پرده سینما

سینماگران مطرح چند نسل پشت دوربین

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرویز شهبازی، ابراهیم حاتمی‌كیا، احمدرضا درویش، داریوش مهرجویی، مسعود كیمیایی از جمله سینماگرانی هستند كه امسال فیلم‌های تازه‌ خود را جلوی دوربین برده‌اند یا قصد ساخت آنها را دارند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی كه صدور تعداد زیاد پروانه ساخت برای فیلم‌های ایرانی در سال جاری و ساخته شدن خیل زیادی از فیلم‌های گیشه‌پسند (عمدتا با رویكرد طنز و كمدی) مورد نقد منتقدان و كارشناسان سینمایی قرار گرفته، حضور سینماگران مطرح سینمای ایران در پشت دوربین فیلمبرداری در حالی كه یك ماه و ده، دوازده روز از سال جدید گذشته، حائز اهمیت است.

 

* فیلم جدید پرویز شهبازی

 

از این بین می‌توان به پرویز شهبازی سازنده دو فیلم نفس عمیق و عیار14 اشاره كرد. او قصد دارد فیلم تازه خود را با نام موقت هر چه خدا بخواهد كه پروانه ساخت آن را دریافت كرده، كلید بزند. این فیلم در مورد مرد جوانی است كه با خبر می شود پدرش به طرز مرموزی فوت شده است. او حتی نمی‌تواند جسد پدرش را پیدا كند. شهبازی در فیلم جدید خود از بازیگران حرفه‌ای سینما و چهره‌های جدید استفاده خواهد كرد. بازیگرانی كه با آنچه در هفته‌های گذشته در رسانه‌ها در موردشان خبرسازی شد، متفاوت هستند.

 

* حاتمی‌كیا؛ بعد از دعوت

 

ابراهیم حاتمی‌كیا پس از دعوت پروانه ساخت فیلم قبل از دعوت را دریافت كرد كه قرار است آن را تا پایان بهار بسازد اما برخلاف نوشته‌های رسانه‌ها این فیلم بانوی شرقی یا بانوی شهر ما نام ندارد و اطلاعات موثق تولید، داستان و عوامل آن توسط دست‌اندركاران فیلم به زودی منتشر خواهد شد.

 

* درویش با پروژه سنگین مذهبی تاریخی

 

احمدرضا درویش در سكوت و البته انحصار خبری در حال تولید یكی از سنگین‌ترین پروژه‌های سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب و روایتی سینمایی از حوادث عاشورا است. فیلمبرداری پروژه سینمایی روز رستاخیز كه از بهمن سال گذشته در بم شروع شده بود طی ماه گذشته در كویر شهداد در كرمان ادامه یافت و اصفهان و شاهرود لوكیشن‌های بعدی آن معرفی شده‌اند. بیش از 60 درصد از فیلمبرداری این فیلم در اطراف شهرستان بم و مابقی آن در شهداد، اصفهان، تهران، شاهرود و كشور سوریه تولید می‌شود.

 

* مهرجویی فعلا با دو فیلم!

 

داریوش مهرجویی نیز فیلم ویدئویی آسمان محبوب را برای سیمافیلم ساخته است.

این فیلم داستان زندگی دكترجوان و مطرحی به نام شایان است كه در اوج موفقیت كاری و اجتماعی‌اش متوجه می‌شود كه بیماری لاعلاجی دارد. به همین دلیل از كار و زندگی روزمره كناره می‌گیرد و در گریزی كه از شهر و كارش دارد،‌ سر از روستایی در می‌آورد كه وقایع غیر مترقبه‌ای را برای او رقم می‌زند.

علی مصفا، لیلا حاتمی ، قربان نجفی،‌ مانی حقیقی و فریده سپاه‌منصور از بازیگران این فیلم هستند.

او درصدد است فیلم مرد اسباب بازی فروش را هم برای سیمافیلم بسازد كه فیلمنامه آن را وحیده محمدی‌فر نوشته و داستان آن در باره یك دختر و پسر كوچك است كه به خانه مادربزرگشان می‌رود و در خانه او اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد.

 

* كیمیایی با جرم

 

هفته گذشته خبر صدور پروانه ساخت فیلم جرم به نام مسعود كیمیایی منتشر شد در حالی كه هنوز معاونت سینمایی آن را اعلام نكرده است.

كیمیایی سه شنبه گذشته با انتظامی در منزل وی دیدار كرده تا نقش اول فیلم تازه خود با عنوان جرم را به این بازیگر بسپارد و البته هنوز قراردادی در این زمینه منعقد نشده است. بنا بر این گزارش، به انتظامی بازی در نقش رفعت (یك زندانی سیاسی محكوم به حبس ابد) پیشنهاد شده است كه این متفاوت‌ترین نقش آقای بازیگر به شمار می‌رود ضمن آن كه مسعود كیمیایی، در فیلمنوشت جرم، رفعت را با توجه به ویژگی‌های عزت‌الله انتظامی و برای او نوشته است.

