پرده سینما

فرخنده‌کیش: «آفریده» را معلم خود می‌دانم

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

ایده اضافه شدن «روز سینما و ادبیات» به تقویم بررسی می‌شود

 

فرید فرخنده کیشمدیرعامل انجمن سینمای جوانان اعلام کرد در راستای برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، ایده اضافه شدن «روز سینما و ادبیات» در تقویم فرهنگی کشور بررسی می‌شود.

به گزارش مهر، فرید فرخنده‌کیش دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در نشست رسانه‌ای این جشنواره که صبح امروز ۱۲ آبان ماه در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، گفت: خانه کتاب به عنوان یکی از حامیان فرهنگی جشنواره فیلم کوتاه تهران در نظر دارد مجموع کتابخانه‌های انجمن سینمای ایران را در سراسر کشور تجهیز کند. در راستای این همکاری بنا داریم با همکاری خانه کتاب «روز سینما و ادبیات» را در بیست و سومین هفته کتاب در تقویم فرهنگی کشور ثبت کنیم.

 

حمایت از فیلم های اقتباسی از ادبیات معاصر

 

فرخنده‌کیش تاکید کرد: یکی از سیاست‌های خانه کتاب و انجمن سینمای جوانان ایران، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ساخت فیلم بر اساس اقتباس‌های ادبی است از همین رو تولید فیلم کوتاه بر اساس ادبیات معاصر را در برنامه های خود داریم و برای آغاز کار فیلم کوتاه کودکان ابری را که بر اساس اقتباس ادبی از یک داستان کرمانی ساخته شده است به صورت بسته فرهنگی توزیع خواهیم کرد.

وی با اشاره به آثاری که در این دوره از جشنواره نمایش داده می‌شود، گفت: سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آبان در پردیس سینمای چهارسو برگزار می‌شود. طبق آمار تعداد فیلم‌های پذیرفته شده در بخش سینمای ایران ۱۷۰۱ فیلم در حوزه‌های داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی بوده است. بر اساس این آمار ۹۷۵ اثر در حوزه فیلم کوتاه داستانی، ۱۶۱ فیلم در حوزه فیلم کوتاه انیمیشن، ۳۶۵ فیلم مستند و ۲۲۷ فیلم کوتاه تجربی نمایش داده می‌شود.

فرخنده‌کیش با بیان این مطلب که ۸۰ درصد از تهیه‌کنندگان آثار این دوره از جشنواره از سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی بوده‌اند، گفت: یکی از اتفاق‌های خوب در این دوره از جشنواره حضور گسترده سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی در تولید فیلم کوتاه است و این مساله را باید به فال نیک گرفت.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: در بخش بین‌الملل ۳۶۰۱ فیلمساز از ۱۰۸ کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند که در بخش مسابقه بین‌الملل ۵۱ فیلم، در بخش فیلم‌های آسیایی ۱۲ اثر، در بخش کشورهای اسلامی ۶ فیلم، در بخش مسابقه ضد خشونت و افراطی‌گری ۱۰ فیلم و در بخش جنبی ویدئو آرت ۲۰ فیلم نمایش داده خواهد شد.

 

می‌توانیم جشنواره فیلم کوتاه تهران را به درگاه ورودی اسکار تبدیل کنیم

 

وی ادامه داد: کشورهای فرانسه، آلمان، آمریکا، انگلیس و نروژ به ترتیب بیشترین آمار فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره را داشتند. به اعتقاد من جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنواره‌های درجه یک آسیایی است و سعی‌مان بر این است که در میان ۱۰ جشنواره برتر  فیلم کوتاه در دنیا به شمار آییم، چرا که ۱۰ جشنواره برتر فیلم کوتاه در دنیا می‌توانند معرف فیلم به آکادمی اسکار باشند و ما امیدواریم این اتفاق برای جشنواره فیلم کوتاه تهران بیفتد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به این مطلب که شب المپیاد فیلم نوجوانان در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود،گفت: یکی از اهداف انجمن سینمای جوان، کشف استعدادهای فیلمسازی در عرصه سینماست که خوشبختانه نخستین المپیاد فیلمسازی با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و حضور موثر علیرضا شجاع‌نوری در جشنواره فیلم نوجوانان همدان برگزار شد که ۴۸۰ فیلم از نوجوانان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال تولید شد.

فرخنده‌کیش تصریح کرد: از میان فیلم‌های ارسال شده ۷۵ اثر را انتخاب کردیم که طی سه روز اول در پردیس سینمای چهارسو نمایش داده می‌شود. مخاطبان اصلی این بخش نوجوانان تهرانی هستند. همچنین بنا داریم شب المپیاد فیلم نوجوانان را در تاریخ ۲۱ مهرماه برگزار کنیم.

 

بزرگداشت زاون قوکاسیان

 

وی ادامه داد: زاون قوکاسیان منتقد فقید سینمای ایران حق زیادی بر گردن سینمای ایران دارد. این منتقد بر حوزه‌های مختلف اشراف داشت و بنا داریم بزرگداشت قوکاسیان را برگزار کنیم. گروه هنر و تجربه نیز در نظر دارد جایزه ویژه‌ای به بهترین فیلم تجربی سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران اختصاص دهد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به این سئوال که بنیاد سینمای فارابی برگزاری المپیاد فیلمسازی را جزو کارنامه جشنواره فیلم نوجوانان قلمداد می‌کند، گفت: انجمن سینمای جوان، بنیاد سینمای فارابی، مرکز سینمای گسترش تجربی همگی جزو قطار سینمای ایران هستند و هر کدام از این مراکز سینمایی وظایف اجرایی خاص خودشان را دارند. بنابراین خدمتی که انجمن سینمای جوان در برگزاری المپیاد فیلمسازی به بنیاد سینمایی فارابی کرد، وظیفه‌مان بود چرا که مجموع این همکاری‌ها به نفع سینمای ایران رقم خواهد خورد.

فرخنده‌کیش در پاسخ به این سئوال که چرا محمد آفریده به عنوان یکی از داوران سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شده است؟ گفت: به اعتقاد من محمد آفریده انسان فرهیخته‌ای است و توجه به او لازم است. البته محمد آفریده خطایی در حوزه تولید داشت و تبعات این خطا را نیز به عهده گرفته است بنابراین نمی‌توان منکر کمک‌هایی که این فرد به نظام فرهنگی ایران به خصوص سینما شد.

 

جشنواره ای بدون افتتاحیه

 

وی ادامه داد: من به شخصه آفریده را معلم خود می‌دانم و به وی علاقه بسیاری دارد. آفریده یکی از خادمین فرهنگ کشور به ویژه فیلم کوتاه است و نباید با حامیان نظام فرهنگی انقلاب برخوردهای قهری کرد.

فرخنده‌کیش در پایان تاکید کرد: در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، مراسم افتتاحیه نخواهیم داشت و قرار است جمعی از فیلمسازان فیلم کوتاه به همراه مدیران سینمایی برای تجدید بیعت با بنیانگذار انقلاب اسلامی به مرقد مطهر امام خمینی (ره) بروند.



 تاريخ ارسال: 1394/8/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.