پرده سینما

صف آرایی مخالفان و موافقان پیشنهاد افزایش روزهای بلیت نیم‌بهاء سینماها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

مرتضی شایستهروز چهارشنبه رییس انجمن سینماداران از پیگیری انجمن برای افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بها خبر داد. محمد صادق اشرفی ، گفت: درجلسه‌ی روز گذشته انجمن سینماداران، هیات مدیره پیشنهاد كرد كه با توجه به افزایش تورم و به منظور افزایش تعداد مخاطبان سینما و كمك به اقشار كم درآمد، از این پس روزهای فروش بلیت نیم‌بها از یك روز به دو روز برسد تا بدین ترتیب مردم بیشتر به سینماها بروند. وی درعین حال تصریح كرد: البته این طرح فعلا درحد پیشنهاد است و ما امیدواریم با پیگیری‌های بیشتر تهیه‌كنندگان و وزارت ارشاد هم با اجرایی‌شدن این طرح موافقت كنند. درپی این پیشنهاد مدیران سینماهای مختلف تهران این پیشنهاد را ارزیابی كردند و اكثریت آنان با این پیشنهاد موافق هستند. اما این طرح مخالفان سرسختی هم دارد:

 

 

مرتضی شایسته: ما با همان یك‌روز موافقیم

 

رییس اتحادیه تهیه‌كنندگان درباره پیشنهاد رییس انجمن سینماداران در خصوص افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بهای سینماها به دو روز اظهار داشت: ما با همان یك‌روز موافقیم و چیزی هم كه در صنفمان بر روی آن كار كردیم فروش بلیت نیم بها در روزهای سه‌شنبه است كه افزایش آن به دو روز باید در این جلسات مطرح شود و تصمیم بگیریم. وی افزود: در جلسه روز شنبه اتحادیه این موضوع را مطرح خواهیم كرد.

  

 

مدیر اریكه ایرانیان: مخالفم؛ باید فكری به حال پر كردن سانس‌های خلوت بكنیم

 

اریکه ایرانیاناما علی شاهوردی، مدیر مجتمع فرهنگی «اریكه ایرانیان» با بیان این‌كه با این پیشنهاد مخالف است،عنوان كرد: به‌طور كل اختصاص روز خاصی به فروش نیم‌بهای بلیت را قبول ندارم و براین باورم كه باید به‌جای شلوغ‌كردن سینماها در روزهای خاص، فكری به حال پركردن سانس‌های خلوت بكنیم، نه این‌كه كاری كنیم كه مردم تمام روزها را رها كنند و تنها در یكی یا دو روز خاص به سینما بیایند.

وی ادامه داد: باید كاری كنیم كه ساعت‌های خلوت سینما‌ها پُرشود. اكنون روزهای دوشنبه و چهارشنبه تحت تاثیر سه‌شنبه قرار می‌گیرد و فروش آنها كم می‌شود. در گذشته و زمانی كه شنبه‌ها بلیت نیم‌بها بود، هم فروش آخر هفته تحت تاثیر قرار می‌گرفت، لذا بهتر است كه به‌جای در نظرگرفتن روزی خاص برای فروش بلیت نیم‌بها سانس‌های خلوت‌تری مانند ساعت 14 تا 17 را نیم‌بها كنیم.

شاهوردی اظهار امیدواری كرد: تصمیم‌گیری‌هایی كه در این زمینه صورت می‌گیرد حالت عمقی‌تری داشته باشد چرا كه ما حتی اگر تمام روزهای هفته را هم نیم‌بها كنیم، پس از مدتی مخاطب عادت كرده و خسته می‌شود و ناچار خواهیم شد كه در روزهایی قیمت همان بلیت نیم‌بها را هم نصف كنیم. در حالی‌كه باید بلیت نیم بها برای پركردن خلوتی‌ها باشد و نه افزایش شلوغی‌ها.

مدیر مجتمع سینمایی «اریكه ایرانیان» در پایان صحبت‌های خود درباره‌ی عرضه سریع فیلم‌های سینمایی در شبكه خانگی اظهار كرد: لازم است كه میان اكران و پخش خانگی فیلم‌ها فاصله زیادی وجود داشته باشد، اما اكنون شرایط به‌گونه‌ای است كه صاحبان آثار برای این‌كه فیلم‌هایشان نمی‌فروشد، خیلی سریع آنها را به رسانه‌های تصویری می‌سپارند، اما ما باید خودمان سینما را حفظ كنیم. شاید این كار اكنون خوب جواب بدهد، اما فكر نمی‌كنم كه در آینده نتیجه خوبی برجای بگذارد. درحال حاضر مشتریان سینماها اكثر جوان‌ها هستند و كمتر شاهد حضور خانواده‌ها هستیم و من فكر می‌كنم كه عرضه سریع فیلم‌ها در شبكه خانگی یكی از دلایل اصلی این موضوع محسوب می‌شود.