چهارشنبه گذشته در تماس خبرنگار فارس با مدیر روابط عمومی پروژه جرم، وی از حضور تنی چند از عوامل فنی محاكمه در خیابان پروژه قبلی مسعود كیمیایی (مثل تورج منصوری - مدیر فیلمبرداری، اسحق خانزادی - مدیر صدابرداری) در فیلم جرم خبر داد و گفت: حضور تینا پاكروان به عنوان مدیر تولید و محمدعلی جناب به عنوان برنامه‌ریز و دستیار كارگردان نیز در جرم قطعی است و سایر عوامل به تدریج معرفی می‌شوند.

بیست و هشتمین فیلم بلند سینمایی مسعود كیمیایی كه حال و هوای اجتماعی، سیاسی و تاریخی دارد داستان مردی است كه نمی‌خواهد از عقیده‌ای كه دارد تخطی نكند.

جرم قرار است اواخر بهار در تهران كلید بخورد.

 

* مجید مجیدی و پایان فاز اول پروژه‌اش درباره حضرت محمد(ص)

 

مجید مجیدی نیز اسفند سال گذشته اعلام كرد عظیم‌ترین فیلم جهان اسلام را با موضوع كودكی پیامبر اكرم (ص) به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی می‌سازد.

كامبوزیا پرتوی  یكی از فیلمنامه‌نویسان این فیلم اخیرا به خبرگزاری شهر گفته بود: «تاكنون فاز اول فیملنامه به پایان رسیده است درصدد هستم تا با مشورت مجید مجیدی قسمت دوم فیلمنامه را هم در مرحله نگارش نهایی تمام كنم.»

این فیلمنامه همچنان در مرحله پیش تولید قرار دارد و با انتخاب عوامل و بازیگران،این فیلم برای فیلمبرداری آماده خواهد شد. تهیه کنندگی این پروژه را محمدمهدی حیدریان بر عهده دارد و برنامه ریزی‌ها برای پخش جهانی فیلم در اواسط سال 2011 میلادی از هم اکنون آغاز شده است.

 

از سایر فیلمسازان مطرحی كه در حال تولید فیلم‌های تازه‌شان هستند می‌توان به تهمینه‌ میلانی (با پرنسیپ)، محمد بزرگ‌نیا (با راه آبی ابریشم)، سامان سالور (با سیزده 59) اشاره كرد كه در حال ادامه فیلمبرداری كارهای تازه خود هستند و نیز فیلمسازانی مثل سیروس الوند (با پرتقال خونی) ، رضا میركریمی كه پروانه ساخت یك حبه قند را دریافت كرده یا كیانوش عیاری كه درصدد است امسال پس از سال‌ها علاقه‌مندانش را با فیلم تازه‌اش (خانه پدری) همراه سازد.

از دیگر فیلم‌هایی كه امسال قرار است ساخته شود، فیلم تازه اصغر فرهادی است كه گویا قرار است با مضمون مهاجرت ساخته شود و فیلم تازه ابوالقاسم طالبی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی كه تحقیق آن شاید چندین سال طول بكشد.

فیلم‌هایی چون تهران 1500 (بهرام عظیمی)، زندگی با چشمان بسته و در انتطار معجزه (رسول صدرعاملی)، دوباره پرواز كن (محمدعلی طالبی) نیز از سال گذشته در حال آماده‌سازی هستند.

سایه‌های دودی به تهیه كنندگی و كارگردانی محسن امیر یوسفی، راویولی به تهیه كنندگی همایون اسعدیان و كارگردانی مازیار میری، سه و نیم به تهیه كنندگی محمد‌رضا شرف‌الدین و كارگردانی نقی نعمتی ، فلش به تهیه كنندگی و كارگردانی ایرج قادری ، شال گردن به تهیه كنندگی سیدكمال طباطبایی و كارگردانی محمدحسین لطیفی، در همین نزدیكی به كارگردانی و تهیه‌كنندگی علی ژكان، سببِ من به تهیه كنندگی عبدالمحمد نجیبی و كارگردانی بهرام بهرامیان، گلچهره به تهیه كنندگی و كارگردانی وحید موسائیان از چمله دیگر فیلم‌های آماده ساخت امسال هستند.

با این اوصاف، شاید بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر از حیث حضور فیلمساز مطرح، منحصر به فرد باشد. البته اگر همه این فیلم‌ها به جشنواره برسند یا قبل از جشنواره اكران نشوند.

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.