شد. به گزارش مهر و به نقل از هالیوودریپور‌تر، یک ماه پس از آن‌که کداک اعلام کرد قراردادی با استودیوهای هالیوودی برای نگهداری از فیلم حداقل در آینده قابل پیش‌بینی می‌بندد، نولان در یک سخنرانی گفت: حمایت از فیلم اکنون بسیار مهم است.

در ماه فوریه استودیوهای هالیوود قراردادی با کداک امضا کردند تا فیلم را زنده نگه دارند اما در مراسمی که از سوی مؤسسه تحقیقاتی گتی برگزار شد، کریستوفر نولان هشدار داد که هنوز نیاز بیشتری به حمایت از این رسانه وجود دارد و هالیوود نباید فیلم را در برابر تکنولوژی‌های دیجیتال قرار دهد بلکه باید جایگاهی پیدا کند که این دو بتوانند در کنار هم به حیات ادامه دهند.

نولان در کنار تاکیتا دین هنرمند جلوه‌های بصری در کارگاهی که به ریاست کری بوگر مدیر موزه اسکار، ترتیب داده شده بود شرکت کرد. او گفت: ما نیاز به فیلم و ظهور آن داریم. فیلم رسانه‌ای متفاوت در مقایسه با صنعت دیجیتال است و باید انتخابی انجام شود که به خلاقیت بها بدهد. اگر ما بخواهیم بین این دو دست به انتخاب بزنیم، خیلی اهمیت دارد تا اکنون از فیلم دفاع کنیم. او تأکید کرد که خیلی اهمیت دارد ما این رسانه را برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.

دین نیز گفت: فیلم در دنیای هنر اکنون با خطر روبه‌رو شده است. مؤسسه‌های هنری باید بر هنر تأکید کنند و ما باید سعی کنیم مؤسسات را قانع کنیم. ما دو رسانه و مدیوم جداگانه داریم یکی فیلم و دیگری صنعت دیجیتال. اگر بخواهیم از این میان دست به انتخاب بزنیم، درحالی‌که از نظر آفرینش و زیبایی‌شناسی تفاوت‌های بسیار با هم دارند، آن وقت دیگر کیفیت تخیل از دست می‌رود.

نولان همچنین حمایت از فیلم به‌عنوان یک رسانه قدیمی برای آرشیو را مورد تأکید قرار داد و گفت: ما استاندارد یکسانی برای حفاظت و آرشیو کردن برای استودیو‌ها نداریم؛ چه در آکادمی اسکار، چه در مؤسسات آرشیو و نگهداری. او هشدار داد: هیچ رسانه آرشیوی دیجیتال ثابتی برای آینده نزدیک وجود ندارد و اگر هم باشد باید دهه‌ها کار کند تا قابلیت‌هایش را نشان دهد. او یادآوری کرد که ارزش کتابخانه‌ای فیلم بسیار اهمیت دارد و حفاظت از فیلم‌ها از نظر شیمیایی نیز ضروری است. او با اشاره به این‌که هالیوود اکنون شروع به استفاده از کیفیت K ۴ کرده است، گفت کیفیت با رزولوشن ۸ ضروری است.

هرچند سینماهای آمریکای شمالی تاکنون اکنون بیشتر به تکنولوژی دیجیتال روی آورده‌اند، اما نولان گفت فیلم ۳۵ میلیمتری می‌تواند امکان فروش به یک سینما را داشته باشد. او گفت «میان‌ستاره‌ای» به‌صورت فیلم راهی سینما‌ها شد و ما این را در تبلیغاتمان هم مورد توجه قرار دادیم. در این نشست نولان همچنین به این بحث توجه کرد که فیلم گران‌تر از صنعت دیجیتال یا فیلمبرداری دیجیتال است و یادآور شد: فارغ از این‌که سطح بودجه تولید شما چقدر است، اما صرف بودجه منوط به مردم و عصر و دوران آن‌هاست.


 تاريخ ارسال: 1393/12/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.