 

 تسلیمی: افزایش روزهای نیم‌بها به روزهای دیگر صدمه می‌زند

 

سیروس تسلیمی معتقد است: نیم بها شدن بلیت سینماها در دو روز به فروش روزهای دیگر هم صدمه می‌زند. این تهیه‌كننده و پخش‌كننده اظهار داشت: روند روبه‌ رشدی در قیمت تمام‌شده‌ فیلم به وجود آمده كه براساس این قیمت بلیت سینما هم بالا رفته است اما این‌كه قیمت بلیت‌ را بخواهیم دو روز در هفته نیم بها كنیم، هزینه‌های میلیاردی فیلم در نمی‌آید و اكثر فیلم‌ها صدمه می‌بینند.

وی ادامه داد: تعدادی علاقه‌مند به سینماها هستند كه بلیت برایشان گران است، در همه دنیا چنین چیزی وجود دارد و راه حلی برایش فكر شده است. به طور مثال در كانادا هفته آخر اكران یك فیلم قیمت بلیت آن به شدت پایین می‌آید تا این تماشاگران بتوانند فیلم مورد نظرشان را ببینند.

تسلیمی با بیان این‌كه در نتیجه نیم بها شدن سینماها در دو روز، روزهای قبل و بعد از آن آسیب زیادی از نظر فروش می‌بینند گفت: طبیعتا تعداد تماشاگر بالا می‌رود، اما فروش به شدت كاهش پیدا می‌كند كه این در مجموع مثبت نیست.

وی تاكید كرد: ما باید تعریفی دهیم كه در دو هفته آخر اكران قیمت بلیت پایین آید یا این قیمت در طول روز شناور باشد و با هدفمندكردن قیمت بلیت می‌توان مشكل را حل كرد. درخارج از كشور سینماها به سه‌بعدی تبدیل می‌شوند كه مردم امكان ویژه‌ای را برای دیدن فیلم در سینما داشته باشند، اما ما به دنبال راه‌ها و راه‌حل‌های دم‌دستی هستیم كه برخی از این راه‌حل‌ها به سینما هم ضربه می‌زند.

 

علم‌الهدی: پیشنهاد درستی است

 

پردیس سینمایی ملتامیرحسین علم‌الهدی، مدیر پردیس سینمایی «ملت» در ارزیابی‌اش پیرامون طرح انجمن سینماداران گفت:به نظرم این طرح پیشنهاد درستی است. چرا كه بهای بلیت در ایران یك مشكل اساسی است و هنوز این موضوع برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه و آنهایی كه دوست دارند به سینما بروند، یكی از پارامتر‌های مهم محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌كه «پردیس ملت» از چنین پیشنهادی استقبال می‌كند، افزود: از نظر علمی و اقتصادی یك اصل وجود دارد كه طبق آن هركشوری كه سرانه تولید ناخالص بیشتری داشته باشد، در آن استقبال بیشتری از سینما صورت می‌گیرد و به طبع بهای بلیت سینما هم در آن بیشتر است. به عنوان مثال اكنون در آمریكا سرانه‌ناخالص داخلی حدود 47 هزار دلار و قیمت بلیت سینما حدود 7 دلار است یا در اروپا و كشوری مانند ایتالیا درآمد ناخالص 40 هزار دلار و بهای بلیت نزدیك به هشت‌ونیم دلار است. در روسیه درآمد ناخالص حدود دوازده‌ونیم دلار و بهای بلیت 6 دلار است. در آمریكای جنوبی و در كشوری مانند مكزیك كه می‌گویند وضع سینمایش خوب است هم سرانه ناخالص حدود 10 هزار و 700 دلار و قیمت بلیت حدود سه دلار و 70 سنت یعنی نزدیك به 5/3 دلار است.

علم‌الهدی در ادامه به ذكر مثال‌هایی از آسیا پرداخت و افزود: در كشوری مثل هنگ‌كنگ درآمد ناخالص حدود 31 هزار دلار و بهای بلیت 6 و نیم دلار است و در مالزی با سرانه ناخالص هفت هزار و 866 دلار، بهای بلیت سینما نزدیك دو و نیم دلار است. در چین سرانه ناخالص سه هزار و 180 دلار و قیمت بلیت 2/2 دلار است و در هند با سرانه ناخالص هزار دلار بهای بلیت 50 سنت یعنی حتی كمتر از یك دلار است. در كره جنوبی درآمد ناخالص 19 هزار دلار و بهای بلیت نزدیك به 6 دلار است. در كشوری مانند لبنان هم سرانه ناخالص 7 ‌هزار و 366 دلار و بهای بلیت حدود 8 دلار است. امارات هم با 56 هزار دلار سرانه ناخالص بهای بلیت‌ش حدود 8 دلار است.

