پرده سینما

نامزدهای نمایندگی ایران برای اسکار اعلام شدند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم های مورد بررسی باید حائز شرایطی چون

تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی،

نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۳ تا ۸ مهر ۱۳۹۴) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما

برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما

عدم هر گونه پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی (به استثناء نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی)

و ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم

باشند. بنا به مقررات فرهنگستان، لزومی به  نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده نیست.

 

جایزه اسکاراسامی نامزدهای نماینده ایران در اسکار با نخستین گزارش هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، جلسات هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در حال برگزاری است .این جلسات در روالی مسبوق به سابقه با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.

 

فرشته طائرپور (تهیه کننده)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، شهرام جعفری نژاد (منتقد فیلم و مدیر مسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سید روح الله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمد رضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیر کل امور بین الملل سازمان سینمایی) و امیراسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین جلسه این هیات طی سخنانی با خوشامدگویی و ابراز امتنان از همکاری مطلوب خانه سینما و همچنین قبول این مسئولیت مهم از سوی اعضا گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلم های حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات، مقدمات برگزاری جلسات «هیات معرفی فیلم ایران به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی» را فراهم کرد .

وی با اشاره به برگزاری جلسات این هیات طی ۲۱ سال اخیر توضیح داد: با توجه به تثبیت این روال به عنوان روشی کارآمد از سال ۱۳۷۳، موفقیت های سینمای ایران در این آوردگاه بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا، غیر قابل انکار است.

 

در ادامه این جلسات اعضای هیات مقررات موجود را مورد بازخوانی قرار دادند. بر اساس این مقررات، فیلم های مورد بررسی باید حائز شرایطی چون تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی، نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۳ تا ۸ مهر ۱۳۹۴) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما، برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما، عدم هر گونه پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی (به استثناء نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی) و ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم است. بنا به مقررات فرهنگستان، لزومی به  نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده نیست.

 

امیر اسفندیاری که بر اساس رای اعضای کمیته در مقام سخنگو برگزیده شده است، خاطرنشان کرد: هیات انتخاب پس از بازخوانی مقررات و بررسی ابتدایی فهرست کلیه فیلم های اکران شده در فاصله زمانی مورد نظر که از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت دریافت شده است، با بحث در خصوص نظر گاه های خود و همچنین عوامل مهم در معرفی نماینده شایسته، ۱۰ فیلم از مجموعه ۵۸ عنوان به نمایش در آمده را جهت بررسی دقیق تر در دستور کار قرار داد.

 

این ۱۰ فیلم به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

 

خداحافظی طولانی ساخته فرزاد موتمن

در دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانیان

رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی

سیزده ساخته هومن سیدی

شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار

قصه ها ساخته رخشان بنی اعتماد

ماهی و گربه ساخته شهرام مکری

محمد رسول الله (ص) ساخته مجید مجیدی

ملبورن ساخته نیما جاویدی و

من دیه‌گو مارادونا هستم ساخته بهرام توکلی

 

اخبار تکمیلی در خصوص معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی متعاقبا از سوی بنیاد سینمایی فارابی اعلام خواهد شد.

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/7/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.