پرده سینما

ثریا شیرزادی درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خاکسپاری دختری که به بهانه کلاس زبان به تئاتر می‌رفت

 

 

ثریا شیرزادیمراسم خاکسپاری ثریا شیرزادی، هنرمند فقید تئاتر کرمانشاه امروز، اول خردادماه انجام شد. او که نخستین دختری بود که در دهه 40 به صحنه تئاتر کرمانشاه راه یافت، در بهشت زهرا (س) شهر کرمانشاه آرام گرفت.

ایسنا گزارش داد مراسم خاکسپاری این بازیگر تئاتر صبح امروز با حضور جمعی از مردم و مسوولان کرمانشاه در باغ فردوس این شهر برگزار شد و پیکرش در بهشت زهرا (س) کرمانشاه به خاک سپرده شد. مجلس یادبود او نیز عصر امروز از ساعت 16 تا 18 برگزار شد.

ثریا شیرزادی که روز گذشته، 31 اردیبهشت ماه درگذشت، اولین دختری بود که در اوایل دهه 40 در کرمانشاه به صحنه تئاتر راه پیدا کرد، دختری که به بهانه کلاس زبان به تمرین تئاتر می‌رفت.

او بعد از سال‌ها فعالیت در حیطه تئاتر جزو هنرمندان پیشکسوت استان کرمانشاه بود و سال 92 در جشنواره تئاتر فجر تقدیر شد.

خبرنگار تئاتر ایسنا، همان سال و به انگیزه این بزرگداشت، گفت‌وگویی با این هنرمند داشت که حالا بعد از درگذشت او آن را بازخوانی می‌کنیم.

 

«کار تئاتر را از سال‌های 46 و 47 که محصل مدرسه بودم، آغاز کردم. آن زمان در کرمانشاه هیچ دختری کار تئاتر نمی‌کرد. من اولین دختری بودم که وارد تئاتر کرمانشاه شدم. به پدرم می‌گفتم به انجمن ایران و آمریکا می‌روم و زبان انگلیسی می‌خوانم اما در واقع می‌رفتم سر تمرین تئاتر!»

«اولین حضورم در تئاتر به سال 42 بر می‌گردد که در نمایش یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور با هنرمندان فقیدی چون ناجی و جواهری کار کردم.»

 

شیرزادی بعد از اتمام دوره دبیرستان برای تحصیل در مقطع دانشگاه به تهران آمد و بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه، دوباره به کرمانشاه بازگشت و کار تئاتر را در محل تولدش ادامه داد.

«تئاتر در آن زمان خیلی مورد توجه بود، تنها سرگرمی مردم بود، چون هیچ رسانه دیگری وجود نداشت. مردم ما را خیلی تشویق می‌کردند، اما امروزه تئاتر ما خیلی فقیر شده است. از دست‌اندرکاران، استادانم و روسای امر می‌خواهم به داد تئاتر برسند. علاقه‌مندان زیادی به این رشته وجود دارند. برای آن‌ سالن تمرین بسازند و شرایط کار را فراهم کنند.»

 

شیرزادی هرچند بیشتر به‌عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد، اما قبل‌تر چهره‌پرداز هم بوده است.

 

«آن زمان هر نمایش را دو ماه اجرا می‌کردیم، ولی حالا دیگر آن کشش وجود ندارد. مردم کمتر استقبال می‌کنند. حالا نمایش‌ها در بهترین حالت 10 روز مورد توجه قرار می‌گیرند.»

 

ثریا شیرزادی بعد از انقلاب در صداوسیما و در فیلم‌های سینمایی هم فعالیت کرد: «آخرین فعالیتم در سینما بازی در فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است.»

 

این بازیگر با سابقه تئاتر ایران پنج - شش سال اخیر مرتب در تئاتر جایزه گرفت، بازیگر اول استان، منطقه و فجر شد و سه سال پیش هم به‌عنوان بازیگر زن برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر فجر جایزه گرفت.

 

«در کنار دو کارگردان جوان کار می‌کردم. دو نمایش خرمگس و مرگ کسب و کار من است را کار کردیم. وقتی یک پیشکسوت در کنار جوان‌ترها کار کند، هر دو چیزهایی به‌دست می‌آورند، جوان‌ترها از تجربه پیشکسوت‌ها استفاده می‌کنند و پیشکسوتان هم از خلاقیت و نوآوری جوان‌ترها استفاده می‌کنند.»

 

این بازیگر در نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی زیادی بازی کرد از خسیس مولیر تا متن‌های بهرام بیضایی و نمایش‌هایی مثل مردی که مرده بود و خود نمی‌دانست، آپارتمان اجاره‌ای، خروس‌خوان، آفتاب دشت، افسانه آینه و ...

 

«در تئاتر دوست دارم نقش‌های عمیق و حسی بازی کنم. در این سال‌ها همیشه مادر شهید بوده‌ام و افتخار می‌کنم که این نقش‌ها را بازی کرده‌ام. البته در تلویزیون کار طنز هم انجام داده‌ام که اتفاقا هم خیلی موفق بوده است، اما برای بازی در تئاتر، نقش‌های حسی و عمیق را ترجیح می‌دهم.»

 

او از گروه تئاترشان هم گفت؛ گروه تئاتر «بازی» کرمانشاه.

 

«در این گروه قداست تئاتر را حفظ می‌کنیم. اعضای این گروه، خانواده‌هایی هستند که بچه‌های‌شان را درست تربیت کرده‌اند و کاری جز تئاتر ندارند. گروه ما هیچ حاشیه‌ای ندارد. محیط تئاتر کرمانشاه آرام است و مدیر کل ارشادمان هم خیلی به ما لطف دارد. در این شرایط به خوبی کار می‌کنیم. سال گذشته هم جشنواره تئاتر فجر خیلی خوب بود. از محیط آن چندین برابر انرژی گرفتم و امسال هم با نمایش خون و ماتیک میهمان جشنواره‌ایم.»

 

ثریا شیرزادی به‌دلیل سال‌ها فعالیت در تئاتر کرمانشاه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر تقدیر شد. او در آن دوره از جشنواره در نمایش خون و ماتیک به ایفای نقش پرداخت.

اولین دختری که به تئاتر کرمانشاه راه یافت، آخرین روز اردیبهشت‌ماه امسال صحنه مرگ را بر صحنه زندگی برگزید تا آخرین روز دومین ماه بهار را در دیاری دیگر سپری کند.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/3/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.