علم‌الهدی در ادامه به كشورهایی كه سرانه آنها پایین است اشاره كرد و گفت: در مصر كه سرانه ناخالص آن حدود دو هزار و 100 دلار است، بهای بلیت نزدیك به دو دلار و در آفریقای جنوبی، سرانه ناخالص 6 هزار و 170 دلار بهای بلیت 32/2 دلار است. اما درایران سرانه تولید ناخالص داخلی حدود 5 هزار و 500 دلار است، اما اگر بخواهیم بهای بلیت سینماهای مدرن كه مردم بیشتر به آنها مراجعه می‌كنند را در نظر بگیریم بها 4 دلار است، حال آنكه چنین رابطه‌ای اشتباه است.

سینما آزادیمدیر پردیس سینمایی «ملت» با اشاره به افزایش بهای بلیت سینماها، تصریح كرد: از سال 2004 تا 2008 چین 54 درصد، آمریكا 16 درصد و اروپا هفت درصد افزایش بهای بلیت داشته‌اند و كشوری مثل ژاپن حتی دو درصد هم كاهش بها داشته است، اما طی همین سال‌ها بهای بلیت‌ سینما در ایران 300 درصد افزایش داشته است، این مساله و آمار نشان می‌دهد كه یك جای كار ایراد دارد.

وی با تاكید بر این‌كه افزایش روزهایی كه در آنها بهای بلیت نیم‌بهاست كمك شایانی به سینما می‌كند، ادامه داد: علاوه بر این موضوع فكر می‌كنم كه در طول روز هم باید بهای بلیت حالت شناور داشته باشد و براساس صندلی‌های خوب و بد سینما، قیمت‌ها تفاوت داشته باشد.

علم‌الهدی همچنین گفت:درباره‌ی بحث عرضه فیلم‌ها در شبكه نمایش خانگی هم فكر می‌كنم كه حداقل باید 6 ماه فاصله میان اكران و عرضه فیلم‌ها وجود داشته باشد.

علم‌الهدی در پایان صحبت‌های خود تصریح كرد: مشكل دیگر سینمای ما این است كه اكنون عمده فیلم‌های ما با مدیوم تلویزیون ساخته شده‌اند و اگر در تلویزیون هم به تماشای آنها بنشینیم مشكلی پیش نمی‌آید. البته فیلم‌هایی مانند درباره‌ الی، بی‌پولی و یا به رنگ ارغوان را داشته‌ایم كه جزییات را به خوبی مدنظر داشته‌اند و جزییات آنها در سالن سینما مشهودتر است. اما در كل از میان 100 فیلم سال، دو یا سه فیلم این حالت را دارند و 97 درصد فیلم‌ها در مدیوم تلویزیون ساخته می‌شوند و ما از مردم می‌خواهیم كه برای دیدن فیلم‌های تلویزیونی به سینماها بیایند.!

 

مدیر سینما آزادی: با چنین طرحی موافق هستم

 

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما‌ آزادی نیز درباره‌ی پیشنهاد اخیر انجمن سینماداران گفت: به شخصه براین باورم كه وقتی انجمن تصمیمی می‌گیرد آن تصمیم به نفع همه سینماداران است. به همین دلیل قاعدتا من هم با این طرح‌موافقم چراكه باور دارم كه باید به‌جای تك‌روی به فعالیت‌های صنفی بپردازیم.

وی در عین حال از آمادگی كامل سینما «آزادی» برای اجرای طرح مصوب انجمن سینماداران خبر داد.

 

مدیر سینما فلسطین: استقبال می‌كنیم تا فرهنگ سینما رفتن جا بی‌افتد

 

علی رضایی، مدیر سینما «فلسطین» هم دراین باره گفت: به شخصه این طرح استقبال می‌كنم و به نظرم این طرح بسیار خوب است. از ابتدا هم یكی از پیشنهاد‌هایم به اداره‌ی نظارت و ارزشیابی این بود كه روزهای فروشی بلیت نیم‌بها افزایش پیدا كند. در دوره‌ای هم این اتفاق برای كوتاه‌مدت افتاد، اما پس از مدتی گفتند كه بهتر است به جای یك روز دیگر سانس‌های صبح را نیم‌بها كنیم كه آن هم جواب نداد.

مدیر سینما فلسطین در عین حال خاطرنشان كرد: افزایش روزهای فروش بلیت نیم‌بها در نهایت موجب می‌شود كه فرهنگ سینما رفتن جا بیفتد. اگر چه مسائل مالی هم برایمان مهم است، اما در نهایت هدفمان گسترش و ترویج هدف سینما روی است.

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

  


 تاريخ ارسال: 1389/2/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.