پرده سینما

فیلم سینمایی دکتر ژیواگو با تکنولوژی جدید ترمیم شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در نسخه دی وی دی این فیلم نورپردازی و رنگ فیلم آن گونه که مورد نظر دیوید لین کارگردان و فردی یانگ فیلمبردار آن بود، نشان داده می شود.

 

 عمر شریف و جولی کریستی در دکتر ژیواگونسخه 45 سالگی فیلم معروف دکتر ژیواگو در دو قالب دی. وی. دی (25 دلار) و «بلو-ری» (36 دلار) در معرض فروش قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از یو. اس. ای. تودی در نسخه دی وی دی این فیلم نورپردازی و رنگ فیلم آن گونه که مورد نظر دیوید لین کارگردان و فردی یانگ فیلمبردار آن بود، نشان داده می شود. در این نسخه ترمیم شده، تصاویر خاص لین از مناظری که در کشور های فنلاند و اسپانیا و کانادا گرفته بودة با شفافیت بیشتری دیده می شود. سایه های توی فیلم که وقوع یک انقلاب را پیش بینی می کنند، تهدید آمیز ترند.

با قدیمی شدن نسخه های اصلی فیلم دکتر ژیواگو، رنگ های آن محو شده بود. ند پرایس نائب رئیس شرکت برادران وارنر در این مورد می گوید: «با ترمیم این فیلم توسط تکنولوژی جدید، ظرایفی را می بینیم که پیش از این قابل رؤیت نبودند؛ مثلا، در جایی از این فیلم دکتر ژیواگو (عمر شریف) در کتابخانه «واری کینو» با «لارا» (جولی کریستی) رو به رو می شود، و در لحظه دیدار این دو، نور و فضای کتابخانه به طرز ظریفی به سمت گرما می رود. این قضیه وقتی ژیواگو «لارا» را می بیند، چند بار اتفاق می افتد. و یا در لحظه ای که در بیمارستان با هم خداحافظی می کنند خورشید را می بینید که پشت سر آنها می رود و رنگ زرد زیبایی را می بینید که البته در نسخه قدیمی این فیلم قابل دیدن نیست.»

فیلم دکتر ژیواگو که بر اساس رمانی به همین نام از بوریس پاسترناک ساخته شده بود، یک داستان حماسی روسی بود که در اوج جنگ سرد اکران شد. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد که یکی از آنها به موریس ژار که آهنگ شاهکار آن را ساخته بود، رسید. دکتر ژیواگو در 10 رشته، از جمله بهترین فیلم، نامزد کسب جایزه اسکار شده بود. انستیتو فیلم آمریکا این فیلم را در فهرست 100 فیلم برتر خود در سال 1998 در ردیف سی و نهم قرار داده بود. دکتر ژیواگو در همین فهرستی که در سال 2007 منتشر شد هیچ جایی نداشت ولی در فهرست بهترین فیلم های عاشقانه انستیتو فیلم آمریکا رتبه هفتم را دارد.


 تاريخ ارسال: 1389/2/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.