پرده سینما

برگزاری میزگرد معیارهای جذب فیلم توسط جشنواره‌ها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

میزگرد معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم با حضور نمایندگانی از جشنواره‌های برلین، سیاتل، فیلم‌های آسیایی رم و با اجرای جَن میلر برگزار شد. به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در پی نیازسنجی برای شفاف‌سازی معیارهای جشنواره‌های طراز اول جهانی برای جذب فیلم‌های ایرانی، میزگردی با حضور «آنکه لفکه» مسئول انتخاب فیلم جشنواره برلین، خانم «جاستین باردا» برنامه‌ریز جشنواره سیاتل امریکا و دبیر جشنواره فیلم‌های آسیایی رم؛ با اجرای جن میلر کانادایی برگزار شد که طی آن به این پرسش اساسی که برای انتخاب فیلم‌های سینمایی ایران در جشنواره‌های جهانی چه معیارهایی در نظر گرفته می‌شود، پاسخ داده شد.

در ابتدای این نشست و هنگام طرح موضوع، عده‌ای معتقد بودند که فیلم‌های انتقادی و جهت‌دار سیاسی مورد توجه هیأت انتخاب جشنواره‌های مختلف مخصوصاً برلین هستند و عده‌ دیگری می‌گفتند تنها فیلمسازهای صاحب‌نام شانس شرکت در این جشنواره‌ها را دارند. آنکه لفکه، مسئول انتخاب فیلم جشنواره برلین در این‌باره معتقد است که خود فیلم‌ها باید بتوانند انتخاب‌کننده‌ها را جذب کنند و در این‌باره مثال‌های متعددی زد. او گفت که هیچ معیاری برای جذب فیلم در جشنواره‌ای مانند برلین وجود ندارد، بلکه فقط خود فیلم است که باید اثر خوب و درخور توجهی باشد.

لفکه تأکید کرد که در آبان‌ماه هر سال که به ایران می‌آید، با فیلم‌هایی مواجه می‌‌شود که هنوز حتی اسم ندارند و روی میز مونتاژ هستند اما چیز جالب توجهی در فیلم‌هایی که انتخاب می‌شوند هست که او را جذب کرده و فکر می‌کند این جاذبه می‌تواند بر تماشاگر آلمانی نیز تأثیر بگذارد. از نظر لفکه مهم این است که هر جشنواره باید بتواند برنامه‌های خود را طراز کند. بنابراین اگر پنجاه فیلم ایرانی مورد بازبینی او قرار بگیرند، تنها می‌توان روی حداکثر دو فیلم برای انتخاب حساب کرد و رقابت بسیار دشوار است.

در ادامه، جاستین باردا، برنامه‌ریز جشنواره سیاتل که هر سال حداقل دو فیلم از سینمای ایران برای نمایش در بخش مسابقه جشنواره‌اش انتخاب می‌کند، اضافه کرد که مهم‌ترین معیار او برای انتخاب یک فیلم، داشتن یک فیلمنامه درخشان و بازیگری تأثیرگذار است. او معتقد است که جشنواره‌های آمریکایی مثل برلین نمی‌توانند از فیلم‌های تجربی استقبال کنند چون مانند برلین امکان پر کردن سالن‌های بزرگ برای تماشای فیلم‌های تجربی را ندارند، درحالی‌که برلین برای یافتن استعداد‌های تازه جهان جا دارد.

دبیر جشنواره فیلم‌های آسیایی رم نیز در ادامه این میزگرد گفت که آن‌ها به‌دنبال استعدادهای جوان دنیا هستند. جشنواره آن‌ها مطلقاً فرش قرمز ندارد اما اگر فکر کنند که می‌توانند از فیلمساز جوان انتظار داشته باشند که استعدادش با پرورش منجر به معرفی یک فکر تازه به جهان سینما باشد، از آن فیلمساز حمایت خواهند کرد. جن میلر کانادایی هم در پایان برای جمع‌بندی میزگرد، از فیلمسازان خواست که قبل از فرستادن فیلم‌هایشان به جشنواره‌های بین‌المللی، درباره فرهنگ کشوری که میزبان جشنواره است تحقیق کنند تا ببینند آن‌ها چه نوعی از مخاطب را دارند و بعد آثارشان را به آنجا ارسال کنند.


 تاريخ ارسال: 1394/2/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.