پرده سینما

ژکان از خاطرات «مادیان» گفت/ پایان خوش از کجا آمد؟

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ژکان: فیلمبرداری فیلم یک بار در حالی که حدود ۸۰ درصد کار را گرفته بودند، به دستور مسئولان سینمایی وزارت ارشاد وقت متوقف شد. دلایل مطرح شده در آن زمان، به دو نکته برمی گشت. یکی نوع حضور خانم تسلیمی که مسئولان وقت با دیدن راش های فیلم، گفتند در تصویرها بیش از حد جاذبه و جلوه دارد و نباید این طور باشد و دوم این که می گفتند فیلمنامه نسبت به حق تعدد زوجات برای مردان، موضعی منفی گرفته و نباید این موضع را داشته باشد.

 

مادیاننخستین جلسه مرور سینمای دهه شصت با نقد و بررسی فیلم مادیان و حضور علی ژکان کارگردان فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ژکان کارگردان مادیان در نخستین گپ و گفت از برنامه مروری بر سینمای دهه شصت ایران که شب های ماه رمضان در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود درباره این فیلم و شرایط ساخت آن سخن گفت.

این برنامه که زیر نظر امیر پوریا منتقد سینما برپا می شود، نخستین جلسه خود را جمعه ۲۹ خرداد با نمایش فیلم مادیان ساخته علی ژکان پشت سر گذاشت؛ فیلمی که سال ۱۳۶۲ فیلمبرداری و سال ۱۳۶۴ با حضور در چهارمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. این فیلم در شبی که عنوان برنامه تصویر زندگی روستایی بود، موضوع گپ و گفت ژکان، پوریا و علاقمندان حاضر در جلسه را تشکیل داد.

پوریا در ابتدا جلسه عنوان کرد: مادیان در واقع اولین نقش یک زن روستایی شمالی بوده که سوسن تسلیمی مدتی پیش از شروع فیلمبرداری فیلم باشو غریبه کوچک بهرام بیضایی و نقش «نایی جان» به عهده داشت.

ژکان نیز در این باره گفت: خانم تسلیمی گیلکی بلد بود و ما فیلمنامه و لوکیشن مان به محیط مازندارن و منطقه شیرگاه و سوادکوه و آن حوالی مربوط می شد. نمی خواستم به این دام بیفتم که بازیگران غیربومی دست و پا بزنند تا با لهجه بومی دیالوگ بگویند و نتیجه کار هم اصالت نداشته باشد. بنابراین فارسی حرف زدن با آهنگ کلام مردم آن دیار را انتخاب کردم و تقریبا به غیر از زنده یاد فیروز بهجت محمدی که منوچهر اسماعیلی به جایش حرف زد، همه بازیگران خودشان دوبلور نقش های خود بودند.

پوستر برنامه مرور سینمای دهه شصتژکان با اشاره به اینکه فیلمبرداری فیلم یک بار در حالی که حدود ۸۰ درصد کار را گرفته بودند، به دستور مسئولان سینمایی وزارت ارشاد وقت متوقف شده، اظهار کرد: دلایل مطرح شده در آن زمان، به دو نکته برمی گشت. یکی نوع حضور خانم تسلیمی که مسئولان وقت با دیدن راش های فیلم، گفتند در تصویرها بیش از حد جاذبه و جلوه دارد و نباید این طور باشد و دوم این که می گفتند فیلمنامه نسبت به حق تعدد زوجات برای مردان، موضعی منفی گرفته و نباید این موضع را داشته باشد.

وی متذکر شد: فیلمنامه تغییر کرد و شروع و پایان امیدوارکننده فیلم به آن اضافه شد تا خوشبختی دختر کم سن و سال را با تعویض او با یک مادیان و پذیرش ازدواج با مردی بسیار مسن تر آن هم به عنوان همسر دوم نشان دهد. همچنین ارشاد نماینده ای سرصحنه فیلم فرستاد تا ناظر نکاتِ تذکر داده شده باشد. با این شروط و شرایط، فیلمبرداری را از سر گرفتیم.

ژکان در پایان این نشست نمایش و تماشای مادیان بر پرده بزرگ یکی از سالن های پردیس چارسو بعد از گذشت سی سال از زمان اکران آن را اتفاقی خاطره انگیز دانست.

جلسات مروری بر سینمای دهه شصت که روزهای فرد و همچنین جمعه ها در طول ماه رمضان در پردیس چارسو برپا می شود، با نمایش فیلم ریحانه نخستین ساخته علیرضا رئیسیان در ساعت ۲۱:۳۰ روز یکشنبه ۳۱ خرداد ادامه خواهد یافت. این فیلم که فاطمه معتمدآریا، مجید مظفری و حسین محجوب نقش های اصلی آن را به عهده دارند و اکبر عبدی، حمید جبلی، فتحعلی اویسی، رضا بابک و زنده یاد حمیده خیرآبادی سایر نقش های آن را بازی می کنند، از معدود آثار عاشقانه دهه شصت است و با عنوان بازتاب عاشقی در این برنامه مرور به نمایش در می آید.

این برنامه با حضور فاطمه معتمد آریا برگزار خواهد شد.

 


 تاريخ ارسال: 1394/3/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.