پرده سینما

جدال بر سر «دزد دوچرخه» آغاز شد!

پرده سینما



 




 

 



دزد دوچرخه ساخته ویتوریو دسیکاکمپانی کورنیت از نت‌فلیکس برای نمایش نسخه زیرنویس‌شده فیلم معروف دزد دوچرخه شکایت کرد. به گزارش ایسنا، کمپانی فیلمسازی کورنیت که حق پخش فیلم ماندگار‌ دزد دوچرخه به کارگردانی ویتوریو دسیکا را در دست داشته، برای رعایت نکردن حق کپی از کمپانی نت‌فلیکس شکایت کرد.

کورنیت با وجود این‌که اذعان دارد دزد دوچرخه در آمریکا دیگر مشمول قانون حق کپی نمی‌شود، معتقد است نت‌فلیکس بدون کسب اجازه نسخه‌زیرنویس‌شده‌ای را از این فیلم به نمایش درآورده که همچنان تحت قانون کپی رایت قرار دارد.

دزد دوچرخه که از سوی منتقدین سینمایی یکی از برترین فیلم‌های تاریخ است، در سال 1948 به روی پرده رفت و به فقر و شرایط وخیمی پرداخت که مردم رم در دوران پس از جنگ جهانی متحمل شدند. این فیلم معروف‌ترین اثر کارنامه سینمایی دسیک و اقتباسی از رمانی به ‌همین نام از لوئیجی بارتولینی است. این فیلم در سال 1950 جایزه اسکار افتخاری را دریافت کرد، در جوایز گلدن گلوب عنوان بهترین فیلم خارجی را به خود اختصاص داد و در جشنواره لوکارنو جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد.

مجله معتبر سینمایی سایت اند ساوند در سال 1952 دزد دوچرخه را به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کرد و انجمن فیلم بریتانیا آن را در فهرست 10 فیلمی که تا پیش از 14 سالگی باید دید، قرار داده است.

به گزارش گاردین‌، این فیلم داستان کارگری به‌نام آنتونیو ریچی را روایت می‌کند که پس از مدت‌ها بیکاری، شغل چسباندن آگهی‌ ‌روی دیوار را پیدا می‌کند؛ اما در اولین روز کار، هنگامی‌ که سرگرم کار است، دوچرخه‌اش توسط جوانی دزدیده می‌شود. آنتونیو به ‌همراه پسر کوچکش خیابان‌های رم را برای پیدا کردن دوچرخه زیر پا می‌گذارد ...

دسیکا در طول چندین دهه فعالیت سینمایی بیش از 30 فیلم را کارگردانی کرد و در عرصه بازیگری نیز در 50 فیلم نقش‌آفرینی داشت. او عنوان بهترین بازیگر ژانر ملودرام و کمدی ایتالیا در دهه‌های 30 و 40 میلادی را به خود اختصاص داده است. این کارگردان نامدار خالق آثار سرشناس دیگری چون واکسی، اومبرتو دی،‌ ازدواج به سبک ایتالیایی، (برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی)، جایی برای عشاق، سفر و دیروز، امروز، فردا است که فیلم آخر در سال 1965 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد.

 


 تاريخ ارسال: 1394/8/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.