پرده سینما

ادعای یک کارشناس هنری: اثر تقلبی بهمن محصص در کریستیز فروخته شد!

پرده سینما



 








 یک کارشناس هنری مدعی شد: اثری که از بهمن محصص در حراج اخیر کریستیز به فروش رسیده، تقلبی بوده است. به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، اسفندیار کیکاووسی در متنی که در این‌باره نوشته، آورده است:

 

 

 

 

مقایسه اثر اصل و تقلبی بهمن محصصبرخی اخبار هنری آنقدر جذاب و مهم اند که حتی انتشار آنها در یک سایت سینمایی هم اجتناب ناپذیر به نظر می رسد! بهمن محصص نامی آشنا در حوزه فرهنگ این سرزمین است. اخیراً یکی از آثار او در حراج معتبر کریستیز به فروش رسیده که اسفندیار کیکاووسی نکته جالبی را در مورد این اثر نوشته است

«ورود یک اثر جعلی از زنده‌یاد بهمن محصص به حراج اخیر کریستیز که در تاریخ 28 مهرماه برگزار شد، من را بر آن داشت که برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، متنی را تهیه و جهت روشن شدن اذهان عمومی آن را رسانه‌ای کنم.

در ابتدا باید بگویم، نگارش این متن فقط از سر دلسوزی برای هنر بوده و قصد تخریب هیچ مؤسسه و یا شخصی را ندارم، ولی چنین اتفاقاتی اگر با آگاهی‌بخشی همراه نباشد باعث جسور شدن فرد متقلب شده و این جسارت به تکرار جعل و در نهایت بی‌اطمینانی بازار هنر منجر خواهد شد و کم‌کم آنقدر کار تقلبی بازار را پر خواهد کرد که تمیز دادن کار اصل از تقلبی برای افراد سرمایه‌گذار کاری بس دشوار خواهد شد.

اما دلایل جعلی بودن اثر ارائه‌شده در حراج یادشده عبارتند از:

 

۱- رنگ‌های استفاده‌شده از کهنگی لازم برخوردار نیست و با تاریخ اثر که متعلق به سال 1966 (49 سال پیش) است، همخوانی ندارد.

 

۲- آثار سال 1966 محصص که بافتی به این شکل، کل نقاشی را فراگرفته است، همگی روی بوم بوده و آثار مقوایی این هنرمند اگر هم بافتی دارد، در قسمتی از اثر این بافت را مشاهده می‌کنیم نه کل اثر؛ حال آن‌که این اثر روی مقوایی کار شده است که بافت، کل اثر را فرا گرفته و ظاهرا جاعل از این موضوع اطلاعی نداشته است.

 

۳- اثر ارائه‌شده تقلیدی ناشیانه از تصویر صفحه 135 کتابی است که در سال 1977 از زنده‌یاد بهمن محصص در چاپخانه پولی گلوتا در ایتالیا چاپ شده است.

 

 

مقابسه اثر اصل و تقلبی از بهمن محصصشما در تصویر ملاحظه می‌کنید که تنه غول که در یک‌سوم انتهایی اثر قرار گرفته عینا از اثر اصلی برداشته شده و هیچ‌گونه تغییری در اثر جعلی مشاهده نمی‌شود.

حالا به سر و گردن غول دقت کنید که با تکنیک Flip & Rotate فتوشاپ با یک چرخش عمودی باز هم بدون تفاوت چشمگیری تقلید و نقاشی شده است.

 

 ۴- برای رنگ‌گذاری از اثر دیگری در همان کتاب که مربوط به صفحه 181 است استفاده شده، ولی جاعل رنگ قرمز را نسبت به اثر فوق خام کار کرده و نتوانسته به خوبی از عهده‌اش برآید.

 

در نهایت که دو تصویر را کنار هم قرار می‌دهیم، جعلی بودن اثر برای مخاطبان ملموس‌تر خواهد بود.

موارد دیگری هم می‌توان نام برد که برای جلوگیری از تکرار آثار جعلی بعدی در ذهن نگارنده محفوظ خواهد ماند و به وقتش بازگو خواهد شد.

امیدوارم با همکاری گالری‌داران، هنردوستان و دست‌اندرکاران این عرصه، جلوی تخریب وجهه هنر ایران در بازار بین‌الملل گرفته شود و از این پس شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم. به قول حضرت حافظ، خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/8/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.