پرده سینما

محمدرضا اصلانی: متأسفم که زاون دیگر بین‌مان نیست

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

محمدرضا اصلانی گفت: برای این‌که یک هنرمند، هنرمند شود، جامعه تلاش زیادی می‌کند پس مرگ یک هنرمند، مرگ آثار هنری است. به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به‌مناسبت ۷ اردیبهشت‌ماه که روز تولد «زاون قوکاسیان» است، صدمین برنامه سینماتک که در خانه هنرمندان برگزار شد، به نمایش دو فیلم مستند کمتر دیده شده از این هنرمند اختصاص یافت و به‌دلیل همزمانی برنامه سینماتک با روزهای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این برنامه در جدول جشنواره قرار گرفت.

در این مراسم پس از نمایش یک مستند از مجموعه ادیان توحیدی به کارگردانی قوکاسیان، سیدمحسن هاشمی تهیه‌کننده این اثر درباره قوکاسیان گفت: آشنایی من با قوکاسیان به سال ۷۶ برمی‌گردد. زمانی که برای کارهای بسیاری از وی دعوت به همکاری کردم و این آغاز همکاری‌های متعدد در طول این سال‌ها شد. هاشمی با اشاره به این‌که قوکاسیان عاشق سینما بود، گفت: قوکاسیان فردی به‌دنبال یادگیری بود، لحظه به لحظه عمرش در پی آموختن بود. خصلت دیگری که قوکاسیان داشت این بود که فردی بسیار صادق و بی‌ادعا بود و به تعریف دیگر مؤمنی موحد بود.

پس از نمایش کلیپی درباره زندگی و هنر زاون قوکاسیان، «محمدرضا اصلانی» از پیشکسوتان مستندسازی درباره قوکاسیان گفت: تأسف می‌خورم که درباره روز‌های رفته باید صحبت کنم. سلامتی روحی قوکاسیان اجازه نمی‌داد که بیماری جسمی‌اش نمود پیدا کند. اگر مشکلات مالی نبود شاید چند ماه زود‌تر می‌توانست به بیماری‌اش رسیدگی کند.

وی با توجه به مشکلات بیمه هنرمندان بیان کرد: نمی‌دانم تا چه زمانی باید شاهد این ضایعات باشیم اما بیمه‌ای برای هنرمندان ایجاد نشود. هنرمندان ما در خطر نابودی هستند و اکثریت در مشکلات مالی و دچار پریشان احوالی هستند. همه هنرمندان عدم ایمنی در برابر مشکلات دارند. نباید فکر کنیم که فقط و فقط خانه هنرمندان باید به فکر هنرمندان باشد، تمام جامعه باید به این موضوع بپردازند زیرا برای این‌که یک هنرمند به جایگاه بالا برسید جامعه برای آن زحمت کشیده است و مرگ یک هنرمند، مرگ هنری و آثار هنری است.

اصلانی با توجه به کارهای فراوان قوکاسیان اظهار کرد: او کارهای زیادی برای فرهنگ و هنر ایران انجام داده بود اما کارهای ناتمام زیادی داشت که باید به آن‌ها رسیدگی می‌کرد. قوکاسیان با دست خالی و فقط و فقط با عشق برای سینما جنگید. این کارگردان در انتها درباره قوکاسیان گفت: زاون خود مایه زندگانی برای باقی افراد بود و حیف که دیگران برای او مایه زندگی نشدند. متأسفم که زاون در میان ما نیست و متأسفم که افرادی مثل او در جامعه کم هستند. در ادامه این برنامه دکتر ناصر فکوهی با قرائت مقاله‌ای با عنوان سهم و نقش ارامنه در فرهنگ و سینمای ایران به سهم بزرگ این اقلیت مذهبی از گذشته تا به امروز در فرهنگ و هنر ایران، پرداخت. در انتهای این مراسم نیز مستندی دیگر از کارهایی کمتر دیده شده زاون قوکاسیان برای حاضران نمایش داده شد.


 تاريخ ارسال: 1394/2/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.