پرده سینما

بنیز عزیزه‌تان: کیارستمی در ترکیه طرفداران خود را دارد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر فستیوال فیلم استانبول معتقد است آثار عباس کیارستمی در سینمای ترکیه اثرگذار بوده‌اند. بنیز عزیزه‌تان مدیر فستیوال استانبول و داور بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اولین تجربه‌ سفر خود به ایران گفت: پیش از این به‌خاطر نزدیکی تاریخ برگزاری جشنواره استانبول و جشنواره فیلم فجر قادر نبودم به ایران سفر کنم. وی از عباس کیارستمی به‌عنوان کارگردانی برجسته نام برد و توضیح داد: عباس کیارستمی در ترکیه کاملاً شناخته‌شده است و طرفداران خود را دارد چرا که آثار او در سینمای ترکیه اثرگذار بوده‌اند.

مدیر فستیوال فیلم استانبول با اشاره به فیلم‌های ایرانی دیگری که در خاطرش مانده است، بیان کرد:، امثال فیلم‌های «ملبورن» و «امروز» که در جشنواره فیلم استانبول هم به نمایش درآمده‌اند، سرشت انسانی و عمیق فیلم‌های ایرانی و نزدیکی زیاد موضوعات آن‌ها به مسائل و موضوعات روز مطرح در ترکیه را نشان می‌دهد. عزیزه‌تان با تأکید بر این‌که فیلم‌های ایرانی بازتاب بینش جامعه ایرانی است، گفت: ایران فرهنگی کهن دارد و در این فیلم‌ها می‌توان شاهد فلسفه و بینش عمیق مردم این کشور بود. البته گاهی فیلم‌ها حالت نمادین دارند که در آن صورت به‌نظرم تا حدی شناخت فرهنگ و ادبیات این کشور برای درک بهتر آن فیلم‌ها لازم است.

وی ابراز امیدواری کرد که بتواند فیلم‌های خارج از بخش مسابقه و اکران‌های عمومی سینمای ایران را نیز ببیند و بیشتر با فرهنگ سینمایی ایران آشنا شود. عزیزه‌تان صداقت را اصل اساسی و ملاک خوبی یک فیلم دانست و بیان کرد: وقتی فیلمی با صداقت و قلب ساخته شود، با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند هرچند که بودجه آن با بودجه هنگفت فیلم‌های تجاری اصلاً قابل قیاس نیست اما این‌‌گونه فیلم‌ها هستند که دنیا را می‌گردند و به مردم می‌رسند.

بنیز عزیزه‌تان، مدیر فستیوال فیلم استانبول در پایان اظهارات‌اش، خاطرنشان ساخت: فیلمنامه، نکات فنی و اجرای نقش در یک فیلم مهم هستند اما مهم‌ترین مسأله برای من این است که بتوانم جوهر درونی فیلم را ببینم. آن حسی که پس از پایان فیلم با من می‌ماند برایم مهم است. به‌نظر من چنین حسی تنها در دل صداقت و صراحت کارگردان نهفته است.

 


 تاريخ ارسال: 1394/2/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.