پرده سینما

رونمایی از مجموعه‌ی آثار رسول صدرعاملی

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این مراسم همچنین اعلام شد که با اهدای درجه یک هنری به رسول صدر عاملی نیز موافقت شده و حکم وی پس از امضای وزیر ارشاد به این کارگردان اهدا خواهد شد.

 

رسول صدر عاملیساعت 19 امشب مراسم رونمایی از مجموعه فیلم های رسول صدرعاملی در موزه سینما برگزار شد. مؤسسه رسانه های تصویری که پیش از این در اهتمامی قابل ستایش مجموعه آثار رسول ملاقلی پور، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود کیمیایی و کیومرث پوراحمد را تهیه کرده بود، اکنون در یک مجموعه سیزده تایی، دوازده فیلم رسول صدرعاملی (به علاوه مستند مساحت زندگی درباره زندگی و فیلم های صدرعاملی) را تقدیم دوستدارن سینمای ایران کرده است.

این فیلم ها با کیفیت بسیار مناسب و به سه زیرنویس، فارسی، عربی و انگلیسی روانه بازار شده اند.

دوازده فیلم این مجموعه عبارتند از: خونبارش (به تهیه کنندگی صدرعاملی و کارگردانی امیر قویدل)، رهایی، گلهای داوودی، پاییزان، قربانی، سمفونی تهران، دختری با کفش های کتانی، من ترانه پانزده سال دارم، دیشب باباتو دیدم آیدا، شب، هر شب تنهایی، و زندگی با چشمان بسته.

در ابتدای این مراسم حسین مسافر آستانه، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری درباره روند شکل گیری مجموعه اثار کارگردانان گفت: هنگامی که آقای ایوبی مرا به مدیدریت مؤسسه رسانه های تصویری منصوب کرد گفت هر کاری که در راستای کمک به سینمای ایران است لازم است انجام دهید و نگاه صرفاً اقتصادی نداشته باشیم. مجموعه ای که امشب شاهد رونمایی از آن هستیم در امتداد همین نگاه شکل گرفته است. و با توجه به کیفیت پایین نسخه هایی که در دسترس بود، یکی از کارهای مؤسسه ما اسکن و ترمیم این آثار برای ارتقای کیفیت آن بود که وقت و هزینه فراوانی هم برد.

مسافر آستانه همچنین از لادن طاهری مدیر فیلم‌خانه ملی ایران و حمایت‌های حجت الله ایوبی برای جمع‌آوری و انتشار این آثار قدردانی کرد.

عکس از مسعود ساکی.  خبرگزاری مهردر ادامه مراسم حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کشور در سخنانی راجع به این مجموعه گفت: وقتی جوانان ما این بسته فیلم ها را که در کتابخانه شان می گذارند و به تماشای آن می نشینند احساس قدرت می کنند زیرا می بینند چه فیلمسازان مهم و قدرتمندی داریم. او با اشاره به اینکه آشنایی اش با صدرعاملی به سال ها پیش و دوران حضورش در فرانسه بر می گردد، گفت: می خواستیم نمایشگاهی برگزار کنیم و از صدرعاملی خواستیم مجموعه عکس های خود از نوفل لوشاتو را به ما بدهد که به راحتی پذیرفت و آن عکس ها نمایش داده شد و او حتی نپرسید که با عکس هایش چه نمایشگاهی گذاشتیم و بدون هیچ اما و اگری با ما همکاری کرد. دیدار بعدی ما در شهر رن فرانسه بود و رسول صدرعاملی در آنجا تجلیل شد که حضورش در آن مراسم برای من به عنوان یک ایرانی باعث افتخار بود.

ایوبی از مسافر آستانه و همکارن اش در مؤسسه رسانه های تصویری برای ارائه این مجموعه تشکر کرد.

رسول صدر عاملی نیز در این مراسم گفت: من فیلم‌سازی را از سال 58 شروع کردم، در حالی که نه وزارتخانه‌ای بود و نه بنیاد فارابی و تنها با گرفتن یک اجازه نامه از مرحوم مهندس بازرگان و با همراهی زنده یاد قویدل و علی مزینانی فیلم خونبارش را کار کردم. البته قرار نبود سینماگر شوم و می خواستم ژورنالیست حرفه ای باشم ولی کم کم به این راه کشیده شدم.

صدر عاملی توضیح داد: سال ۶۱ وقتی رهایی را می ساختم برادرم شهید شده بود با علی مزینانی به محل شهادت اش رفتیم و مستند فتح بستان آنجا شکل گرفت. البته در همان اثنا علی طالبی از همراهانمان شهید شد. در آن روزها در سنگر عراقی ها نامه ای از افسر عراقی پیدا کردم که به ایرانی ها نوشته بود و از شعر نزار قبانی استفاده کرده بود و مضمون آن این بود که ما نباید با هم بجنگیم. آن اتفاق موجب شد که فیلم رهایی را بسازم.

صدرعاملی همچنین افزود: اتفاق خوبی که در سینمای رخ داده است تشکیل گروه «هنر و تجربه» است اما باید حواس‌مان باشد که اصل سینمای ما این نیست. در سویی فیلم محمد رسول الله تجربه خوبی در سینمای ما است و از آن سو فیلم پرویز را داریم و پرسش اصلی اینکه بدنه اصلی سینما کجاست که فیلم را برای مخاطب می ساختند؟ ما باید حواسمان باشد فیلم را با نیت جذب مخاطب بسازیم.

سعید مطلبی و کیومرث پوراحمد از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در این مراسم همچنین پوستر مجموعه آثار رسول صدرعاملی رونمایی و توسط هنرمندان و مدیران سینمایی حاضر در مراسم بنا به یادبود امضا شد.

مرتضی شایسته، فرهاد قائمیان،محمود گبرلو، لیلا بلوکات، داریوش باباییان، آتوسا قلمفرسایی، کیارش اسدی زاده، مصطفی احمدی، جمشید و نوید محمودی، حبیب کاوش، خاطره اسدی، محمد حیدری، حجت الاسلام دعایی، نصرالله تابش،‌ شادمهر راستین،‌ فرشته طایرپور، شهرام شاه حسینی، محمدحسین لطیفی، محمد متوسلانی، حبیب کاوش، علی سرتیپی،‌ جعفر پناهی، عباس یاری، کامبوزیا پرتوی، بیژن امکانیان و چندین سینماگر دیگر در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم همچنین اعلام شد که با اهدای درجه یک هنری به رسول صدر عاملی نیز موافقت شده و حکم وی پس از امضای وزیر ارشاد به این کارگردان اهدا خواهد شد.

 


 تاريخ ارسال: 1394/6/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>darinosh:

ایول...

1+0-

سه‌شنبه 31 شهريور 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.